بسته های حمایتی را عادلانه تقسیم کنید

انجمن صنفی دفاتر مسافرتی در نامه ای به وزیر ارتباطات، تقاضا کرد: بسته های حمایتی بانکی از سوی دولت به تمامی آژانس های گردشگری عادلانه تخصیص یابد.

به گزارش ایمنا، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در نامه‌ای به جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نوشت با توجه به اینکه برخی کسب و کارهای اینترنتی با شیوع ویروس کرونا دچار رکود شده و شروع به تعدیل نیرو کرده اند، تصمیم گرفته اید از محل وجوه اداره شده وزارت ارتباطات و صندوق نوآوری به این شرکت‌ها وام کم بهره پرداخت کنید تا تعدیل نیرو را متوقف کنند.

به نظر می‌رسد مبنای تخصیص چنین تسهیلاتی از اساس محل ایراد بوده و جز حیف و میل منابع دولتی (بخوانید بیت المال) و تشویق ناکارآمدی دستاوردی نخواهد داشت. علاوه بر اینکه عدم اعلام میزان تسهیلات اعطایی به بنگاه‌ها و وابسته کردن دریافت تسهیلات به عامل تعدیل نیرو این نگرانی را دامن می‌زند که این موضوع پیش از اعلام، تعیین تکلیف شده و فهرست گیرندگان تسهیلات و میزان آن روشن است.

برخی از این کسب و کارها که همواره مورد توجه ویژه بوده اند به دلیل ناکارآمدی و سیاست‌های غلط قیمت گذاری با هدف نابود کردن رقبا و سایر کسب و کارها قبل از شیوع ویروس کرونا محکوم به تعدیل نیرو بودند و صرفاً این اتفاق پوششی برای بحران مدیریت و کارآمدی در این مجموعه‌ها بوده است.

مجموعه‌هایی که تاکنون انواع حمایت‌های مالی کم نظیر صندوق‌های دولتی و توجهات ویژه را بدرقه راهشان داشته اند و با این وجود همزمان با شدت یافتن سختی‌های کسب و کار دست به تعدیل نیرو با هدف تحت فشار گذاشتن شما و دولت زده اند، شایسته توجه و حمایت هستند یا کارفرمایان منصفی که به رغم سختی‌های مشابه و بدون حمایت‌های دولتی سرمایه‌های انسانی خود را حفظ کرده اند.

این چه منطقی است که ناکارآمدی را تشویق می‌کند. آیا در صورت ادامه شرایط رکود فعلی، این شرکت‌ها باز با هدف تحت فشار گذاشتن شما و دولت دست به تعدیل مجدد نخواهند زد؟ آیا گمان نمی‌کنید که سیاست مدنظر شما، ترویج باج گیری از دولت به بهانه حفظ اشتغال باشد؟ آیا برای شما مهم نیست که با تزریق چنین پول‌هایی، سیاست‌های تبلیغی نادرست و بیلبوردهای میلیاردی از جیب شهروندان تشویق می‌شوند؟ چرا باید بیت المال صرف حمایت از چند کسب و کار شود که هزاران شاغل و صدها کسب و کارهای دیگر را از کار بیکار کرده اند. آیا این سیاست شما در سطح کلان نقض غرض نیست؟ رسانه‌ها خبری را منتشر کرده اند که صندوق نوآوری قرار است صدها میلیارد تومان بین ۱۰ تا ۱۲ شرکت پخش کند و مشکل فقط ارائه ضمانت نامه از جانب این شرکت هاست. عجبا از چنین مدیریتی!

لطفاً شفاف سازی کنید که آیا صندوق نوآوری به شرکت‌هایی که خود در آنها سرمایه گذاری کرده وام می‌دهد و در مقابل ضمانت نامه‌های صادره خود صندوق را می‌پذیرد یا روال دیگری وجود دارد که از آن بی خبریم. به چه سرعتی میزان زیان این شرکت‌ها را برآورد کردید و چگونه تقاضای شفاف سازی نه تنها مطالبه این صنف که مطالبه عموم کسب و کارهاست.

خواهشمند است ضمن تجدیدنظر در سیاست مذکور، از ورود به حوزه‌های غیرتخصصی آن وزارتخانه به خصوص در عرصه گردشگری که دستاوردی جز توزیع رانت و نابرابری نخواهد داشت، خودداری کنید و در صورتی که قصد حمایت دارید، این حمایت به شکل شفاف و در چارچوب‌های مشخص از تمام صنعت انجام گیرد، نه فقط از انگشت شمار کسب و کارهایی که امکان طرح درخواست‌هایشان را با شما دارند.

این نامه به ستاد مرکزی اقتصاد مقاومتی، دیوان محاسبات کشور، معاون اقتصادی وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ریاست قوه قضائیه و دفتر مقام معظم رهبری رونوشت شده است.

چند روز پیش در پی شیوع ویروس کرونا، برخی کسب و کارهای اینترنتی در حوزه گردشگری اعلام کرده بودند که مجبور به تعدیل بسیاری از نیروهای خود شده اند. در پی این موضوع، برخی از فعالان گردشگری این برداشت را کرده بودند که این شرکت‌های گردشگری تنها به قصد دریافت حمایت‌های ویژه و رهایی از پرداخت مالیات‌ها چنین ترفندی را به کار برده اند.

منبع: مهر

کد خبر 415660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.