تامین ۲۷ درصد حقابه گاوخونی در سال ۹۸/ راهکارهای وزارت نیرو تالاب را احیا نمی‌کند

تالاب گاوخونی در سالی که گذشت به رغم سه مرحله رهاسازی آب تنها ۲۷ درصد حقابه دریافت کرد که این حجم آب در نبود بارشهای مناسب بر بهبود وضعیت تالاب تاثیری ندارد؛ برپایه تازه ترین آمار دفتر مطالعات منابع آب ایران این حوضه آبریز در نیمه دوم سال ۹۸ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل  ۳۶ درصد کاهش بارندگی دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پهنه ۴۷ هزار هکتاری تالاب گاوخونی در روزهای پایانی سال ۱۳۹۷، تنها سه رطوبت داشت و امسال نیز تفاوت چندانی با وضعیت مدت مشابه سال گذشته ندارد.

بهار ۹۸ گاوخونی در پی وقوع سیل در روستاهای غرب و جنوب استان اصفهان پس از ۱۵ سال رنگ آب به خود دید؛ آنهم از سیلابی که با حجم ۵۲ مترمکعب بر ثانیه از رودخانه شور دهاقان به زاینده رود هدایت و از آنجا به سمت پایین دست روانه شد و در نهایت حجم ناچیزی از آن به تالاب گاوخونی رسید.

با وجود بارش‌های مطلوب سال آبی ۹۷-۹۸ که به ورود یک میلیارد و ۹۵۵ میلیون مترمکعب آب به سد زاینده رود منجر شد گاوخونی تا ۱۱ مهرماه سهمی از حقابه ۱۷۶ میلیون مترمکعبی اش از زاینده رود نداشت.

بر اساس آماری که به دست ایمنا رسیده شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با احتساب سیل فروردین از ابتدای سال تا دوم اسفندماه ۹۸، ۴۵.۹ میلیون مترمکعب، معادل ۲۶.۸ درصد از حقابه سالانه گاوخونی را تأمین کرده است.

این حجم آبی است که وزارت نیرو در یک سال به سمت تالاب تخصیص داده است. اما با توجه به پرت آب و مشکلات دیگر مسیر، آبی که از بند شاخ کنار در ۱۰ کیلومتری تالاب گاوخونی گذر کند معیار دقیق تأمین حقابه زیست محیطی است که اداره حفاظت محیط زیست به عنوان متولی باید اعلام کند.

اما به رغم پیگیری و تماس‌های مکرر خبرنگار ایمنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان درباره آخرین وضعیت تالاب بین المللی گاوخونی حاضر به پاسخگویی نبود.

نزدیک به ۷ درصد گاوخونی آبگیری شد

در این پیوند منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان اظهار کرد که در پی رهاسازی آب از ماه مهر تا ۲۶ اسفند پنج تا هفت درصد این تالاب آبگیری شده و بخش‌هایی از آن مرطوب است.

وی با بیان اینکه در این بازه زمانی ۳۰ میلیون مترمکعب به گاوخونی اختصاص یافته است، افزود: احیای این تالاب به دلیل جلوگیری از فعال شدن کانون‌های ریزگرد برای استان اصفهان دارای اهمیت است؛ همچنین تالاب‌ها اکوسیستم‌هایی ارزشمند از نظر تنوع زیستی به شمار می‌روند، از این رو طرح احیای تالاب بین المللی گاوخونی در دستور کار استان است و سازمان محیط زیست طرح مطالعاتی آن را انجام داده است.

شیشه فروش خاطرنشان کرد: تالاب گاوخونی از نظر گونه‌های زیستی و گیاهی خاص یک تالاب ارزشمند به شمار می‌رود که باید از آن حفاظت کرد.

وضعیت گاوخونی از سال گذشته بدتر است

همچنین رضا خلیلی مدیرعامل جمعیت دوستداران میراث طبیعی ورزنه با اشاره به آخرین وضعیت تالاب گاوخونی در روزهای پایانی سال به خبرنگار ایمنا گفت: هم اکنون اندکی پساب فاضلاب و زهآب های کشاورزی به سمت تالاب جریان دارد و حجم آن دو سه مترمکعب بر ثانیه باید باشد که اگر در مسیر برداشت شود همین حجم نیز قطع می‌شود.

وی با بیان اینکه وضعیت تالاب گاوخونی نسبت به سال گذشته بدتر است، افزود: در شش ماهه نخست سال آبی جاری (مهر ۹۸ - شهریور ۹۹) سیل و بارش نداشتیم در حالی که سال قبل ۹۷-۹۸ در طول سال بارندگی‌های خوبی داشتیم و آب جریان داشت.

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه امسال سد زاینده رود ذخیره چندانی ندارد و امیدی به تخصیص حقابه زیست محیطی نیست، ابراز امیدواری کرد که در روزهای پیش رو بارش‌ها مناسب باشد.

گاوخونی با راهکارهای مرسوم وزارت نیرو احیا نخواهد شد

همچنین مسعود باقرزاده کریمی مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های کشور با بیان اینک تالاب گاوخونی امسال نیز وضعیت خوبی ندارد به ایمنا گفت: گاوخونی به دردی مزمن دچار است؛ این تالاب با راهکارهای مرسوم که حقابه ای از سوی وزارت نیرو تعیین و اعلام شود و همان را رهاسازی کند، احیا نخواهد شد زیرا بار گذاری ها در این حوضه بیش از سه برابر منابع آب موجود است و مصارف و نیاز آبی در این حوضه ایجاد شده است.

وی افزود: توسعه ناهنجار و بی ضابطه در چند دهه گذشته درد مزمنی است که تالاب گاوخونی و پس از آن انسان‌ها تاوان آن را می‌دهند؛ گرد و غبار گاوخونی هموطنان در اصفهان را آزرده می‌کند، از این رو تنها طبیعت تاوان نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید:

امسال کمتر از ۱۵ درصد تالاب گاوخونی آبگیری شد

باقرزاده کریمی با بیان اینکه از سیلاب فروردین ماه پنج میلیون متر مکعب آب به تالاب رسید، گفت: آبگیری امسال تالاب گاوخونی حتی به ۱۵ درصد نیز نمی‌رسد، هر چند به تازگی با وزارت نیرو به توافق رسیدیم نیاز آبی محیط زیست را که بر اساس برنامه قرار بود در فروردین و اردیبهشت رهاسازی شود در بهمن و اسفند امسال تأمین کند زیرا کشاورزان در این مدت نیازی به آب ندارند و آب به تالاب می‌تواند برسد.

وی با بیان اینکه حرکت‌های رو به جلوی خوبی را شاهد هستیم ولی کافی نیست، افزود: روند اقدامات و اصلاحات رویکردی ما جوابگوی تأمین حقابه تالاب گاوخونی نیست.

گزارش از: ندا سپاهی - خبرنگار ایمنا

کد خبر 415497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.