بیماری گال چیست و چه علائمی دارد؟

گال یا جرب یک بیماری پوستی خارشی مسری است که از هجوم انگل گال بر بدن ایجاد می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، عامل این بیماری بندپایی از گروه مایت‌ها یا هیره‌ها است؛ انگل‌های گال بسیار کوچک بوده و طول آن‌ها فقط یک سوم میلی‌متر است. این نوع انگل‌ها روی پوست تونل‌هایی ایجاد می‌کنند و با تخم‌گذاری در آن، باعث خارش شدید پوستی به ویژه در شب‌ها می‌شوند. این انگل‌های پوستی قادر به پریدن یا پرواز کردن نیستند و فقط روی پوست فرد مبتلا حرکت می‌کنند. به نظر می‌رسد برقراری تماس پوستی نزدیک یا ارتباط جنسی با افراد مبتلا و کسانی که با آن‌ها ارتباط داشتند، امکان ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

علائم و نشانه‌های بیماری گال

خارش پوست، یکی از بارزترین علائم ابتلا به بیماری گال است. این بیماری با درد همراه نیست، اما خارش ناشی از آن ممکن است طی چندین هفته شدیدتر و شدت آن در شب‌ها بیشتر شود. خارش پوست می‌تواند باعث بروز زخم و جراحت پوستی شود. زمانی که فرد به نوع شدید بیماری گال مبتلا شود، خشکی و سخت شدن پوست را تجربه می‌کند.

روش تشخیص بیماری گال چیست؟

به دلیل شباهتی که گال با دیگر بیماری‌ها دارد، تشخیص آن قدری دشوار است. پزشکان به منظور تشخیص این بیماری پوست فرد را با لایه‌ای از روغن‌های معدنی می‌پوشانند و پس از برداشتن لایه نازک از پوست، آن را از نظر وجود انگل‌ها، تخم انگل‌ها و سایر ذرات ریز بیماری‌زا بررسی می‌کنند. در اغلب موارد برای تشخیص بیماری از روش نمونه‌برداری پوست استفاده می‌شود؛ در این صورت نمونه‌ای از پوست به آزمایشگاه منتقل شده و با استفاده از میکروسکوپ، تشخیص قطعی انجام خواهد شد.

روش های درمانی بیماری گال

یکی از روش‌های درمانی بیماری گال استفاده از کرم "پرمترین" است که باید مستقیم روی پوست مالید و پس از هشت تا ۱۴ ساعت آن را شست. این روش درمانی برای کودکان کوچک‌تر از یک سال و زنان باردار نیز روش مطمئنی است. به منظور رها شدن از خارش ناشی از این بیماری، می‌توان از آنتی‌هیستامین استفاده کرد. درمان جدیدتر بیماری گال، استفاده از داروی خوراکی "ایورمکتین" است. این دارو باید دو بار، یک بار در شروع بیماری و سپس دو هفته بعد از بین رفتن کامل بیماری مصرف شود.

راه‌های پیشگیری از بیماری گال چیست؟

متأسفانه واکسنی برای پیشگیری ابتلای بیماری گال وجود ندارد؛ بنابراین بهترین راه برای پیشگیری، اجتناب از تماس با افراد مبتلا است. اگر مشکوک به تماس با چنین فردی شده‌اید، باید لباس، حوله یا مواردی که ممکن است فرد آلوده به آن دست زده باشد را بلافاصله در آب بسیار گرم و صابون شستشو دهید. فرش‌ها و کفپوش منازل نیز بهتر است با بخار شستشو شود.

کد خبر 415696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.