۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴
تنها دستاورد مثبت کرونا!

کاهش سفرهای داخلی و خارجی به طور چشمگیری منجر به کاهش انتشار کربن در سراسر کشورهای دنیا، به خصوص جمهوری خلق چین، شده است؛ متأسفانه، کاهش انتشار کربن به بهای تهدید سلامت بشر امری خوشحال‌کننده نیست که پایداری شهری را به دنبال داشته باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به دنبال شیوع کووید ۱۹ در اواخر فوریه ضربه‌ای جدی به اقتصاد چین وارد شد؛ تدابیر مهار ویروس کرونا باعث کاهش ۱۵ تا ۴۰ درصدی اقتصاد بخش‌های صنعتی مهم شد. تولیدات صنعتی و برق مصرفی بسیار کم‌تر از سطح معمولی بود، مصرف زغال سنگ حدود ۳۶ درصد کاهش یافت، ۳۴ درصد افت در استفاده از ظرفیت پالایش نفت مشاهده شد و پروازهای داخلی و خارجی در سراسر جهان با کاهش پنج تا ۱۰ درصد مواجه بود. این روزها، پروازهای بین‌المللی و داخلی کشور چین بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است. از آن جا که پالایشگاه‌های نفت چین تعطیل شده است، کشتی‌ها به انبارهای شناور برای ذخیره نفت تبدیل شده است. در حال حاضر، حدود ۸۷ میلیون بشکه از فرآورده‌های نفتی در دریا و حجم بیشتری از آن نیز در سواحل در انتظار خریداران ذخیره می‌شود.

سازمان ملی هوانوردی و فضا (ناسا) در ماه فوریه تصاویری ماهواره‌ای منتشر کرد که باعث شگفتی همگان شد؛ این تصاویر پوشش معمولاً زرد رنگ دی اکسید نیتروژن در شهر ووهان، نقطه ظهور ویروس کرونا، را در اوایل ماه ژانویه ۲۰۲۰ را در مقایسه با آسمان تقریباً پاک این شهر در اواسط فوریه نشان می‌دهد. در تصاویر مربوط به ماه فوریه، مقامات رسمی چین دستور قرنطینه مردم در خانه‌هایشان را صادر کرده بودند تا از شیوع کرونا ویروس جلوگیری کنند. تصاویر حاکی از کاهش ۱۰ تا ۳۰ درصدی دی اکسید نیتروژن در آسمان ووهان است که این میزان کاهش تا به امروز در کل کشور چین بی‌سابقه بوده است.

ویروس کرونا و سال نو در کشور چین

هر سال در ایام سال نو چین با کاهش انتشار گاز کربن مواجه می‌شود که این می‌تواند به دنبال بسته شدن فروشگاه‌ها، تعطیلی ساخت و سازهای ساختمانی و بسیاری از کارخانه‌ها اتفاق بیافتد. دانشمندان میزان کاهش مصرف انرژی و در نتیجه کاهش انتشار کربن در مدت زمان ۱۰ روزه ایام سال نو در چین را اندازه‌گیری کرده‌اند و از کاهش ۵۰ درصدی تولید برق با سوخت زغال سنگ خبر داده‌اند.

ویروس کرونا در سال جاری قبل از شروع سال نو در شهر ووهان ظهور پیدا کرد و در دید و بازدیدهای سال نو بیش از ۹۰۰ نفر را به خود آلوده کرد. این تعداد به خاطر شلوغی‌های سال نو روز به روز افزایش یافت و در مدت زمانی بسیار کوتاه افراد زیادی را درگیر کرد. پس از تعطیلات سال نو مردم به جای شروع کار و تجارت خود، در خانه‌ها قرنطینه شدند و کاهش صنعت و به دنبال آن کاهش انتشار گاز کربن همچنان ادامه یافت. گزارشات حاکی از آن است که تنها در سه هفته اول قرنطینه مردم چین میزان انتشار گاز دی اکسید کربن حدود ۱۵۰ میلیون متریک تن، که برابر با انتشار این گاز در یک سال نیویورک است، با کاهش مواجه شد.

