راهنمای بازدید مجازی اصفهان

این روزها با شیوع بیماری کرونا امکان سفر وجود ندارد و هر کسی برای حفظ سلامتی خود و جامعه‌اش موظف به خانه نشینی شده؛ اما این بدین معنا نیست که امکان گردش وجود ندارد پس برای گردشی مجازی در نگین فیروزه‌ای ایران آماده باشید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان فراتر از تمام القاب و توصیفات گوناگون همچون "شهر گنبدهای فیروزه‌ای" و یا "شهر زیبای خدا" یک جهانشهر واقعی است؛ شهری که به آن لقب ایران شهر دادند. نه تنها به دلیل اینکه اصفهان در چهارراه جغرافیایی ایران قرار گرفته بلکه چندین دوره پایتختی چنان فرهنگ و هنری اعطا کرده که بسیاری علاقه دارند تا به آن سفر و بازدیدی داشته باشند.

زیبایی و بزرگی میدان نقش جهان که همتایی در دنیا ندارد، حال و هوای چهارباغ، آوازهای خواجو، درازی سی و سه پل و نقش‌های چهلستون تنها بخشی از زیبایی‌های این شهر هستند. اصفهان در دو بخش شمالی و جنوبی زاینده‌رود پدید آمده و رشد یافته، در هر دو بخش و در هر کدام از محلات آن‌ها عجایب و عناصری از فرهنگ و هنر نهفته است که هر بیننده‌ای را به ذوق می‌آورد.

تمام این زیبایی و هنر بهانه کافی برای میلیون‌ها گردشگری نوروزی است که از این تعطیلات استفاده کنند و مقصد سفر را اصفهان برگزینند. اما در سال جاری و به دلیل شیوع کرونا نه تنها اصفهان بلکه هیچ یک از دیگر شهرهای ایران نمی‌توانند میزبان مسافران نوروزی باشند. از همین رو در ادامه راهنمایی برای سفر مجازی به این شهر ارائه خواهیم کرد تا در خانه سفر کنید.

میدان نقش جهان

قطعاً نگین انگشتر فیروزه‌ای نصف جهان، نقش جهان با لاجوری و سمفونی کاشی و آجر است. میدانی سراسر زیبایی که هر کس برای اولین بار وارد آن می‌شود امکان ندارد این محل را با جایی در عالم خیال اشتباه گیرد. میدانی چهار گوشی که در هر ضلع آن شاهکاری از علم، حکومت، دین و زندگی خلق شده است. میدان جهانی نقش جهان با آثار شاخصی چون عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله و مسجد شاه اصلی ترین انگیزه هر گردشگری برای سفر به اصفهان است.

این میدان اسرارآمیز به جز این شاهکارهایی از معماری و هنر در قلب خود مکان‌های سحر انگیزی جای داده است. نقش جهان که یادگار اصفهان صفوی و میعادگاه شاه عباس بزرگ بوده، مرکز و قلب تپنده اصفهان جدید محسوب می‌شود. ضلع غربی آن اصفهان صفوی ادامه یافته و در شمال و شرق آن یک بازار آن را به اصفهان عهد عتیق پیوند می‌زند.

تور گردشگری مجازی میدان نقش جهان در سایت "ایران در واقعیت مجازی" از اینجا قابل بازدید است.
همچنین میدان نقش جهان را در سایت رسمی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان از اینجا می‌توانید بازدید کنید.
در سایت "اصفهان نگر" نیز امکان بازدید مجازی از میدان نقش جهان اصفهان با کلیک اینجا ممکن است.
تصاویر ۳۶۰ درجه گوگل از اصفهان هم در اینجا قابل مشاهده است.

مسجد شیخ لطف الله با کاشی‌ها و طرح متحیر کننده خود همواره بین زیباترین مساجد جهان جای گرفته است. معماری زیبا این مسجد اوج شکوه معماری ایرانی اسلامی را به رخ جهانیان کشیده و بی راه نیست که این مسجد تنها در اختیار شاهان قرار داشته. از طریق این لینک در سایت اداره‌کل میراث فرهنگی همچنین کلیک کردن اینجا می‌توانید از مسجد شیخ لطف الله مجازی بازدید کنید.

درست در روبرو گنبد خمیده مسجد شیخ لطف الله، نماد حکومت صفوی و نمونه یک کاخ سلطنتی با شکوه یعنی عالی قاپو قرار گرفته. عالی قاپو در نوع خود بی نظیر ترین کاخ سلطنتی در ایران است، زیرا به دور از هیچ حصار و راه بندی درست در قلب شهر و بازار قرار دارد. برای بازدید مجازی از مقر اصلی پادشاهان صفوی می‌توانید به اینجا و یا اینجا مراجعه کنید.

