علت تفاوت آمار مرگ ناشی از کرونا در کشورهای مختلف

همزمان با تلاش دانشمندان در سراسر جهان برای کشف داروی درمان یا واکسن کووید ۱۹، برخی نیز دنبال یافتن علتی هستند که باعث شده در بعضی کشورها با وجود شیوع زیاد ویروس، میزان مرگ و میر ناشی از آن پایین است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از آن‌جا که شیوع ویروس کرونا روز به روز سرعت بیشتری می‌گیرد و زندگی مردم را با تهدید جدی روبرو می‌کند، مقامات رسمی ایالات متحده آمریکا نیز بیش از پیش بهبود روش‌های تشخیصی این بیماری را مورد توجه قرار داده‌اند. تشخیص بموقع ویروس کرونا مانع از انتشار بیشتر آن می‌شود چرا که با شناسایی افرادی که به این ویروس مبتلا شده‌اند، اقدامات لازم جهت مراقبت و قرنطینه آن‌ها آغاز می‌شود و در نتیجه جمعیت کمتری در معرض تماس با این بیماران قرار می‌گیرند. از طرفی، دانشمندان در حین انجام آزمایشات کافی برای کشف داروی درمان یا واکسن مقابله با ویروس کرونا در تلاشند رابطه بین تشخیص بموقع بیماری و میزان موفقیت رهایی از آن را بیابند.

در کره جنوبی آمار تست کرونا بین مردم تقریباً بالا است، به این معنی که از هر یک میلیون نفر جمعیت تعداد سه هزار و ۶۹۲ نفر مورد آزمایش قرار می‌گیرند و میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به این ویروس چیزی در حدود ۰.۶ درصد است. از طرفی در ایتالیا از به ازای هر یک میلیون جمعیت تنها ۸۲۶ نفر تست کرونا را انجام می‌دهند و میزان مرگ‌های ناشی از این ویروس حدود ۱۰ برابر بیشتر از مرگ و میر در کره جنوبی است.

علاوه بر این، گزارشات حاکی است که بسیاری از مردم آمریکا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تجمع می‌کنند تا در خصوص ابتلا به کووید ۱۹ مورد آزمایش قرار گیرند اما هیچ آزمایشی از آن‌ها گرفته نمی‌شود که همین امر منجر به سرعت گرفتن شیوع ویروس در کشور شده است.

تا کنون هیچ راه درمانی برای ویروس کرونا کشف نشده است پس با قطعیت نمی‌توان گفت که تشخیص زودهنگام بیماری به شخص بیمار برای درمان کمک می‌کند. با این حال، اگر فرد مبتلا به ویروس کرونا در مراحل اولیه ابتلا به این ویروس شناسایی شود، رفت و آمد او با اطرافیان قطع می‌شود و در نتیجه ابتلای سایرین به کرونا ویروس به حداقل می‌رسد. پرسشی که در اینجا ممکن است ذهن هر خواننده‌ای را درگیر کند این است که چرا با وجود علائم یکسان در بیماران مبتلا به کرونا ویروس، تعداد افرادی که بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند در کره جنوبی، به عنوان نمونه بارز انجام آزمایشات بالینی، در مقایسه با ایتالیا که در آن آزمایشات زیادی از مردم گرفته نمی‌شود، به مراتب بیشتر است؟

البته دلایل مختلفی می‌تواند برای تفاوت مرگ‌ومیر در اثر ابتلا به ویروس کرونا در کشورهای مختلف به خصوص کره جنوبی و ایتالیا وجود داشته باشد. یکی از مهم‌ترین آن‌ها می‌تواند تفاوت وضعیت جسمی افراد مبتلا باشد؛ همان‌طور که محققان گفته‌اند میزان کشندگی ویروس کرونا بسیار پایین است و اغلب منجر به مرگ افرادی می‌شود که از بیماری‌های مزمنی نظیر قند خون، فشار خون، بیماری‌های قلبی و تنگی نفس رنج می‌برند. دلیل دیگر ممکن است به در دسترس نبودن خدمات پزشکی، بیمارستان‌ها و پرستاران برای مراقبت و قرنطینه بیماران کرونایی باشد. در ایالات متحده آمریکا میزان شیوع بیماری رو به افزایش است و مهم‌ترین دلیل آن می‌تواند به کمبود تست کرونا در میان مردم مربوط باشد.

