آمفیزم چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

آمفیزم (Emphysema) نوعی بیماری مزمن ریوی است که باعث تنگی‌نفس می‌شود و در افراد مبتلا به آن، کیسه‌های هوای موجود در ریه‌ها آسیب می‌بیند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آمفیزم و برونشیت مزمن دو نوع اصلی بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) است. هنگامی‌که پوشش کیسه‌های هوای ریز و کوچک موجود در ریه‌ها پس از ترمیم آسیب می‌بیند، افراد به آمفیزم مبتلا می‌شوند و با گذشت زمان، آسیب ریه تشدید می‌شود. در صورت ابتلا به این بیماری بافت‌های نازک بین کیسه‌های هوا از بین می‌رود و حباب‌های هوایی در ریه‌ها شکل می‌گیرد. علاوه بر این در مبتلایان به آمفیزم ریه‌ها به آرامی بزرگ‌تر می‌شود و این امر نفس‌کشیدن را دشوار می‌کند. افرادی که دچار این بیماری هستند، نمی‌توانند با سرعت کافی ریه‌های خود را از هوا خالی کنند؛ پزشکان این امر را "محدودیت جریان هوا" می‌نامند. در ادامه شما را علل ایجاد این بیماری بیشتر آشنا می‌کنیم:

چرا دچار آمفیزم می‌شویم؟

دو علت اصلی شناخته شده برای آمفیزم وجود دارد:

سیگار کشیدن: بیشتر اوقات، تنباکو عامل اصلی ابتلا به این بیماری است. پزشکان دقیقاً نمی‌دانند که چگونه سیگارکشیدن، پوشش کیسه‌های هوایی را از بین می‌برد، اما بررسی‎ها نشان می‎دهد احتمال ابتلای افراد سیگاری به آمفیزم، شش برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری است؛ با این حال علت اینکه تنها بعضی از افراد سیگاری به آمفیزم مبتلا می‌شوند برای پزشکان پوشیده است. اگرچه هیچ درمانی برای آمفیزم وجود ندارد، اما در افراد سیگاری مبتلا به آمفیزم، ترک این عادت ممکن است به کندشدن آسیب‌های وارد شده به ریه‌ها کمک کند.

کمبودAAT : آلفا یک آنتی‌تریپسین(AAT)، نوعی پروتئینی طبیعی است که در خون انسان گردش می‎کند. این پروتئین مانع از آسیب‌رساندن سلول‌های سفید خون به بافت‌های طبیعی می‌شود؛ بدن برای مبارزه با عفونت به این سلول‌ها نیاز دارد. در بدن برخی افراد، AAT کافی ساخته نمی‌شود و در صورت کمبود AAT، گلبول‌های سفید طبیعی خون به ریه‌ها آسیب می‌رساند. با گذشت زمان، کمبود شدید AAT در اکثر افراد باعث ایجاد آمفیزم می‎شود؛ همچنین مبتلایان به این بیماری، ممکن است دچار مشکلات کبدی شوند.

سایر علل آمفیزم چیست؟

قرار گرفتن در معرض دود سیگار: پزشکان از مدت‌ها قبل می‌دانستند که استنشاق دود سیگار، حتی اگر فرد مصرف‌کننده آن نباشد، می‌تواند به مرور زمان منجر به آسیب ریه شود. یافته‌های محققان نشان می‌دهد احتمال ابتلا به آمفیزم در افرادی که در معرض دود فراوان سیگار قرار دارند، بیشتر از دیگران است.

آلودگی هوا: دانشمندان معتقد هستند که این عامل نیز در ایجاد بیماری آمفیزم نقش موثری دارد؛ ممکن است آمفیزم در اکثر افرادی که در معرض آلودگی هوا قرار دارند، مدت زمان زیاد و حتی سال‌ها بعد ایجاد شود.

کد خبر 415799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.