جریان رسانه‌ای زمانی می‌بازد که به تبلیغات بدل شود

محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به انتشار اخبار دروغ در باره شیوع ویروس کرونا در کشور توسط رسانه‌های بیگانه، تاکید کرد اگرچه این اخبار به سرعت تکذیب می‌شوند، اما ایجاد اضطراب، نگرانی، بدبینی، ناامیدی می‌کنند.

به گزارش ایمنا، ویژه برنامه تحویل سال شبکه یک سیما، شب گذشته (پنجشنبه ۲۹ اسفند)، میزبان محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

خدادی در بخشی از این برنامه درباره مرجع اطلاع‌رسانی در شرایط شیوع کرونا در جامعه گفت: «در شرایط فعلی مهم‌ترین چیزی که به آن نیاز داریم این است که هر کسی نسبت به هر موضوعی سعی کند به مرجع آن مراجعه کند. خیلی هم کار سختی نیست. سازمان بهداشت جهانی اصلی‌ترین مرجع مربوط به اطلاعات پزشکی است که البته برخی می‌گویند این سایت انگلیسی و دسترسی به آن سخت است. در داخل کشور هم وزارت بهداشت و درمان، مراکز علوم پزشکی و منابع بسیاری وجود دارند. وبدا، یعنی سایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم مهم‌ترین مرجع است که اطلاعات دقیق و به‌روزی منتشر کرده است. ما رسانه‌های رسمی کشور را هم داریم.»

او ادامه داد: «ما یک بحران رسانه‌ای هم داریم که آن تکثیر رسانه و تعدد منابع است. رسانه‌های ما تکثیر شده‌اند، تعمیق نشده‌اند و این هم یکی از اشکالات ما است. اساساً تکثیر اطلاعات به معنای تعمیق اطلاعات نیست و حجم زیاد اطلاعات به معنای فهم آن نیست. مردم، پنج درصدی را که در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند، اگر برای شناسایی منابع خبری انجام بدهند، به راحتی می‌توانند به اطلاعات درست دست پیدا کنند.»

معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره رواج اخبار دروغ در این روزها توضیح داد: «طبیعی است که از خبر بد، استقبال می‌شود. این اخبار از منابعی خارجی به کشور می‌آید و می‌چرخد. البته عمده این اخبار تکذیب می‌شود و ایجاد اضطراب، نگرانی، بدبینی، ناامیدی در جامعه، فایده‌ای به کشور ندارد. من توییت کردم که شما [رسانه‌های خارج از مرز] اگر با حکومت مشکل دارید، با مردم طرف نشوید.»

او افزود: «جریان رسانه‌ای زمانی می‌بازد که به تبلیغات بدل شود. جریان رسانه‌ای این است که نقاط قوت و ضعف با هم به میدان بیایند. طبق اطلاعات من، همه دستگاه‌ها ۲۴ ساعته به میدان آمده‌اند وگرنه چنین چیزی قابل کنترل نبود.»

خدادی در ادامه تاکید کرد: «دستورالعملی که ما درباره اطلاع رسانی درباره کرونا در پیش گرفته‌ایم، طبق دستورالعمل‌های جهانی است. هیچ بحرانی مشابه این را در ۵۰ سال اخیر نداشته‌ایم؛ بحرانی که میلیاردها انسان درگیر آن هستند و هیچ نسخه‌ای در دنیا درباره‌اش وجود ندارد. مواجهه با موضوع در تصور کسی هم نمی‌گنجد.»

منبع: خبر آنلاین

کد خبر 415758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.