اصفهان ۹۸؛ سال امید در دل سختی‌ها و محدودیت‌ها

اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان از سالی که گذشت می‌گویند از اینکه تا چه اندازه به اهداف دست یافتند و چقدر توانستند شورای شهر باشند نه شورای شهرداری.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال ۹۸ غیرقابل پیش‌بینی‌ترین حالتی که می‌توانست برای بدنه شهرداری اصفهان رقم بزند را پیش پای مدیران آن قرار داد. حوادثی که در سطح ملی رخ داد و دود آن در چشم نصف‌جهان رفت باعث شد قطار امیدی که شورای پنجم قول آن را داده بود به کندی پیش رود.

با این شرایط باید در پایان سال بودجه چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی شهرداری تصویب می‌شد و تعهداتی که به شهروندان داده شده بود، در حوزه حمل‌ونقل، ترافیک، فرهنگی و اجتماعی بدون وقفه انجام می‌شد. این سنگینی وظایف و سختی شرایط، سال متفاوتی را برای شورای شهر اصفهان که وظیفه ذاتی آن نظارت بر عملکرد شهرداری است باعث شد.


سال ۹۹، سال جبران آسیب بحران‌های ۹۸

فریده روشن، عضو شورای اصفهان این سختی‌ها را اینگونه توصیف می‌کند: ایمان داریم که آهن گداخته شده در آتش ارزشمندتر می‌شود بنابراین باید در برابر مشکلات توانمندتر شده و برای ساخت آینده‌، امیدوارانه بیشتر تلاش کنیم. قطعاً دست به دست یکدیگر خواهیم داد تا آسیب‌های روانی و اجتماعی بحران‌های سال ۹۸ را به کمترین حد برسانیم.

روشن ادامه داد: سختی شرایط در سال ۹۸ به حدی بود که می‌توانست مدیریت شهری را از روند فعالیت‌های خود خارج کند بنابراین نیاز بود مدیریت عاقلانه‌ای برای پشت سر گذاشتن اتفاقات اتخاذ شود. سیل ابتدای سال، سقوط هواپیمای اوکراینی، بحران کرونا و سایر اتفاقات تلخ سال ۹۸ باعث شده بود مردم اعتماد و حس تعلق خود به تصمیم‌گیران را تا حد زیادی از دست بدهند اما با تمام این مشکلات از سد موانع موجود به میزان مطلوبی عبور کردیم.

او شیوع کرونا را چالش بزرگ سال ۹۸ می‌داند: نیمه خالی لیوانِ کرونا چالش‌ها، دغدغه‌ها و ناراحتی‌هایی است که بین مردم ایجاد شده اما این بحران نیمه دیگری نیز داشت و دیدیم که مشکلات آن باعث همراهی و همدلی مردم شد، این همدلی همواره برای عبور از مشکلات گره‌گشای ما بوده و امیدوارم سال آینده کمتر شاهد این ناگواری‌ها و اتفاقات ناخوشایند باشیم.

روشن تبعات بحران‌ها را بر روند فعالیت شهرداری چنین برمی‌شمارد: برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان به‌خاطر سیل لغو و برای اجرا به مناطق سیل‌زده برده شد، حوادث آبان‌ماه برنامه‌های روز اصفهان را لغو کرد و برنامه‌های نوروزی نیز با شیوع کرونا منتفی شد بنابراین شهرداری نتوانست برای مردمی که برای تقویت روحیه و افزایش نشاط اجتماعی نیاز به برگزاری رویدادها داشتند، به شکل مطلوبی انجام وظیفه کند.

با این‌حال این عضو شورای شهر معتقد است اعضای شورا برای آنکه به معنای واقعی "شورای شهر" باشند تلاش کرده‌اند: از ابتدای شورای شهر پنجم تصمیم گرفتیم شورای شهر باشیم نه شورای شهرداری و تا جایی که توان داریم این موضوع را تحقق ببخشیم و البته تلاش کردیم، چه در مباحث عمرانی چه اجتماعی توانستیم مشارکت‌های اجتماعی جلب کنیم و در کمیسیون‌های مختلف به تحقق واقعی شورای شهر بودن خود در حد توان دست یابیم. از طرفی با سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف ارتباط تنگاتنگی داشته و با هم‌افزایی که با آن‌ها داریم و با مشارکت سمن‌ها و فعالان عرصه‌های مختلف نسبت به گذشته تا حدودی در شکل‌گیری یک شورای شهر واقعی موفق بودیم

او نوید آینده‌ای روشن را هم برای اصفهان می‌دهد: امید است با اقدامات شورای شهر که شایسته مردم اصفهان و در حد توان مدیریت شهری باشد، در سال آینده حس تعلق بیشتری به شهر برای شهروندان و حس اعتماد بیشتری در میان مردم به وجود آید.

