مواضع ایران در مواجهه با تحولات خاورمیانه

در سالی که گذشت دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با وجود برخی مشکلات اقتصادی و اقدامات تحریمی آمریکا، حضوری فعال درتحولات منطقه داشت و در عرصه تعاملات سیاسی - امنیتی با کشورهای همسایه و منطقه گام های موثری برداشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمهوری‌اسلامی ایران در چارچوب تعامل سازنده با نظام بین‌الملل، به تلاش‌های بی وقفه خود برای مقابله با تروریسم و برقراری آرامش در منطقه ادامه داد. ایران معتقد است تروریسم و افراط گرایی، تولید و قاچاق مواد مخدر، توسعه‌نیافتگی، فقدان زیرساخت‌های مناسب، کمبود آموزش، سرمایه گذاری محدود، فقدان منابع مالی و مهاجرت‌ها از معضلاتی هستند که با گفت و گو حل خواهند شد. توجه به این مشکلات بخشی از سیاست خارجی ایران است که با سرنوشت ملت‌های منطقه ارتباط دارد.

از نگاه دیپلماسی ایران، تحقق امنیت و صلح پایدار در منطقه به عوامل متعددی بستگی دارد که مهمترین آن قطع نفوذ و مداخلات بیگانگان و تقویت همکاری میان کشورهای منطقه است.

در سالی که گذشت جمهوری‌اسلامی ایران با چنین چهارچوبی در مواجهه با بحران‌های تحمیل شده به منطقه در اجلاس‌های منطقه‌ای و در رایزنی با کشورهای منطقه راه‌حل‌های سیاسی برای بحران‌های منطقه از جمله افغانستان، سوریه و یمن شرکت کرد.

جمهوری‌اسلامی ایران معتقد است می‌توان با همکاری یکدیگر و بدون وجود هر عامل خارجی منطقه را به ثبات رساند و بر مشکلات فائق آمد.

این دیدگاه و رویکردها به نفع آمریکا و رژیم‌های مداخله‌گر و متجاوز در منطقه نیست؛ به همین دلیل ایالات متحده به شیوه‌های مختلف تلاش می‌کند مانع از نقش آفرینی ایران در معادلات امنیتی منطقه شود.

با توجه به نقش مهم مستشاری که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه و عراق ایفا کرد، شاهد شکل گیری مدلی سوم از نظم منطقه‌ای هستیم. در این مدل، یک قدرت منطقه‌ای مانند ایران، از نظر میدانی قدرت بازگشت ثبات به سایر کشورهای درگیر با جنگ داخلی را داشته و از نظر دیپلماتیک به چنان قدرتی رسیده که می‌تواند سایر بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مانند ترکیه و یا روسیه را با خود همراه کند. در چنین وضعیتی، نظم منطقه از سوی یک قدرت برتر منطقه‌ای تعیین شده و سایر بازیگران باید منافع خود را بر اساس نسبتی که با این قدرت برتر دارند، تنظیم کنند.

ارزیابی سیاست خارجی ایران در مواجهه با تحولات خاورمیانه

دستگاه دیپلماسی ایران در سال ۹۸ به مقابله با چالش‌هایی پرداخت که از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی بر منطقه تحمیل شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیاناتی با تبیین نقشه و هدف آمریکا از مداخله در منطقه خاطرنشان کردند: "آمریکا به‌دنبال آن است که این منطقه روی خوش نبیند و دولت‌ها و ملت‌های منطقه به خود مشغول باشند تا به فکر معارضه با عامل خبیث استکبار یعنی صهیونیسم نیافتند."

استراتژی آمریکا در غرب آسیا، محدود ساختن و منزوی کردن و به طور کلی حذف ایران از معادلات منطقه است. این کشور برای رسیدن به هدف خود و نیز تسلط بر منابع اقتصادی و موقعیت استراتژیک منطقه، از تمامی ابزار دیپلماسی و حتی نظامی در مقیاس گسترده استفاده کرده و با تداوم حضور خود در منطقه درصدد ایجاد فضای رعب و وحشت است.

جمهوری‌اسلامی ایران اما با اقتدار مقابل این جریان ایستاده و امنیت کشورهای همسایه را بخشی از امنیت خود می‌داند و در سالی که گذشت برای مقابله با این توطئه‌ها، با ایفای نقش تاثیر گذار خود و استفاده از قدرت بازداندگی، صحنه‌های تحولات منطقه‌ای را مدیریت کرد و هرجا که لازم بود واکنش مثبت یا منفی نشان داد.

رهبر معظم انقلاب در دیدار با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، استقرار صلح و امنیت در منطقه خاورمیانه را بسیار حساس و خطیر خواندند و با تأکید بر مراقبت همگان از بروز حادثه، از نقش مخرّب برخی کشورهای منطقه در حمایت از گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه و ایجاد جنگ و خونریزی در یمن ابراز تأسف کردند.

ایشان با تاکید بر این نکته که جمهوری‌اسلامی ایران از مدت‌ها قبل طرحی چهار ماده‌ای برای توقف جنگ در یمن ارائه کرده است، افزودند: "پایان این جنگ، می‌تواند تأثیرات مثبتی در منطقه به دنبال داشته باشد."

این مواضع و دیدگاه‌ها نشان می‌دهد که ایران در سیاست خارجی مخالفت با یک‌جانبه‌گرایی را سرلوحه قرار داده و موضع خود مبنی بر مخالفت با مداخله‌گری‌های بحران‌ساز آمریکا در منطقه را مورد تاکید قرار می‌دهد.

دستگاه دیپلماسی ایران در ارتباط با موانع توسعه اقتصادی نیز خواستار مقابله با یکجانبه گرایی بوده و بر ایستادگی کشورها در مقابل تحریم‌های ظالمانه سلطه گران تاکید دارد. آمریکا از دلار در سیستم‌های تبادل پولی و بانکی به عنوان ابزار سلطه اقتصادی استفاده کرده و ادامه این روندها نه تنها برای ایران بلکه برای همه کشورها و تجارت آزاد جهانی تهدیدی حدی خواهد بود. ایران این مواضع را در نشست‌های منطقه‌ای و مجمع عمومی سازمان ملل بارها مطرح و اقدامات یکجانبه آمریکا را محکوم کرده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، طرح "صلح هرمز" را برای تقویت امنیت و ثبات منطقه ارائه کرد. هدف این طرح، ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و ایجاد تفاهم متقابل و روابط صلح‌آمیز و دوستانه میان کشورهای حوزه خلیج‌فارس و تنگه هرمز است.

در سالی که گذشت جمهوری‌اسلامی ایران با این رویکرد در عرصه بین‌الملل و تعامل با کشورهای منطقه، برای ایجاد منطقه‌ای عاری از خطر تروریسم، انحصارگرایی و زورگویی تلاش کرد؛ زیرا ایران بر این باور است که برای زندگی در صلح و امنیت راهی جز همکاری و درک مشترک از منافع جمعی وجود ندارد.

کد خبر 415494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.