۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴
اصفهان را مجازی بگردید

گردشگری مجازی سرگرمی بسیار جذاب و اهرمی کارآمد برای ترغیب به خانه نشینی در دوران شیوع ویروس کرونا است، با اعلام معاون گردشگری استان اصفهان کلیپ‌ها و تولیدات محتوایی گردشگری مجازی از اصفهان تهیه شده و به زودی منتشر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خانه‌نشینی و مبارزه با ویروس کرونا در قرنطینه آن هم در شرایطی که در آستانه تعطیلات سال نو به سر می‌بریم، باعث شده تا دیگر نتوان فکر مسافرت را هم کرد. اگرچه امکان سفر جاده‌ای وجود ندارد، اما می‌توان در خانه هم فعالیت گردشگری انجام داد. این روزها فناوری به کمک صنعت گردشگری آمده و تورهای مجازی حسابی رو به گسترش هستند.

گردشگری مجازی با خانه نشین شدن تمام مردم دنیا در خانه و بسته شدن مراکز گردشگری به موضوع‌های داغ این روزها تبدیل شده است. انسان روحیه‌ای تنوع طلب دارد و نشاط را در سفر می‌بیند. حالا این سفر دیگر در ماشین، اتوبوس و هواپیما و یا جاده‌ها نیست، بلکه برای تجربه گردشگری در روزهای کرونایی باید به دنیای مجازی سر زد. پدیده تورهای مجازی یکی از راه‌کارهایی بود که در سال‌های گذشته برای ترغیب به سفر شکل گرفت، اما اکنون به اهرمی برای خانه نشینی بدل شده است.

بسیاری از شهرها و جاذبه‌های گردشگری از جمله موزه‌ها در این روزهای قرنطینه خانگی به سراغ تورهای مجازی رفتند. اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و یکی از اولین شهرهای در ایران بود که اداره گردشگری شهرداری و اداره‌کل میراث فرهنگی آن اعلام کردند که برای گردش مجازی در شهر محتوا تولید خواهند کرد. بدین ترتیب مسئولان اصفهانی امید دارند سفرها به این استان که یکی از کانون‌های کرونا است، کاهش یابد.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا درباره این تورهای مجازی گفت: تلاش ما نگه داشتن مردم در خانه‌ها جهت حفظ سلامت آن‌ها است. اصفهان یکی از مراکز گردشگری در کشور بوده که افراد زیادی در تعطیلات نوروزی خواهان مسافرت به این استان هستند، اما متأسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا در تعطیلات نوروز ۹۹ نمی‌توانیم میزبان هم‌وطنان باشیم.

سید علی صالح درخشان ادامه داد: از طرفی برای تحقق شعار "در خانه بمانیم" باید اوقات فراغت مردم را پر کرد. در معاونت گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان تصمیم گرفتیم تورهایی مجازی از اصفهان پیش بینی کنیم. بدین ترتیب علاقه مندان می‌توانند از اماکن تاریخی و جاذبه‌های گردشگری اصفهان بازدید مجازی داشته باشند. به مرور زمان فیلم‌ها و کلیپ‌هایی در فضای مجازی و سایت اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان قرار خواهد گرفت و از این دنیای مجازی می‌توان نگاهی به اصفهان داشت.

تأسیسات گردشگری، خط مقدم مبارزه

علاوه بر تولید تورهای مجازی و آماده سازی زیرساخت‌های آن تلاش‌های دیگری برای کاهش سفرها به استان اصفهان نیز انجام شد. از جمله مهم‌ترین این تلاش‌ها، دستور تعطیلی تمام مراکز اقامتی استان از جمله هتل‌ها، بومگردی‌ها و مهمان‌پذیرها بود. ضمن اینکه تمام موزه‌ها و اماکن گردشگری زیر نظر وزارت میراث فرهنگی در ایام نوروز تعطیل خواهند بود. در پلیس راه‌های استان نیز عبور و مرورها کنترل شده و نمایندگان پلیس، بهداشت و درمان و میراث فرهنگی در آن‌جا حضور دارند

معاون گردشگری استان اصفهان با اشاره محدودیت پذیرش در هتل‌ها که از روز ۲۵ اسفندماه اجرایی شده، توضیح داد: سال ۹۸ برای گردشگری از بنزین و ناآرامی خردادماه، هواپیما اکراینی تا کرونا بسیار سخت بود، اما علی‌رغم تمام سختی‌ها تأسیسات گردشگری سلامت مردم را الویت قرار دادند و در حال حاضر کلیه تأسیسات گردشگری استان اصفهان هیچ گردشگری را پذیرش نمی‌کند.

