معیشت ۱.۵ میلیارد نفر در جهان به جنگل ها وابسته است

سازمان ملل متحد روز جهانی جنگل ها در سال ۲۰۲۰ را "جنگل ها و تنوع زیستی" نامگذاری کرده است؛ برپایه گزارش صندوق جهانی طبیعت جنگل ها مامن ۸۰ درصد از تنوع زیستی جهان و منبع تامین معیشت یک و نیم میلیارد انسان بشمار می روند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۲ روز بیست و یکم مارس " یکم و دوم فروردین‌ماه" را با هدف حفاظت و ارتقای سطح آگاهی مردم و دولت‌ها از نقش و جایگاه جنگل‌ها در تحقق توسعه پایدار به عنوان روز جهانی جنگل اعلام کرد.

روز جهانی جنگل‌ها، کشورها را تشویق می‌کند تا در قبال سازماندهی فعالیت‌های محلی، ملی و بین‌المللی مربوط به جنگل، از جمله راه‌اندازی برنامه‌های حمایتی درختکاری و افزایش سرانه فضای سبز درختی در سطح بین‌المللی متعهد شوند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد هر سال روز جهانی جنگل را با موضوعی خاص نامگذاری می‌کند از این رو شعار روز جنگل سال ۲۰۲۰، " جنگل‌ها و تنوع زیستی نامگذاری شده است. اما امسال مراسم‌های این روز به دلیل همه گیری کرونا در جهان برگزار نمی‌شود.

جنگل‌ها، مخازن تنوع زیستی، انباشتگاه کربن و منبع مفیدی برای توسعه اقتصاد سبز بشمار می‌روند و برای حیات انسان و سیاره زمین بسیار اهمیت دارند از این رو با شدت یافتن تغییرات اقلیمی و نابودی تنوع زیستی، حصول اطمینان از سرزندگی جنگل‌ها مسئله اصلی و مهم است که به همه جوامع دنیا ارتباط دارد.

بر اساس گزارش صندوق جهانی طبیعت، جنگل‌ها مامن ۸۰ درصد از تنوع زیستی جهان به شمار می‌روند. از سوی دیگر معیشت یک و نیم میلیارد نفر به جنگل‌ها وابسته است. با این حال سالانه ۱۳ میلیون هکتار از جنگل‌های جهان به ویژه در مناطق استوایی از بین می‌روند.


برای مثال جنگل‌های حاره ای آمازون که به دلیل تأمین ۳۰ درصد از اکسیژن کره زمین به ریه‌های این سیاره معروف هستند هر ساله به دلایل طبیعی و انسانی دچار آتش سوزی‌های گسترده می‌شوند. اما سال ۲۰۱۹ بی سابقه ترین، گسترده‌ترین آتش سوزی در این جنگل رخ داد.

این آتش سوزی‌ها از ماه ژانویه آغاز و تا سپتامبر ادامه یافت. فعالان محیط زیست، ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور راست گرای برزیل را مقصر این آتش سوزی‌های گسترده می‌دانستند؛ به اعتقاد آنها بولسونارو شرکت‌های چوب بری و کشاورزان را به بهره برداری بیش از حد از این جنگل‌ها تشویق می کرده است.

مؤسسه تحقیقات فضایی گفت که بیش از ۷۲ هزار مورد آتش سوزی را در فاصله ماه ژانویه- اوت ۲۰۱۹ (دی- شهریور) در آمازون ثبت کرده است که بالاترین رقم از زمان ثبت رکوردها در سال ۲۰۱۳ محسوب می‌شود.

صندوق جهانی طبیعت می‌گوید که آتش سوزی‌ها نتیجه افزایش جنگل زدایی است که سبب افزایش ارقام تازه شده است.


سال ۲۰۱۹ سال آتش سوزی‌های گسترده در جنگل‌های نیمکره جنوبی بود. چرا که پس از آمازون در برزیل، آتش سوزی‌های گسترده در مناطق جنگلی استرالیا آغاز شد به مدت پنج ماه تا فوریه ۲۰۲۰، "بهمن" ادامه یافت که در این مدت بر اساس گزارش‌ها بیش از یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون گونه جانوری و گیاهی و حدود ۱۱ میلیون هکتار جنگل و دشت از بین رفت.

کد خبر 415814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.