اما در این بین چیزی که تمام دانشمندان را متحیر کرده است نرخ مرگ‌ومیر بسیار بالا در کشور ایتالیا است که البته دانشمندان استدلال کرده‌اند که جمعیت کهنسال این کشور منجر به مرگ بیشتر افراد مبتلا به ویروس کرونا می‌شود. حدود ۳۰ درصد از جمعیت کشور ایتالیا را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل داده است در حالی که در کره جنوبی تنها حدود ۱۹ درصد از مردم بالای ۶۰ سال سن دارند. در ایتالیا بیش از ۹۰ درصد از افرادی که تا کنون بر اثر بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند افراد بالای ۷۰ سال بوده‌اند. در مقایسه با ایتالیا، در کره جنوبی بیشتر افراد جوان به کرونا ویروس آلوده شده‌اند و تنها ۲۰ درصد از مبتلا شده‌ها بالای ۶۰ سال سن داشته‌اند. طبق آمار ارائه شده از تعداد افراد آلوده به ویروس کرونا حدود ۴.۷ درصد از افراد مبتلا مرد بوده‌اند در حالی‌که تنها ۲.۸ درصد از این جمعیت را زن‌ها تشکیل داده‌اند. جالب است بدانید که بیش از ۶۰ درصد جمعیت کره جنوبی را زن‌ها تشکیل می‌دهند که همین امر موجب اختلاف مرگ‌ومیر ناشی از کووید ۱۹ در این کشور در مقایسه با سایر کشورهای جهان، به ویژه کره جنوبی است.

اعتیاد به مواد مخدر از مهم‌ترین عواملی است که سیستم ایمنی بدن را در مقابل ویروس‌های مختلف و مهم‌تر از همه ویروس کرونا تضعیف می‌کند. میزان اعتیاد مردم به مواد مخدر مختلف در کره جنوبی و ایتالیا تفاوت چندانی ندارد؛ در ایتالیا ۲۴ درصد از مردم به سمت مصرف این مواد گرایش دارند و ۲۷ درصد از جمعیت کره جنوبی معتاد به مواد مخدر هستند. اما اختلافی که در اعتیاد به این مواد در این دو کشور وجود دارد مربوط به جنسیت افراد معتاد است. در ایتالیا ۲۸ درصد از افرادی که به مواد مخدر معتاد هستند را مردان تشکیل می‌دهند و ۲۰ درصد از زنان به سمت مصرف این مواد گرایش دارند و این در حالی است که از جمعیت معتاد به مواد مخدر در کره جنوبی بیش از ۵۰ درصد را مردان و کم‌تر از ۵ درصد را زنان تشکیل می‌دهند. پس با قطعیت می‌توان به علت میزان اختلاف مرگ‌ومیر در کشورهای کره جنوبی و ایتالیا پی برد؛ شیوع کووید ۱۹ در کره جنوبی در میان جوانان و زنان غیر معتاد اتفاق می‌افتد، در حالی که در ایتالیا زنان معتاد و بسیار کهنسال به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند.

به روز شدن دقیق و درست اطلاعات و آمار مربوط به بیماری کرونا در سراسر جهان می‌تواند دانشمندان را به سمت کشف داروی درمان یا واکسن مقابله با آن هدایت کند، چرا که آگاهی این افراد از جنسیت، سن، وضعیت و سایر اطلاعات مربوط به افراد مبتلا باعث می‌شود آن‌ها زودتر به کشف حقایق در مورد ویروس فوق دست یابند. بررسی وضعیت افرادی که در مدت زمان کم‌تری نسبت به سایرین از بیماری کرونا بهبود می‌یابند نیز باید به طور جدی مورد توجه دانشمندان قرار گیرد تا به کشف راهکارهایی برای نابودی این ویروس خطرناک ختم شود.

کد خبر 415792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.