تحول در کاشت گونه های گیاهی در شهر اصفهان

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان گفت: در پارک کوهستانی صفه ۳۰۰ واترباکس در دو فاز صورت می‌گیرد که فاز اول ۱۰۰ و فاز دوم ۲۰۰ واترباکس که از اواسط تا انتهای فروردین انجام می‌شود.

علیرضا صادقیان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، تصریح کرد: موضوع مهم در حوزه فضای سبز شهر در چندساله گذشته، خشکسالی و کمبود منابع آبی برای آبیاری است که با توجه به بسته شدن رودخانه زاینده رود، افت آب‌های زیرزمینی باعث شده با مشکلات زیادی مواجه شویم و این امر مشکل تأمین آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز را در بعضی نقاط شهر مانند پارک کوهستانی صفه و پارک شرق دوچندان کرده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان تصریح کرد: با توجه به مذاکرات انجام شده با شرکت‌های مختلف برای ارائه راهکار رفع مشکلات ناشی از کمبود آب، یکی از شرکت‌های دانش بنیان محصولی به نام «واترباکس» را ارائه کرد.

وی با بیان اینکه تکنولوژی واترباکس در سال ۲۰۰۲ توسط یک مبتکر هلندی بنام «پیتر هوف» ابداع شده است، ادامه داد: این طرح در سال ۲۰۱۰ توسط مؤسسه " Popular Science " از میان ۱۱۷ طرح نوآورانه ارائه شده در آن سال و در بررسی اختراعات ۵۰۰ شرکت برتر جهان به عنوان نوآوری برتر انتخاب شده و در سال ۲۰۱۴ نیز به دلیل عرضه موفق این تکنولوژی در ۳۰ کشور دنیا ضمن رعایت موارد زیست محیطی برنده جایزه " لاله سبز هلند " شده است.

صادقیان با اشاره به روش اجرای تکنولوژی واترباکس، خاطرنشان کرد: واترباکس تجهیزی از جنس پروتیلن است که داخل آن ۶۰ لیتر آب ذخیره و نهال در مرکز آن این کاشته می‌شود و البته برخی الزامات باید رعایت شود.

وی افزود: مهم‌ترین نکته برای موفقیت در اجرای طرح واترباکس ها انتخاب نوع گونه گیاهی است که باید متناسب با بارش و یا نوع خاک منطقه باشد و نمی‌توان در شهر اصفهان در هر حالتی از پروژه واتر باکس استفاده کرد بلکه باید گونه گیاهی یا درخت استفاده شده با نیاز آبی بالا باشد و حتماً نوع گونه متناسب با بارش و خاک منطقه انتخاب شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با بیان اینکه متخصصان در سازمان پارک‌ها و فضای سبز چند گونه مناسب همچون بنه و داغداغان را برای کاشت در واترباکس‌ها معرفی کرده‌اند، گفت: هنگام کاشت نهال، قارچ مایکوریزا در کنار ریشه اضافه می‌شود که به جذب مواد غذایی، ایجاد رطوبت و ریشه افزایی نهال کمک می‌کند؛ پس ازاین اقدامات، گونه‌ها به مدت یکسال در واترباکس قرار می‌گیرد و آب‌های داخل آن به صورت تدریجی نهال را آبیاری کرده و باعث رشد ریشه نهال می‌شود و سپس واترباکس برداشته شده و ادامه آبیاری بر اساس نزولات جوی است.

وی تصریح کرد: البته درصدی از نهال‌های کاشته شده از بین می‌رود که نیاز به کاشت مجدد دارد که این اتفاق در همه جای دنیا وجود دارد، اما در این روش کاشت گونه‌ها تا حدود ۸۰ درصد موفقیت آمیز بوده است و بقیه نیاز به کاشت مجدد دارد که نرخ قابل قبولی است.

صادقیان با بیان اینکه تاکنون در اصفهان از روش واترباکس استفاده نشده است، اظهار کرد: در پارک کوهستانی صفه ۳۰۰ واترباکس در دو فاز اجرا می‌شود که فاز اول ۱۰۰ و فاز دوم ۲۰۰ واترباکس از اواسط تا انتهای فروردین انجام می‌شود.

وی ادامه داد: قطعاً اگر اجرای این روش موفقیت‌آمیز شود، برای موفقیت کاشت گونه‌های گیاهی در مناطقی همچون پارک کوهستانی صفه و پارک شرق تحول خوبی است زیرا نیاز به آبیاری دستی، تانکر و یا استفاده از شبکه آبیاری نداریم چرا که با استفاده از نزولات جوی گونه‌های گیاهی خود به خود رشد کرده و باعث صرفه جویی در آبیاری فضای سبز می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان گفت: قرار بود استفاده از تکنولوژی واترباکس در آستانه نوروز امسال رونمایی شود، اما به واسطه شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده است.

کد خبر 415905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.