جذب سرمایه‌گذار برای توسعه شهر/ بهبود بافت فرسوده شهر دغدغه مدیران شهری

مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین وظایف شهرداری‌ها، کنترل هزینه‌ها است، گفت: کنترل هزینه‌ها با حساسیت به خرج دادن در هزینه‌کردها محقق نمی‌شود، بلکه گاهی با جذب سرمایه‌گذارها صورت می‌گیرد.

نادر آخوندی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: وظیفه اصلی در شهرداری این است که بتوانیم وضعیت موجود شهر را حفظ کنیم و همچنین بتوانیم شهر را توسعه و ارتقا دهیم و به همین منظور یکی از راه‌هایی که مدیریت کنونی شهر اصفهان در پیش گرفته جذب سرمایه گذار است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یکی از برترین اقتصادهای دنیا «اقتصاد شهرها» است، تصریح کرد: اگر نتوانیم در رقابت جهانی یا حتی رقابت ملی، جایگاه شهر را حفظ کنیم مسلماً دچار عقب‌ماندگی می‌شویم و خسارت جبران ناپذیری برای شهر ایجاد می‌شود.

مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان افزود: در این صورت علاوه بر اینکه در جذب سرمایه گذار با مشکل رو به رو می‌شویم، در جذب گردشگر و اقتصاد شهرمان نیز مشکلاتی ایجاد و اقتصاد شهر دچار رکود خواهد شد.

وی ادامه داد: رکودی که در اقتصاد شهر اتفاق می‌افتد باعث بروز تبعات اجتماعی زیادی مثل نبود اشتغال و یا روی آوردن شهروندان به شغل‌های غیرمجاز می‌شود و این اتفاق هزینه‌های جدیدی برای شهر ایجاد می‌کند.

آخوندی با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین وظایف شهرداری‌ها، کنترل هزینه‌ها است، گفت: کنترل هزینه‌ها با حساسیت به خرج دادن در هزینه‌کردها محقق نمی‌شود، بلکه گاهی با جذب سرمایه‌گذارها صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: زمانی می‌توان اقتصاد شهرداری را پویا کرد که از روش‌های مختلف برای کاهش هزینه‌های شهر استفاده کنیم؛ در بعضی از این روش‌ها حتی هزینه جدیدی ایجاد می‌شود، اما نتیجه مطلوبی همراه دارد.

طرح‌های اقتصادی در راستای کاهش سفرهای درون شهری

مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان با اشاره به اجرای طرح‌های اقتصادی در راستای کاهش سفرهای درون شهری، اظهار کرد: ایجاد شهر الکترونیک از اوایل سال ۹۸ به طور جدی پیگیری شد و اصفهان کارت و اصفهان کیف «اصکیف» در راستای تسهیل روابط شهرداری با مردم ایجاد شد تا در نتیجه آن مردم هم بتوانند از خدمات شهرداری به راحتی بهره ببرند و روش‌های خدمات پرداخت آسان شود تا مردم بتوانند به راحتی و بدون حضور در ادارات، هزینه‌های شهری را پرداخت کنند.

وی در ارتباط با مزایای استفاده از این روش‌ها ادامه داد: این روش‌ها کمک می‌کند که در جامعه و بین شهروندان آرامش ایجاد و علاوه بر آن مبلغ مالی شهر تأمین شود تا بتوان شهر را بخوبی اداره کرد.

آخوندی با اشاره به روش‌های شهرداری برای جذب منابع بیرونی و سرمایه گذار، گفت: مدیریت شهری در سال ۹۸ توانست ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق برای فاز یک خط دو قطار شهری منتشر کند که این اتفاق تحرکی شد تا ساخت مترو در دو جبهه انجام شود و ساخت آن با سرعت خوبی پیش برود.

وی در خصوص نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، تصریح کرد: اصفهان تنها کلانشهر کشور است که توانست برای اولین بار در بحث اتوبوسرانی اوراق مشارکت با همان شرایط ۵۰ درصد تضمین دولت بگیرد؛ بر این اساس ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق بهادار منتشر شد و موفق شدیم که حدود ۹۰ تا ۱۰۰ دستگاه اتوبوس نو اسکانیا برای شهر خریداری کنیم و البته این اتفاق منجر به یک تحول بزرگ در ناوگان اتوبوسرانی شد.

دو تفاهم‌نامه زیست‌محیطی برای شهر

مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان افزود: مدیریت شهری اصفهان در این دوره توانست دو تفاهم نامه با سازمان برنامه و بودجه در رابطه با نوسازی اتوبوس‌های فرسوده شهر تنظیم کند، همچنین اجرای طرح جایگزینی موتورسیکلت‌های سطح شهر با موتورسیکلت‌های برقی و نوسازی ناوگان تاکسیرانی از دیگر اقدامات در حال اجرای شهرداری اصفهان است که با محقق شدن این اتفاقات در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تحولی بزرگ ایجاد می‌کند و باعث بهبود شرایط محیط‌زیستی می‌شود.

مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان افزود: یکی از روش‌ها برای تأمین مالی پروژه‌ها، از طریق بورس است؛ به این صورت که یک پروژه را تعریف و آن را در بورس در قالب یک صندوق ثبت و با فراخوان عمومی مردم را به خرید سهام این صندوق دعوت می‌کنیم تا پس از اتمام پروژه مردم در منافع حاصل از آن شریک شده و سهم خود را دریافت کنند؛ این اتفاق، یک روش نوین تأمین مالی مطمئن اسلامی مثل اوراق مشارکت است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از دغدغه‌های شهرداری اصفهان بهبود بافت فرسوده شهر است، ادامه داد: برای بهبود شرایط منطقه پیرامون حرم زینبیه در صدد انتشار اوراق مشارکت هستیم، البته در این زمینه نیاز به مصوبه مجلس داریم تا بتوانیم به یک محرک توسعه در منطقه زینبیه دست پیدا کنیم.

آخوندی با اشاره به برنامه‌های اقتصادی شهرداری برای سال ۹۹ تصریح کرد: از ابتدای سال ۹۸ یک کارگروه هر هفته با حضور مدیران ارشد شهرداری و اعضا شورای شهر تشکیل می‌شد که خروجی این جلسات ۵۲ لایحه درآمدی بود و امیدواریم از ابتدای سال ۹۹ نیز اجرایی شود چرا که به توسعه و رونق شهر کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه رویکرد شهرداری اصفهان نظم دهی مالی است، اظهار کرد: سیاست این است که تأمین مالی با رویکرد نظم دهی مالی و شفافیت در هزینه‌ها انجام شود.

کد خبر 415797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.