۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶
مکمل‌های درمان یائسگی

از زمان‌های گذشته هورمون‌درمانی به عنوان اولین راه درمان علائم یائسگی شناخته شده‌است، بعضی مکمل ها نیز در کاهش این علائم نقش موثری دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تقریبا دو سوم زنان علائم یائسگی به ویژه گرگرفتگی را تجربه می‌کنند. بسیاری از این افراد تمایلی به استفاده از هورمون‌های خارجی برای درمان علائم یائسگی ندارند و برای تسکین به داروهای گیاهی و مکمل‌های غذایی روی می‌آورند. با وجود این که شواهد علمی محدودی در مورد اثربخشی و بی‌خطر بودن این محصولات وجود دارد، بسیاری از زنان این درمان‌های طبیعی را خوشایند می‌دانند. در ادامه شما را با بعضی از مکمل‌های گیاهی و غذایی برای کاهش علائم یائسگی آشنا می‌کنیم:

رفع گُرگرفتگی با کوهوش سیاه

کوهوش سیاه یکی از گیاهانی است کهاثرات بسیار مفیدی در تنظیم هورمونی بدن زنان و درمان بسیاری از بیماری‌های آن‌ها دارد. این مکمل از ریشه گیاه کوهوش سیاه آمریکای شمالی ساخته می‌شود. به گفته محققان ریشه کوهوش سیاه تاثیراتی همانند هورمون زنانه دارد؛ این گیاه در بعضی قسمت‮ های بدن می‮تواند تاثیرات استروژن را افزایش و در بخش‮ های دیگر بدن تاثیرات استروژن را کاهش دهد. استروژن تاثیرات گوناگونی بر بخش‮ های مختلف بدن دارد.

نکته قابل توجه اینکه این گیاه را نباید به ‮عنوان استروژن گیاهی و یا جایگزینی برای استروژن مورد نیاز بدن به کار رود. مبتلایان به بیماری‌های کبدی باید از مصرف کوهوش سیاه پرهیز کنند. بذر کتان و روغن بذر کتان نیز می‌تواند به برخی زنان دارای علائم یائسگی خفیف کمک کند. بذر این گیاه منبع خوبی از لیگناها است؛ لیگناها گروهی از ترکیبات طبیعی گیاهی است که به ایجاد تعادل در هورمون‌های زنانه کمک می‌کند.

پیشگیری از تحلیل استخوان‌ها با مصرف کلسیم

تحلیل استخوان یکی از مشکلات جدی در هنگام کاهش سطح هورمون پس از یائسگی است. زنان زیر ۵۱ سال نیاز به هزار میلی گرم کلسیم دارند. زنان ۵۱ سال و مسن‌تر نیز نیازمند هزار و ۲۰۰ میلی گرم یم کلسدر روز هستند. بهتر است افراد کلسیم مورد نیاز را از غذا دریافت کنند؛ در صورت نیاز به مکمل برای جبران کمبود این ماده مغذی، مصرف دوزهای کمتر همراه با وعده غذایی در طول روز (حداکثر ۵۰۰ میلی گرم در هر وعده) توصیه می‌شود، زیرا در این حالت جذب آن بهتر خواهد بود.

دریافت ویتامین D از نور خورشید

ویتامین D نیز همانند کلسیم برای سلامت استخوان اهمیت دارد. بدون ویتامین D، بدن نمی‌تواند کلسیم را جذب کند. اکثر بزرگسالان روزانه به ۶۰۰ واحد ویتامین D نیاز دارند. افراد بالای ۷۰ سال نیازمند ۸۰۰ واحد ویتامین  D در روز هستند؛ این ویتامین در بسیاری از غذاها و مکمل‌ها وجود دارد، اما منبع دیگر آن نور خورشید است. این موضوع که بدن در معرض نور خورشید ویتامین D تولید می‌کند، صحت دارد اما حتی مقدار کمی از نور خورشید نیز می‌تواند منجر به آسیب‌ پوست شود. بنابراین بهتر است افراد با تمرکز بر غذا و مصرف مکمل‌ها، کمبود این ویتامین را در رژیم غذایی جبران کنند.

یام وحشی؛ جایگزینی برای هورمون‌های زنانه

قرص‌ها و کرم‌هایی که از گونه‌های خاص یام وحشی ساخته می‌شود، جایگزین‌های معروف هورمون‌درمانی برای یائسگی به شمار می‌رود.  این گیاه به افزایش هورمون‌های استروژن کمک زیادی می‌کند. تا کنون مطالعات بالینی به شواهدی درباره تسکین علائم یائسگی توسط این گیاهان دست نیافته‌اند. بعضی مطالعات نشان می‌دهند انواع مختلف گیاه جینسنگ به بهبود کیفیت زندگی در دوران یائسگی کمک می‌کند طبق یافته‌های محققان، جینسنگ باعث افزایش خلق و خو و بهبود خواب افراد می‌شود.

کد خبر 415943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.