عصارخانه شاهی یکی دیگر از جاذبه‌های بی‌نظیر جدید در میدان نقش جهان است. این موزه با بازسازی عصارخانه قدیمی در میدان نقش جهان ایجاد شده که در نوع خود کامل‌ترین و زیباترین است. راهنمای مجازی بازدید از عصارخانه شاهی در سایت اصفهان نگر و از طریق این لینک امکان پذیر است.

سی و سه پل

بزرگی و خاص بودن را این پل تاریخی معنا می‌بخشد، پلی در عریض‌ترین بخش زنده رود که دو بخش اصلی شهر را در جنوب و شمال به یکدیگر پیوند می‌دهد. این پل دو فرهنگ و تاریخ معاصر و سنتی اصفهان را به هم وصل می‌کند. پلی از آجر که رد پای تاریخ بر هر بخشی از این پل نقش بسته است.

در سال جاری اگر از لذت قایق سواری در کنار این پل محروم هستیم، اما می‌توان بازدید مجازی از آن داشته باشیم. لینک ۱، لینک ۲ و لینک ۳ بهترین تجربه‌های گردش مجازی از سی و سه پل را به شما هدیه خواهند داد.

پل خواجو

دومین پل تاریخی اصفهان و احتمالاً زیباترین آن پل خواجو است. پلی که روزی ضلع شمالی شهر را به قبرستان تاریخی تخت فولاد در جنوب پیوند می‌داد و همچنین محل تفریح شاه بود. یکی از معدود پل‌هایی که عمارتی برای نشستن شاه و اطرافیانش در قلب خود دارد و در سالیان گذشته مسابقات ورزشی مانند شنا و قایق‌سواری در زیر آن برگزار می‌شده است. پل خواجو به پل صداها و نواها مشهور است، پلی که زیر آن سازها همیشه کوک و صداها چاغ بوده و آواز به آسمان می‌رسد، اما این نواها بماند برای سال‌ها و فرصت‌های بعدی بدون حضور کرونا!

پل خواجو در سایت " اصفهان نگر" و از طریق این لینک قابل بازدید است.

باغ موزه چهلستون

باغ‌های ایرانی یکی از آثار جهانی این کشور است که نمونه‌های بی‌نظیری از آن در سراسر ایران زمین وجود دارد. یکی از این باغ‌ها عمارت چهلستون است، عمارتی که روزی محل قرارهای رسمی شاه‌های صفوی بود و روزی ظل‌السلطان با قهوه قجری سران بختیاری را در آن مسموم کرد. چهلستون بخشی از تاریخ ایران را در قلب خود دارد، نقاشی‌هایی از جنگ‌ها و رشادت‌ها و میزبانی‌های ایرانیان که با نگارگری ایرانی رسم شده. همچنین حوضی دراز که ۲۰ ستون را تبدیل به چهلستون می‌کند نیز روبرو عمارت اصلی چشم‌نوازی می‌کند.

امکان بازدید مجازی از کاخ چهلستون در سایت میراث فرهنگی وجود دارد.

کلیسا وانک

در جنوب زاینده رود منحصر به فرد ترین محله اصفهان قرار گرفته، محله‌ای ارمنی نشین که یادگاری از عصر حکومت شیعه صفوی است. یادگاری بزرگ ساکنان اولیه محله جلفا، کلیسایی پر زرق و برق به نام وانک است. کلیسایی با نقاشی‌هایی حیرت انگیز و موزه‌ای پربار که تاریخ و تمدن ارمنی‌ها در ایران به طور کامل روشن می‌سازد.

تور گردشگری مجازی کلیسا وانک در پرتال جامع گردشگری مجازی از اینجا قابل بازدید است.
همچنین معرفی کلیسا وانک در سایت اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان در اینجا قرار داده شده.
سایت اصفهان نگر نیز در این لینک خیابان وانک را به تصویر کشیده است.

این جاذبه‌ها و تورهای مجازی آنان تنها بخشی از اصفهان اصیل بودند، اصفهانی که با در هر کوچه و خیابان‌های آن بخشی از تاریخ ایران نقش بسته است. در سال جاری که اصفهانی‌ها نمی‌توانند میهمان مسافران نوروزی باشند شاید این تورهای مجازی کمی از دلتنگی برای سفر بکاهد همچنین کمک به برنامه ریزی بهتر برای سفرهای پسا کرونایی کند.

کد خبر 415899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.