سال ۹۸، سال ایجاد ارتباط منطقی میان تمام ارکان شهر

شورای شهر بودن در گام نخست ارتباط عمیق میان مدیران شهری و دیگر دستگاه‌ها را طلب می‌کند؛ آنگونه که بر اساس گفته کوروش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان، این تعاملات در دو حوزه این کمیسیون به حد شایسته‌ای ایجاد شده است: شورای شهر تلاش کرد که به معنای واقعی شورای شهر باشد، در حوزه اجتماعی به مسائل شهر مانند مداخلات در حاشیه‌ها و کنترل آسیب‌های اجتماعی ورود کرد و شهرداری نیز به خوبی با شورا همراهی کرد.

محمدی می‌گوید: دستگاه‌های دیگر مانند بهزیستی، هلال احمر، نیروی انتظامی و استانداری نیز تعامل خوبی با شورای شهر داشتند و اکنون نیز در کنار دانشگاه علوم پزشکی برای عبور از بحران شیوع کرونا انجام وظیفه می‌کنیم. نظارت بر موضوعات شهرداری وظیفه ذاتی شورا بوده و جای خود را دارد اما دنبال تاثیرگذاری بر همه عناصر و ارکان شهر نیز بوده‌ایم و تلاش‌های انجام شده برای پاسخ به نیازهای تمام شهر اصفهان شکل گرفته‌است.

او ایجاد دفاتر تسهیلگری را مهم‌ترین گام اجتماعی شورای پنجم در سال ۹۸ می‌داند و ادامه می‌دهد: تأسیس این دفاتر به لحاظ کاری ارتباطی با شهرداری ندارد اما چون موضوع رفع مسائل حاشیه‌نشینی اهمیت زیادی برای شورای شهر داشت به این موضوع ورود کرد و اعتبار آن تصویب و دفاتر در راستای سیاست‌های وزارت کشور شروع بکار کردند. مرکز آموزش و توانمندسازی افراد آسیب دیده اجتماعی نیز در حال احداث است و در سال ۹۹ به بهره‌برداری خواهد رسید و اقدامات خوبی در حوزه ساماندهی متکدیان، زنان سرپرست خانوار و کارآفرینی زنان انجام شده که نتیجه آن برای تمام شهر است.

محیط‌زیست اصفهان سال‌های سال است که از نبود تدبیر مشخص زخم‌خورده و محمدی از یادآوری اقدامات انجام شده توسط شورای شهر در این رابطه نیز غافل نمی‌شود: در حوزه محیط زیست هم کارگروه آب صرف نظر از وظایف شهرداری به شدت فعال بوده و در تعامل با استان‌های دیگر، مصوبات و کمک‌هایی را برای تحقق اهداف محیط زیستی شهر که همان تقویت و حفظ ارکان منسجم و محکم محیط زیست شامل آب، فضای سبز و اقلیم بوده را در دستور کار خود قرار داد.

او انجام مطالعات آلودگی هوا با تخصیص اعتبار شهرداری، مداخلات زیست‌محیطی در پروژه‌های شهری، آموزش‌های مرتبط در بدنه آموزش و پرورش، حمایت از حقوق حیوانات، فیلتراسیون ناوگان اتوبوسرانی، ارتقا سیستم سوخت اتوبوس‌ها به یورو ۴، از چرخه خارج کردن اتوبوس‌های فرسوده، کنترل وسایل آسیب‌زا مانند کامیون‌های ورودی به شهر و تعامل با پلیس راهور در طرح‌های زوج و فرد و توسعه فضای مکانیزه کنترل ترافیک در جهت ایجاد هماهنگی منطقی میان ارکان شهر را مهم‌ترین اقدامات سال گذشته شورا در حوزه محیط‌زیست دانست که چیزی فراتر از وظایف ذاتی شهرداری است.

