چگونه بر ویروس بی‌مهری غلبه کنیم/ لزوم تغییر شعار "در خانه بمانید"

یک روانشناس گفت: افراد خانواده به جای پر کردن فرصت‌های خود با تماشای تلویزیون یا فضای مجازی بهتر است بکارگیری سبک‌های درست زندگی و ترک عادت‌های ناکارآمد زندگی را تمرین کنند که با این کار نه تنها بر ویروس کرونا که بر ویروس بی‌عاطفگی، احساس تنهایی و بی‌مهری هم غلبه خواهند کرد.

احسان کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص لزوم تغییر شعار " در خانه می‌مانیم"، اظهار کرد: این شعار تا حدودی حس اجبار و بار فشار روانی را با خود همراه دارد بهتر است بگوئیم " با خانواده، برای خانواده در خانه می‌مانیم" و این شعار را به این شکل تغییر دهیم.

وی با با اشاره به اینکه یکی از مهمترین ویژگی‌های اثربخش فرهنگی این است که قادر باشد هر تهدیدی را به فرصت تبدیل کند، اظهار کرد: در این حالت علاوه بر کم کردن بار فشار روانی بر زندگی فردی و اجتماعی شهروندان، بتواند از دل بحران‌ها موقعیت‌های مثبتی را استخراج کند تا بتواند راهکارهای مؤثر را دریابد.

این روانشناس با بیان اینکه در بحران کرونا باید به این فکر کنیم که قرار نیست همه تمرکز ما روی حفظ سلامت جسم باشد، تصریح کرد: نباید از دیگر جنبه‌های زندگی افراد جامعه غافل شد و از آنجا که سلامت جسمی و زیستی ارتباط تنگاتنگی با سلامت روانی و بهزیستی اجتماعی، فرهنگی یک جامعه دارد ضرورت دارد در کنار تلاش برای غلبه بر این بحران از نظر زیستی و بهداشتی بتوانیم با راهکارهای مؤثر و به هنگام بهزیستی روانی، اجتماعی و فرهنگی جامعه را هم تأمین کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تقویت بهزیستی اجتماعی و روانی خود سرمنشا ایجاد و محافظت از سرمایه‌های اجتماعی است، گفت: توجه به ابعاد اجتماعی و روانی می‌تواند جامعه را در رسیدن به وضعیت سالم، امن و مبری از مشکلات زیستی و اجتماعی یاری کند.

کاظمی در خصوص شعار " در خانه بمانید "، اظهار کرد: بهتر است است این شعار را به " با خانواده، برای خانواده در خانه می‌مانیم" تغییر دهیم و اینکه این وضعیت در نوروز ایجاد شده و همه ایرانیان در این ایام علاقمند به ارتباطات بیشتر هستند اما به ضرورت زیستی باید این مراودات کم شود از این فرصت با هم بودن به نحو احسن استفاده کرد.

وی در خصوص راهکارهای تلطیف فضای خانواده‌ها و استفاده از در خانه بودن، گفت: بهتر است روابط بین فردی خود در خانواده و روابط بین همسران و فرزندان را غنی سازی کنیم همچنین بتوانیم افزایش ارتباطات کلامی، عاطفی و روانی بیشتر با همدیگر شناخت عمیق‌تری به اعضای خانواده خود پیدا کنیم.

این نظریه پرداز حوزه روانشناسی در تشریح این موضوع افزود: افراد خانواده به جای پر کردن فرصت‌های خود با تماشای تلویزیون یا فضای مجازی بهتر است با بکاربردن سبک‌های جدید و درست زندگی مانند مطالعه، بازی، گفت‌وگوی اثربخش و ارتباطات چشمی و عاطفی با یکدیگر و تمرین مهارت‌های زندگی این ایام را به خوبی سپری کنند و نه تنها بر ویروس کرونا که بر ویروس بی‌عاطفگی، احساس تنهایی و بی مهری غلبه کنیم و محیط خانواده را پالایش کنیم شاید این فرصت غنیمتی باشد برای خانه تکانی سبک زندگی ما و ترک عادت‌های ناکارآمد ما در زندگی خانوادگی باشد.

کد خبر 415635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.