۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
خواص دارویی گیاه گلپر چیست؟

گلپر دارای خواص بی‌شماری مانند پیشگیری از بیماری‌های مزمن، تسکین درد، کاهش التهاب و تقویت عملکرد سیستم گوارش است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گلپر گیاهی چند ساله از خانواده جعفری است که بیشتر در نقاط مرتفع کوهستان‌های ایران و نقاط دیگر رشد می‌کند. این گیاه بسیار معطر است و در صنعت غذا و دارو از آن استفاده می‌شود. دانه‌های خشک این گیاه مصرف عمومی و همگانی دارد. در گذشته از این گیاه برای درمان طاعون و عفونت‌های روده‌ای استفاده می‌شد. در ادامه به بررسی بعضی از خواص دارویی گیاه گلپر می‌پردازیم:

پیشگیری از بیماری‌های مزمن

گیاه گلپر یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است و رادیکال‌های آزاد موجود در بدن انسان را که عامل بسیاری از بیماری‌های مهم مانند پارکینسون، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های کبدی و آلزایمر است، از بین می‌برد؛ بنابراین مصرف گلپر به پیشگیری از بروز این نوع بیماری‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این گلپر دارای خاصیت ضد سرطانی است و مانع پیشرفت سلول‌های سرطانی می‌شود.

تسکین درد

نتایج مطالعات در مورد تاثیر مصرف گلپر نشان داد که این گیاه دارای خاصیت ضد درد بسیار بالایی است. پزشکان معتقد هستند که استفاده از گلپر برای درمان زخم‌های پوستی بسیار مفید است. علاوه بر این استفاده از عصاره این گیاه روی زخم‌ها به ضدعفونی شدن آن‌ها و جلوگیری از شیوع عفونت کمک بسیاری می‌کند.

کاهش التهاب

گیاه گلپر دارای خاصیت ضد التهابی بسیار قوی است؛ بنابراین می‌تواند برای درمان بیماری‌هایی مانند آرتروز و نقرس بسیار مفید واقع شود. بیماری‌هایی از این قبیل شامل التهاب مفصل استخوان است و می‌تواند باعث درد شدید شود، اما با کاهش تورم و التهاب، درد افراد مبتلا به این بیماری‌ها به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

بهبود عملکرد سیستم گوارشی

مصرف این گیاه باعث هضم موثر غذا می‌شود و می‌تواند به بهبود اختلالات گوارشی مانند رفلاکس معده، استفراغ و حالت تهوع کمک بسیاری کند. همچنین این گیاه یک داروی ضد اسهال طبیعی به شمار می‌رود. پودر دانه گلپر می‌تواند به عنوان یک داروی کشنده برای بعضی کرم‌های داخل روده مصرف شود. دمنوش گلپر ترشحات معده را افزایش می‌دهد و از این طریق باعث دفع بهتر سموم بدن می‌شود.

مضرات مصرف گلپر

مصرف بیش از حد از این گیاه برای زنان باردار مضر است و می‌تواند باعث سقط جنین شود. برخی افراد نیز ممکن است با مصرف گلپر به حساسیت یا آلرژی مبتلا شوند. علاوه بر این استفاده زیاد از گرد گلپر ممکن است باعث ایجاد تپش قلب شود.

کد خبر 415803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.