۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰
یک متر و ۱۴ روز!

بیماران در بیمارستان بستری و از خدمات بی‌شائبه و شبانه‌روزی کادر درمانی برخوردار هستند، شهر ضدعفونی شده است و بهداشت شخصی و عمومی کاملاً رعایت می‌شود؛ پس چرا از خانه بیرون نرویم؟

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در حال حاضر، با توجه به توانایی و سرعت انتقال کووید ۱۹ از یک شخص به چندین نفر دیگر، هر سه شیوه قرنطینه، جداسازی و فاصله اجتماعی برای مهار و کنترل این ویروس فراگیر و محدود کردن تأثیرات آن بر سلامت عمومی بکار گرفته شده است. بر اساس شواهد موجود و بر طبق تأیید وزرات‌های بهداشت و درمان کشورهای سراسر دنیا نیز بهترین راهکار برای پیشگیری از انتشار بیشتر کووید ۱۹، شستن مداوم دست‌ها و حفظ فاصله مناسب از سایرین است.

البته مورد اول از دیرباز برای مبارزه با بیماری‌هایی هم‌چون آنفلوآنزا توصیه می‌شده است ولی رعایت فاصله یک متر از سایرین تاکتیکی جدید برای قطع زنجیره انتقال کووید ۱۹ است که توسط بسیاری از مدارس، ورزشگاه‌ها، ادارات، مسئولان دولتی و سایر اجتماعات رعایت شده زیرا با این که هنوز روش‌های انتقال ویروس در حال تجزیه و تحلیل است ولی اثبات شده که مهم‌ترین دلیل سرایت بیماری قرار گرفتن در معرض ترشحات آلوده دهان و بینی فرد مبتلا است.

این تاکتیک به‌منظور حفظ سلامت شخصی بکار نمی‌روند بلکه هدف آن پیشگیری از انتقال بیماری به چندین نفر به‌صورت هم‌زمان است که برمبنای دوره طولانی‌مدت نهفتگی بیماری در هر فرد تعیین شده است چراکه از زمان ورود ویروس به بدن تا زمانی که علائم عفونت کم‌کم خود را نشان دهد معمولاً بین پنج تا ۱۲ روز طول می‌کشد و در این مدت فرد یک ناقل ناآگاه و بدون علامت است که می‌تواند مسئول ابتلای چندین نفر دیگر به بیماری شود و این چرخه همچنان ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر بیماران مبتلا به کووید ۱۹ تا زمان بهبودی و حتی تعدادی از آن‌ها پس از بهبودی همواره می‌توانند ناقل ویروس باشند. بدتر آن‌که ویروس مذکور تا ساعت‌ها و حتی روزها روی سطوح سخت زنده می‌ماند. به همین دلیل بکار بردن همه راهکارهای معرفی‌شده برای مقابله با این مشکل ضروری است.

جداسازی، روندی دارای پیشینه تاریخی در مقابله با شیوع بیماری‌های فراگیر است که به منظور تفکیک مبتلایان به بیماری‌های مسری از افراد سالم انجام می‌گیرد. سرعت بالای انتقال کووید ۱۹ منجر به استفاده از این شیوه در بیمارستان‌ها تا زمان بهبودی کامل شخص بیمار شده است و قرنطینه راهکاری مخصوص موارد مشکوک به ابتلا یا افرادی است که در طول چند روز اخیر در منطقه آلوده قرار گرفته و یا با افراد بیمار و مشکوک به بیماری در تماس بوده‌اند. این افراد به مدت زمان استاندارد ۱۴ روز، در یک فضای خاص تحت نظارت قرار می‌گیرند. قرنطینه و جداسازی هر دو به منظور نگه داشتن ویروس در یک مکان و پیشگیری از انتشار آن اعمال می‌شود. با این حال کافی نیستند.

به همین دلیل به جز قرنطینه و جداسازی، تاکتیک رعایت فاصله اجتماعی نیز بکار گرفته شده است که روشی برای کاهش تأثیر شیوع ویروس بر جامعه از طریق محدود کردن تماس‌های شخصی است که هرچند ویروس را از بین نمی‌برد ولی مقابله با شیوع آن را تسهیل می‌کند. در نتیجه افراد کمتری به عفونت مبتلا می‌شوند و نرخ مرگ و میر ناشی از آن هر روز پایین‌تر می‌آید.

رعایت فاصله اجتماعی برای دور ماندن مردم از اماکن شلوغ و پرتردد به‌منظور قطع زنجیره انتقال اعمال می‌شود که در بسیاری از کشورهای سراسر دنیا با تعطیل شدن مشاغل، اجتماعات مردمی و مذهبی و اماکن پرتردد و یا ممنوعیت عبور و مرور انجام گرفته است.

این اقدام بسیار ضروری به نظر می‌رسد زیرا علی‌رغم بستری شدن بیماران و رعایت بهداشت فردی، عفونت ناشی از کووید ۱۹ بسیار سریع‌الانتقال، گسترش‌پذیر و در چارچوب زمانی بیماری‌های گوناگون، دارای عملکرد متفاوت است. در صورت رعایت نکردن فاصله اجتماعی امکان قطع زنجیره انتقال این ویروس تا زمان همه‌گیری غیرممکن به نظر می‌رسد. بنابراین رعایت فاصله و خودداری از بیرون رفتن‌های غیرضروری نه تنها برای شخص و اطرافیان وی که برای عموم مردم ضروری است.

کد خبر 415666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.