بیش از ۵ میلیارد نفر یک ماه از سال را با کمبود آب سپری خواهد کرد

سازمان ملل متحد سال روز جهانی آب در سال ۲۰۲۰ را "آب و تغییرات اقلیمی نامگذاری" کرد. بنا بر اعلام این سازمان تا ۳۰ سال آینده حدود ۵.۷ میلیارد نفر در جهان دستکم یک ماه در سال را با فقدان می‌گذرانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سازمان ملل متحد سال ۱۹۹۳، ۲۲ مارس (دوم فروردین‌ماه) را روز جهانی آب نامگذاری کرد و هر سال در این روز با تاکید بر اهمیت آب شیرین و با هدف ایجاد حساسیت و آگاهی بخشی درباره وضعیت ۲.۲ میلیارد نفری که بدون دسترسی به آب سالم زندگی می‌کنند و همچنین اقدام برای مبارزه با بحران جهانی آب، مراسمی برگزار می‌کند. یکی از اهداف اصلی روز جهانی آب، تحقق ششمین هدف توسعه پایدار است؛ "آب سالم و بهداشت تا سال ۲۰۳۰ در دسترس همه انسان‌ها قرارگیرد."

حقایقی درباره بحران آب در جهان

شستن دست‌ها راه حلی برای محافظت در برابر کووید ۱۹ و سایر بیماری‌های عفونی است و این در روز جهانی آب بار دیگر اهمیت و ارزش مایه حیات را به ما یادآوری می‌کند اما متأسفانه در حال حاضر نزدیک به سه میلیارد نفر در جهان هیچ امکانی برای شست و شوی دست‌هایشان و مقابله با کرونا ویروس ندارند.

امروزه از هر سه نفر یک نفر به آب سالم دسترسی ندارد؛ ۲.۲ میلیارد نفر به آب سالم دسترسی ندارند. تا سال ۲۰۵۰، نزدیک به ۵.۷ میلیارد نفر دستکم یک ماه از سال را با فقدان آب زندگی خواهند کرد.

یک سیستم آب و فاضلاب مقاوم در برابر تغییرات آب و هوا می‌تواند زندگی بیش از ۳۶۰ ههار نوزاد را در هر سال نجات دهد. با محدود کردن گرمایش جهانی به ۱.۵ درجه سانتی گراد می‌توان تنش خشکی ناشی از تغییرات آب و هوایی را تا ۵۰ درصد کاهش داد.

پدیده‌های شدید آب و هوایی باعث وقوع بیش از ۹۰ درصد بلایای طبیعی در یک دهه گذشته شده است. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۴۰ تقاضای انرژی جهانی تا ۲۵ درصد و تقاضای آب تا ۵۰ درصد افزایش یابد.

آب و تغییرات اقلیمی

روز جهانی آب در سال ۲۰۲۰ بر موضوع آب و تغییرات اقلیمی تاکید دارد زیرا بین این دو ارتباطی جدایی ناپذیر وجود دارد. در این پیوند یک کمپین بین المللی نشان می‌دهد که چگونه استفاده ما از آب به کاهش سیلآب ها، خشکسالی‌ها، کمبود و آلودگی آب و حتی مقابله با تغییرات اقلیمی کمک خواهد کرد. در واقع با وفق دادن خودمان با اثرات تغییر اقلیم بر روی آب، از سلامتی مان محافظت می‌کنیم و زندگی‌های بسیاری را نجات خواهیم داد و با استفاده درست از آب به طور موثرتری از انتشار گازهای گلخانه‌ای جلوگیری خواهیم کرد.

پیام‌های اصلی این کمپین:

" ما نمی‌توانیم صبر کنیم، سیاستگذاران باید آب را موضوع اصلی برنامه‌های آب و هوایی قرار دهند. آب می‌تواند به مقابله با تغییر آب و هوا کمک کند؛ راه حل های پایدار و مقرون به صرفه برای موضوع آب و سالم سازی آن وجود دارد. همه ما می‌توانیم در زندگی روزمره خود با اقداماتی ساده با تغییرات آب و هوایی مقابله کنیم. "

همچنین آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی آب تاکید کرد: همه ذی نفعان آب اقدامات شدید تر و جدی تری برای مقابله با تغییر اقلیم در پیش بگیرند و بر برنامه‌های سازگاری برای حفظ پایداری آب سرمایه گذاری کنند.

با محدود کردن گرمایش جهانی به ۱/۵ درجه سانتیگراد، جهان شرایطی بسیار بهتر برای مدیریت و غلبه بر بحران آب که همه با آن مواجه شده‌ایم، خواهد داشت.

کد خبر 415914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.