حرفی از ناامیدی در سال ۹۸ نشنیدیم

سالی که گذشت پروژه‌های عمرانی اگر حتی متوقف نشوند، باید حداقل کندتر پیش بروند اما توصیف شیرین طغیانی، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان، در این باره قابل توجه است: اصفهان مانند دیگر شهرها از اتفاقات تلخ کشور در سال ۹۸ متأثر بود اما با این شرایط عقیده دارم امر مهمی که اتفاق افتاد این بود که مدیران اصفهانی امید خود را ازدست ندادند و این یک اتفاق خوب بود. مدیریت شهری وظایف خود را انجام داد و سعی کرد خود را با شرایط تطبیق داده و فراز و فرودها را در مقابل هم جبران کند.

طغیانی با اشاره به اینکه در کنار تمام چالش‌های سال ۹۸، این بحران‌ها یک آزمون بزرگ برای مدیران بود تا خود را بیازمایند و مرتب در شرایط سخت و بحران‌ها نشان دهند که می‌توانند شهر را مدیریت کنند، ادامه داد: با اینکه در شش ماهه اول سال ۹۸ یکی از بهترین و بی‌نظیرترین دوره‌های شهرداری در حوزه درآمدی را شاهد بودیم اما در نیم‌سال دوم شرایط تغییر کرد و با هر اتفاقی، این روند دچار کندی می‌شد بنابراین شکی نیست که سال ۹۸ آزمون بزرگی برای مدیریت شهری اصفهان بود.

او از همراهی شهرداری نیز یاد می‌کند: هیچگاه نشد که با شهردار اصفهان جلسه‌ای داشته باشیم و ایشان اظهار ناامیدی کند البته شرایط سختی که شهرداری داشت برای اعضای شورا بازگو می‌شد اما من حتی یک بار ندیدم که شهردار و معاونان وی به‌ویژه در پروژه‌های عمرانی لب به گلایه و ناامیدی باز کنند.

طغیانی عقیده دارد: در این شرایط سخت هنر انسان‌ها مشخص می‌شود که چگونه قرار است با مشکلات مواجه شوند، اینکه نشان دهند در مقابل آن تسلیم می‌شوند یا محافظه‌کارانه عمل می‌کنند یا با جرأت دل به دریای حوادث می‌زنند البته ناگفته نماند که همیشه انتقادهایی هم وجود داشته و عملکردها می‌توانست بهتر باشد با این‌حال امیدواریم در قبال مسئولیت‌هایی که شورای شهر برعهده داشت، در برابر مردم و وجدان خود پاسخگوی شایسته‌ای باشیم.

او نیز کرونا را شاخصی بزرگ برای محک سال گذشته می‌داند: بحران کرونا نشان داد چقدر همه ما هم‌سرنوشت هستیم و بر اساس سنتی که در تاریخ، آدمیان همیشه با امید مشکلات را پشت سر گذاشته‌اند، امیدوارم بتوانیم از بحران حاضر با موفقیت در سال آینده بیرون آییم و فضای بهتر و با آرامشی را در کنار شهروندان تجربه کنیم.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در پاسخ به اینکه شورای شهر اصفهان تا چه حد در سال ۹۸ شورای شهر بوده، می‌گوید: خواست ما تحقق شورای شهر است اما قوانین حاکم این اجازه را نمی‌دهد، حتی تذکر در جلسات شورا نیز به معنای واقعی اثرگذار نیست بنابراین تعامل می‌تواند بهترین راه برای تحقق مفهوم شورای شهر باشد.

او اضافه می‌کند: سال گذشته درگیر تدوین برنامه جامع شهر اصفهان بودیم، برنامه‌ای که در شرح خدمات آن باید شورای راهبری با حضور ۱۰ عضو از سایر ارگان‌های دولتی و عمومی تشکیل می‌شد و هدایت آن با شورای شهر بود؛ این اقدام با هدف خارج شدن شورا از شورای شهرداری انجام شد و همکاری‌ها در این حوزه بی‌نظیر شکل گرفت و نهادهای مختلف واقعاً با اعضای شورا همکاری داشتند.

شورا در سال ۹۸ دنبال رفع دغدغه‌های مردم بود

آنگونه که پورمحمد شریعتی‌نیا، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، هم به آن اشاره می‌کند، شورای شهر برای هدایت امور شهر چندان کار راحتی را در سال ۹۸ نداشته است: شورا و شهرداری و مردم اصفهان مانند دیگر نقاط کشور در سال ۹۸ دچار مشکلات فراوانی شدند اما اصفهانی‌ها بار دیگر نشان داند آدم روزهای سخت هستند و از همان ابتدای سال و پس از سیل فرودین‌ماه خیرخواهی شورا و شهرداری و البته بیش از آن مردم اصفهان بار دیگر به چشم آمد.

