شهر الکترونیک ضرورتی که در مواقع بحرانی بیش از پیش نیاز است

حرکت به سمت تحقق شهر الکترونیک، شهروند الکترونیک و شهرسازی الکترونیک ضرورت عصر امروز است در نتیجه مدیران و برنامه‌ریزان باید برای فراهم آوردن بسترهای اجتماعی، فرهنگی، ایجاد زیرساخت‌های فناورانه، همچنین تغییر ساختار مدیریت شهری تحقق آن تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هوشمندسازی شهرها و مدیریت هوشمند شهری از جمله مباحثی است که با تغییر الگو و سبک زندگی شهری مطرح شد و با گذشت زمان لزوم ایجاد زیرساخت‌ها برای تحقق این نوع از الگوی مدیریتی بیشتر احساس شد.  رشد شهرنشینی و پرجمعیت شدن شهرها، همچنین تغییر ساختارهای اجتماعی، اقتصادی، مدیریتی و فرهنگی موجب شده تا مدیریت شهرهای کوچک و بزرگ در سراسر جهان نسبت به چند دهه گذشته، مشکل‌تر باشد.

تراکم بالای جمعیت در شهرها و بخصوص کلانشهرها نیز یکی دیگر از دلایل پیچیده‌تر شدن مسائل شهری است، کشور ما نیز با وجود داشتن شهرهای چند میلیون نفری از این قاعده مستثنی نیست و برای همیند در سال‌های گذشته اقدامات مؤثری برای هوشمندسازی شهرها انجام شده است.

هوشمندسازی شهری از آن جهت حائز اهمیت است که تاب آوری شهرها را در برابر حوادث طبیعی و انسانی بالا می‌برد و شهری دارای ساختار مدیریتی قوی، هم در شرایط عادی و هم در صورت بروز بحران بهتر می‌تواند بر اوضاع تسلط داشته باشد.

شیوع ویروس کرونا در جهان و شهرهای پرجمعیت، بحرانی است که به دلیل سطح واگیرداری بالا ممنوعیت حضور جمعیت در فضاهای شهری را همراه داشته است و این روزها توان ارائه خدمات شهری به صورت الکترونیک اهمیت زیادی دارد.

مدیران و شهروندان هنوز به طور کامل به شهرسازی الکترونیک باور ندارند

امیر حسین شبانی، عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه نجف آباد تاکید دارد: نظام مدیریتی شهرها باید به شهرسازی الکترونیک معتقد باشد و زمینه‌سازی اجتماعی و فرهنگی لازم، همینطور زیرساخت‌های فناورانه برای تحقق آن را تدارک ببیند.

وی می‌افزاید: فراهم آوردن زیرساخت‌ها برای تحقق شهر الکترونیک، هنوز به صورت کامل محقق نشده است در حالی که مفهوم شهرسازی الکترونیک با توجه به اصول پدافند غیر عامل، باید به عنوان سرفصل جدیدی برای بهینه سازی مدیریت شهرها مدنظر باشد.

این کارشناس شهرسازی خاطر نشان می‌کند: حرکت به سمت تحقق شهر الکترونیک، شهروند الکترونیک و شهرسازی الکترونیک ضرورت عصر ما است در نتیجه مدیران و برنامه‌ریزان باید برای فراهم آوردن بسترهای اجتماعی، فرهنگی، ایجاد زیرساخت‌های فناورانه، همچنین تغییر ساختار مدیریت شهری تلاش کنند.

شبانی ادامه می‌دهد: تا جایی که ممکن است باید از ظرفیت فناوری‌های روز دنیا برای کاهش تصدی‌گری‌های مدیریت شهری در امور غیر استراتژیک و غیر مدیریت کلان، استفاده کرد تا امور مدیریتی به بخش‌های خصوصی کارآمد واگذار شود.

وی با بیان اینکه برای تحقق کامل و همه جانبه شهرسازی الکترونیک باید به جنبه اجتماعی و فرهنگی این موضوع نیز توجه کنیم‌، تاکید می‌کند: شهرها نیازمند شهروندی آگاه و مسلط نسبت به شرایط مدیریتی جدید و مدیری آگاه و در عین حال متعهد به چنین ساختاری است.

عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه نجف آباد می‌گوید: تا قبل از بحران کرونا، شهرداری کلانشهرهای کشور از جمله شهرداری اصفهان با سرعتی کم و زیاد، تا حدودی سعی کرده‌اند تا تحقق شهرسازی الکترونیک را به صورت نسبی در دستور کار قرار دهند اما واقعیت این است که هنوز تنها گزینه مدیران و شهروندان مدیریت الکترونیک نیست.

شبانی اظهار می‌کند: مدیران و شهروندان هنوز به طور کامل به لزوم شهرسازی الکترونیک باور ندارند در حالی که با توجه به شرایط پیش آمده، همه می‌دانیم که راه گریزی نیست و ایجاد این شکل جدید از مدیریت باید به صورت جدی‌تری در دستور کار قرار بگیرد.

شهروندان رکن اساسی شهر الکترونیک هستند

وی تصریح می‌کند: به همان اندازه که وجود زیرساخت‌های مبتنی بر فناوری، چهارچوب‌ها و ساختارهای مدیریتی همگام شده با شهرسازی الکترونیک برای تحقق شهر هوشمند مهم است، شهروندان نیز نقش مهمی دارند.

این استاد شهرسازی ادامه می‌دهد: آموزش شهروندی باید به صورت نهادینه شده در ساختار آموزشی کشور هم در سطوح پایین آموزشی، هم در سطوح بالای آموزشی و هم در سطح عمومی جامعه جاری و ساری شود.

شبانی تاکید دارد: شهروندان کشورهایی که در مباحث آموزش شهروندی پیش‌رو بوده‌اند، زندگی در شهرهای قرن بیست و یکم و انجام رفتارهای متعهدانه در محل زندگی خود را بهتر یاد گرفته‌اند، بنابراین در صورت وقوع بحرانی مثل کرونا بهتر با نظام مدیریتی همکاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه آمادگی برای مقابله با بیماری‌های همه گیر از جمله کرونا، یکی از سرفصل‌های آموزش شهروندی است، خاطر نشان می‌کند: جوامعی که ساختارهای مدنی کاملاً تعریف شده و جامعه شهروندی آگاهی دارند، می‌توانند در مقابل بیماری‌ها و پدیده‌هایی مثل کرونا، عکس العمل های درستی نشان دهند.

اصفهان در راستای آموزش اصول شهروند الکترونیک گام برمی‌دارد

چندی پیش سیدحمیدرضا ابطحی، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان گفته بود که در مرکز آموزش سازمان فاوا اصول شهروند الکترونیک یا شهروند هوشمند آموزش داده می‌شود.

وی در این باره اظهار کرده است "یکی از اهداف راه‌اندازی مرکز آموزش علاوه بر آموزش، ترویج و پیاده‌سازی نرم‌افزارها و سیستم‌های الکترونیکی و دیجیتالی، این بود که اصول شهروند الکترونیک یا شهروند هوشمند آموزش دهد. "

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان می‌گوید: در سال‌های ۸۷ و ۸۸ با مشکل پرداخت قبوض و صف‌های طولانی شهروندان روبرو بودیم، پس از آن که پرداخت قبوض الکترونیکی شد عده‌ای به دلیل بی اعتمادی یا نداشتن اطلاع کافی، باز هم قبوض خود را حضوری پرداخت کردند و در همان سال‌ها مرکز آموزش سازمان فاوا با همکاری کمیته فرهنگ شهروندی دوره آموزشی «شهروند الکترونیکی» را برگزار کرد تا پرداخت قبض و استفاده از خدمات الکترونیکی و فراگیری برخی از قابلیت‌های شهروند الکترونیکی برای همه آسان شود.

ابطحی اظهار می‌کند: در حال حاضر سازمان فاوا با همکاری یکی از شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ، سامانه مدیریت یادگیری تحت عنوان شهر یادگیرنده را راه‌اندازی کرده است و سامانه شهر یادگیرنده به نشانی lcity.ir این قابلیت را دارد تا آموزش‌های مورد نیاز برای شهروندان در تمامی حوزه‌ها را به صورت غیرحضوری ارائه کند.

کد خبر 416011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.