تداوم شیوع کرونا، کسری بودجه ۹۹ را گسترده می‌کند

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: بی‌شک دولت در سال آینده دچار کسری بودجه خواهد شد اما ادامه دار شدن روند شیوع ویروس کرونا در کشور می‌تواند عاملی برای بسط و گسترش این کسری بودجه باشد زیرا هزینه‌های مقابله با این بیماری، هزینه‌های پیش‌بینی نشده دولت، محسوب می‌شود.

احمد گوگردچیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا در سال ۹۸، یک پدیده غیرمنتظره بود، اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا در هفته‌های پایانی سال ۹۸ منجر به تحمیل هزینه‌های گسترده بر جامعه شد و بخشی از درآمدهای دولت نیز صرف مقابله با آن شده است.

وی افزود: بی‌شک دولت وظیفه دارد، مشکلات درآمدی کسب و کارهای خرد در هفته‌های پایانی سال ۹۸ در پی شیوع ویروس کرونا را در مفاد عملیاتی نظام مالیاتی سال آینده در نظر بگیرد و ممکن است سهم تبعات شیوع کرونا در بسیاری از کسب و کارها ناچیز باشد اما در حقیقت بخشی از فضای کسب و کار کشور، دو ماه از بهترین زمان فعالیت اقتصادی خود را در پی شیوع این ویروس از دست داد.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه بی‌شک دولت به تبعات مالی شیوع ویروس کرونا برای کسب و کارها، بی‌توجه نخواهد بود و به رفع این معضل اهمیت می‌دهد، تصریح کرد: توجه دولت به کسب و کارهای آسیب دیده در این جریان باعث می‌شود تا عملاً بخشی از درآمدهای دولت محقق نشود و با توجه به در نظر گرفته نشدن شیوع ویروس کرونا در بودجه سال ۱۳۹۹، در صورت ادامه دار شدن روند شیوع این ویروس در کشور در سال جدید، سهم کرونا از بودجه ۹۹ می‌تواند به عنوان هزینه‌های پیش‌بینی نشده، بسیار زیاد باشد.

گوگردچیان اضافه کرد: امیدواریم این مشکل در روزهای ابتدایی سال ۹۹، رفع شود و بودجه این سال بیش از این متحمل هزینه‌های پیش‌بینی نشده به دلیل شیوع ویروس کرونا نشود. مهم‌ترین تأثیر اقتصادی شیوع ویروس کرونا، تبعات آن برای فضای کسب و کار است و بی شک این امر موجب می‌شود بخشی از درآمدهای دولت در سال آینده محقق نشود.

وی ادامه داد: بی شک شرایط قرنطینه و رعایت موارد بهداشتی از سوی مردم، بخشی از نیازهای عمومی جامعه را به سال ۹۹ منتقل می‌کند؛ در حقیقت ممکن است نیازهای مردم کمتر شود اما تمام نخواهد شد و در صورتی که همکاری دولت و مردم به رفع این مشکل بینجامد می‌توانیم برای سال آینده منتظر فضای مناسبی در رونق کسب و کارها باشیم.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان خاطر نشان کرد: در صورتی که معضلات مربوط به شیوع بیماری کرونا در سال ۹۹، ادامه دار باشد و فضای شبه قرنطینه‌ای در شهرها تداوم یابد، بی‌شک کسب و کار در سال آینده نیز با مشکلاتی مواجه خواهد شد. باید توجه داشته باشیم ماه‌های شعبان و رمضان نیز در ابتدای سال جاری قرار گرفته و در صورتی که شرایط مدیریت نشود، کسب و کارها با رکود مواجه خواهند شد.

کد خبر 415962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.