شریعتی‌نیا سیل ابتدای ۹۸ را یادآور می‌شود و می‌گویند: اصفهان به عنوان معین استان‌های خوزستان، لرستان و سیستان و بلوچستان در زمینه‌های مختلف چه از لحاظ انتقال کمک‌های مردمی و چه در رابطه با در اختیار گذاشتن دستگاه‌ها و ماشین‌آلات شهرداری برای مدیریت روزهای پساسیل اقدامات بزرگی انجام داد.

این اقدامات در حالی بوده که به گفته شریعتی‌نیا دولت کمک‌هایی که می‌توانست به‌طور قانونی به شهرداری دهد را به دلیل مشکلات اقتصادی و دیگر مشکلات موجود در ابتدا و میانه سال، دریغ کرد و شیوع کرونا در آخر سال نیز باعث شد شهرداری نتواند کمک‌هایی که می‌توانست از دولت بگیرد را به‌طور مطلوب دریافت کند.

او خاص‌تر، از روزهای کرونایی شورای شهر می‌گوید: برای مقابله با تبعات منفی ویروس کرونا ۱۰ میلیارد تومان برای انجام تصمیمات ستاد بحران در حوزه شهرداری توسط شورا اختصاص داده شد و در کنار این امر شورای شهر تا آخرین ساعات سال از فعالیت خود دست بردار نبود و به دلیل تعهدی که داشت در کنار دیگر دستگاه‌های مسئول، وظایف خود را انجام داد و اعضا اجازه ندادند کاری بر روی زمین بماند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان معتقد است شورای شهر هوای مردم را هم داشته است: وضعیت درآمدی شهرداری در حالی از سایر کلانشهرها مطلوب‌تر بود و نگذاشتیم فشاری به‌خاطر سیاست‌های شورا بر مردم وارد شود و هرگاه احساس شد در شهر فشاری بر یکی از اقشار مردم وارد می‌شود، سعی شد با ارائه طرح یا تصویب لوایح شهرداری در تسهیل امور تلاش کنیم که چند نمونه آن در روزهای شیوع کرونا به تصویب رسید.

او نطق‌ها و تذکرات اعضای شورا را نشانه‌ای می‌داند برای تحقق واقعی شورای شهر و معتقد است: اکثر موضع‌گیری‌های اعضای شورا در جلسات در حوزه‌های خارج شهرداری بوده و به موضوعات کل شهر اصفهان اختصاص یافته است بنابراین هر مسئله‌ای که مردم را درگیر می‌کند در شورا مطرح می‌شود، در همین بحران کرونا مسئولان بهداشت و درمان اذعان داشتند که تنها نهادی که در کنار نظام بهداشت و درمان قدم برداشته، مدیریت شهری است.

شورای دوره پنجم شهر اصفهان اتفاق ویژه‌ای هم داشت و تغییر یکی از اعضای ۱۳ نفره شورا در میانه راه بود، شریعتی‌نیا با یادآوری این موضوع می‌گوید: شورای پنجم با تفکر واحدی شکل گرفت اما در میانه راه هیئت رئیسه دچار تغییر شد و با رفتن آقای مقدری و آمدن آقای امینی نیز ترکیب اعضای شورا تغییر کرد اما با این حال در روند هماهنگ فعالیت‌های شورای شهر خللی بزرگی وارد نشد و امیدواریم در جهت ساخت زندگی مطلوب‌تر شهروندان گام‌های بزرگ‌تری نیز توسط شورای شهر برداشته شود.

مردم کارنامه سال ۹۸ شورا را قضاوت کنند

اصغر برشان، عضو هیئت رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نقش‌آفرینی شورای شهر در توسعه گردشگری این شهر را اقدام ویژه شورا می‌داند که این نهاد را از شورای شهرداری بودن جدا کرد.

برشان می‌گوید: ارتباط و هماهنگی با سایر نهادها و مدیران و تشکیل جلسات و در سالی که گذشت تبادل نظرها خوب بود و تلاش‌های مؤثری برای شکوفایی صنعت گردشگری اصفهان و جذب اعتبارات و بودجه‌های ملی برای توسعه حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوسرانی و مترو انجام شد.