سوابق تاریخی

این اولین باری نیست که شیوع یک بیماری منجر به کاهش انتشار گاز کربن در یک کشور یا کل جهان می‌شود؛ انتشار این گاز از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ به طور قابل توجهی در سراسر جهان کاهش یافت. در این مدت زمان، نرخ بیکاری در ایالات متحده آمریکا دو برابر شد، بازار مسکن با رکود چشمگیری مواجه شد و بازار سهام نیز نوسان زیادی را تجربه کرد. انتشار گاز دی‌اکسید کربن در سراسر جهان بیش از ۴۵۰ میلیون تن، یعنی حدود ۴/۱% کاهش یافت اما متأسفانه این کاهش‌ها ناچیز بود و گازهای گلخانه‌ای انتشار خود را به سرعت از سر گرفت و به سطحی حتی بالاتر از قبل از رکود بزرگ رسید.

در دوران رکود بزرگ اقتصادی که بین سال‌های ۱۹۲۹ تا ۱۹۳۲ اتفاق افتاد، نرخ بیکاری در ایالات متحده آمریکا تا حدود ۲۵ درصد افزایش و انتشار گاز کربن در سراسر دنیا تا ۲۵ درصد کاهش یافت. تنها پس از گذشت چند سال، یعنی در سال ۱۹۳۷ انتشار این گاز به اوج خود رسید که البته همان میزان گاز کربن با مقدار گازی که این روزها منتشر می‌شود، قابل مقایسه نیست.

بدترین رویداد فراگیری که تا کنون در تاریخ ثبت شده است شیوع نوع جدیدی از ویروس آنفولانزا بود که در سال‌های بین ۱۹۱۸ تا ۱۹۱۹ اتفاق افتاد و منجر به مرگ بیش از ۵۰ میلیون نفر از جمعیت سراسر دنیا شد. در آن سال، انتشار گاز کربن به طور بی سابقه‌ای، یعنی حدود ۴۰۰ میلیون تن با کاهش مواجه شد که البته حوادثی نظیر پایان جنگ جهانی اول و نبود صنایع فولادی و نظامی نیز در کاهش گازهای گلخانه‌ای سهیم بود.

انتشار گازهای کربن پس از نابودی ویروس کرونا

ویروس کرونا این روزها با سرعتی باور نکردنی در حال شیوع است و هر روز بیش از روز قبل افرادی را قربانی می‌کند. بسیاری از دولت‌ها قوانین قرنطینه‌ای خاصی را در کشورهای خود وضع کرده اند و همین امر منجر به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای شده است. دانشمندان در تلاشند به پیش‌بینی‌هایی در خصوص اقتصاد و صنعت جهان، به خصوص در کشور چین که منشأ ظهور کووید ۱۹ بوده است، پس از نابودی این ویروس دست بزنند. چین که پیش از این برنامه‌ریزی کرده بود سال ۲۰۲۰ به بیشترین موفقیت در زمینه اقتصاد دست یابد و به کشوری ثروتمند و پررونق تبدیل شود، اکنون معلوم نیست پس از نابودی کرونا ویروس چه سرنوشتی پیش روی آن باشد. بسیاری از مردم چین پس از شیوع کووید ۱۹ شغل خود را از دست داده‌اند و منبعی برای کسب درآمد ندارند.

متخصصان از اینکه بازگشت اقتصادی پس از نابودی ویروس کرونا دستاوردهای زیست محیطی در این مدت زمان را به سرعت واژگون کند، ابراز نگرانی می‌کنند؛ این روزها کربن به میزان قابل توجهی در حال کاهش است اما این کاهش موقتی و یک اثر بازگشتی است. زمانی که مردم به محل کار و کارخانه‌ها باز گردند بدون شک می‌خواهند زمان از دست رفته در هنگام شیوع کرونا را جبران کنند و بیش از پیش به فعالیت خواهند پرداخت که این امر منجر به انتشار کربن بیش از قبل خواهد شد.

ترجمه از: زهرا عباسپور، خبرنگار ایمنا

کد خبر 415515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.