وی با بیان اینکه "فعالان و تأسیسات گردشگری در کنار فعالان حوزه سلامت و بهداشت در خط اول مبارزه برای شکستن زنجیره شیوع کرونا قرار دارند" تاکید کرد: همه هتل‌ها، بومگردی‌ها، مهمانپذیران و دیگر مراکز اقامتی تمام بخشنامه‌های ابلاغی اداره‌کل میراث فرهنگی را اجرا کردند و پذیرش گردشگر ندارند.

درخشان درباره وظیفه نمایندگان میراث فرهنگی در پلیس راه، تصریح کرد: حضور و نظارت در پلیس راه جز الزامات و وظایف ذاتی وزارت میراث فرهنگی نیست، اما به دلیل حساسیت موضوع همچنین بهبود همکاری درون دستگاهی در سطح استان نمایندگان میراث فرهنگی هم در پلیس راه قرار گرفتند. نمایندگان اداره میراث فرهنگی در واقع به نمایندگان وزارت بهداشت و درمان در پلیس راه‌ها کمک می‌کنند. در پلیس راه‌ها عبور و مرورها به طور کامل بررسی و بهداشت و سلامت تمام مسافران کنترل می‌شود. در صورت مشاهده مورد مشکوکی این افراد به سمت پایگاه‌های سلامت هدایت شده تا مراحل درمان را پشت سر بگذارند.

خانه مسافرها، پاشنه آشیل گردشگری

فضای مجازی در کنار محاسنی که برای گردشگری الکترونیک و تورهای مجازی دارد، آفتی برای گردشگری به نام خانه‌های استیجاری به وجود آورده است. این خانه‌های بدون مجوز که پیش تر توسط کلید به دست‌ها در ورودی شهرها معامله می‌شد، امروز در فضای مجازی و بسترهای آنلاین دیده می‌شود. اتفاقی که تلاش‌های ذی‌نفعان اصلی گردشگری و کسانی که برای لغو و کاهش سفرها در کشور ضرر دادند و تلاش کردند را بی اثر می‌کند.

معاون گردشگری استان اصفهان اصلی ترین دغدغه خود را خانه مسافرها و کلید به دست‌هایی عنوان کرد و گفت: باید در استان یک هماهنگی باشد تا با کلید به دست‌ها و اجاره دهندگان مراکز اقامتی غیرمجاز برخورد شود. در این زمینه با صنف مشاوران املاک، شهرداری، اماکن و دادستانی توافقاتی حاصل شده است.

وی تاکید کرد: زمانی که یک مرکز اقامتی که پروتکل‌های بهداشتی سفت و سختی دارد تعطیل اعلام می‌شود، باید اجازه نداد گردشگران به خانه‌های غیر قانونی که به هیچ عنوان بهداشتی نیستند بروند. معلوم نیست افرادی که در این خانه‌های استیجاری اقامت دارند از نظر بهداشتی در چه وضعی قرار دارند. با اعلام دادستانی با اجاره دهندگان خانه‌های غیر قانونی برخورد محکم خواهد شد. مردم نیز در صورت دیدن تخلاف در زمینه خانه مسافرها به میراث فرهنگی اطلاع دهند.

با یک مدیریت درست در ورودی و خروجی استان همچنین برخورد با خانه مسافرها می‌توان اقبال به سمت تورهای مجازی اصفهان را بیشتر و از این ظرفیت بزرگ برای کاهش سفرها استفاده کرد. با این حال نباید فراموش کرد که گردشگری مجازی یک عامل محرک برای سفر است و با انجام درست آن می‌توان موج سفرها در دوران پسا کرونا را به سمت اصفهان آورد تا ضررهایی که تأسیسات گردشگری دیدند تا حدودی جبران شود.

کد خبر 415492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.