او همدلی و همراهی بین اعضای شورا و مدیریت شهرداری و سازمان‌های وابسته در راستای حل و فصل مسائل عمومی شهر و هماهنگی‌ها با دستگاه‌های دیگر اصفهان را شاخصی برای قضاوت فعالیت شورای شهر دانست و اضافه کرد: در حوادث آبانماه ۳۰۰ میلیارد تومان بر پیکره شهر زیان وارد شد که به سختی جبران آن ممکن بود. این اتفاق به چرخه اداره مطلوب شهر به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک صدمه بزرگی وارد کرد که این زیان‌ها به تک تک شهروندان آسیب رساند و ما به عنوان شورای شهر باید به دنبال جبران این خسارات می‌رفتیم.

برشان معتقد است: مردم اصفهان برای قضاوت عملکرد مدیریت شهری انصاف دارند و می‌دانند که با شرایط سخت و تلخ پیش آمده، شورای شهر در سال گذشته کارنامه قابل قبولی را داشته و امیدواریم سال آینده که سال سختی قطعاً خواهد بود با تلاش و تدبیر صحیح بتوانیم تبعات روحی، روانی و اقتصادی سال ۹۸ را جبران کنیم.

سال ۹۸ و نقش‌آفرینی در محدودیت‌ها

عباسعلی جوادی، رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان، نیز از سختی‌های شورای شهر بودن به‌جای شورای شهرداری بودن می‌گوید: شورایی می‌تواند شورای شهر باشد که اختیارات لازم را نیز داشته باشد، وقتی نیروی انتظامی، قوه قضائیه، آموزش و پرورش و بهداشت و درمان از بدنه مدیریت شهری جداست، عملاً شورای شهری محقق نمی‌شود.

جوادی ادامه می‌دهد: در کشورهایی که خدمات به‌صورت خدمات یکپارچه انجام می‌شود شورای شهر واقعی شکل می‌گیرد بنابراین اجبار داریم که تا حد زیادی شورای شهرداری باشیم چون امکانات مورد نیاز برای نقش‌آفرینی‌های فرهنگی و اجتماعی محدود است و شورای شهر اصفهان ناچار به انجام وظیفه در همین محدودیت‌ها خواهد بود.

او اضافه می‌کند: برای برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان چقدر باید هماهنگی انجام شود؟ اگر تمام امور در اختیار مدیریت شهری بود، موانع موجود برای برگزاری برنامه‌ها وجود نداشت و شرایط برای شهرداری مساعد بود اما در عمل می‌بینیم که هماهنگی‌ها با دستگاه‌های مختلف به سختی انجام می‌شود.

جوادی سالی که گذشت را سال خوبی برای شهرداری می‌داند و می‌گوید: با وجود سختی‌ها، درآمدهای شهرداری در حد زیادی محقق شد و اهدافی که در حوزه‌های ترافیکی مدنظر بود محقق شده‌است؛ خرید اتوبوس‌های جدید، ایجاد مسیرهای بی‌آرتی و توسعه مترو از اهدافی بود که نسبتاً محقق شد. اگرچه به‌طور مثال با آمدن کرونا برنامه‌های نوروزی به هم ریخت اما در مجموع سال خوبی را در تحقق اهداف شهر گذراندیم.

با تمام این توضیحات محدودیت‌های بسیار بر سر راه فعالیت شوراهای شهر باعث شده شورای شهر اصفهان راهی جز تعامل با دیگر دستگاه‌ها نداشته باشد. تعاملی که در سال ۹۸ با تشکیل کارگروه‌های مختلف ذیل کمیسیون‌های شورا، هرچند محدود شکل گرفت تا دست شهرداری در حل معضلات شهر حتی خارج از وظایف ذاتی این نهاد بازتر باشد.

امری که فتح‌الله معین، رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز بر آن تاکید دارد: تلاش بسیاری کردیم تا از طریق تعاملات با ادارات و سازمان‌های مختلف به شورای شهر تبدیل شویم اما فارغ از برخی اقدامات، به دلیل آنکه ضوابط مشخص برای شورای شهر در تعامل با دستگاه‌های اجرایی تعریف نشده، توفیق چندانی نیافتیم و ناچارا باید عمده فعالیت خود را به نظارت بر مجموعه شهرداری متمرکز نگه می‌داشتیم.

کد خبر 415759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.