با لغو لیگ برتر فوتبال،  سرنوشت تیم ها چه می شود؟

با شنیده شدن زمزمه‌های لغو کامل ادامه هفته‌های لیگ برتر، سوال‌های بیشماری در ذهن فوتبال دوستان به وجود آمد. تکلیف قهرمان چه خواهد شد؟ سهمیه‌های آسیایی چه می‌شود؟ و آیا پایین جدولی‌ها حاضر به سقوط پیش از موعد می‌شوند؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از آنکه شیوع کرونا لیگ برتر را به تعطیلی کشاند. پیش بینی می‌شد پس از چند هفته اوضاع به روال عادی بازگشته و خیلی زود شاهد از سرگیری مسابقات فوتبال باشیم. شرایط اما مطابق پیش‌بینی‌ها پیش نرفت تا با وجود اعلام ادامه بازی‌ها بعد از پایان تعطیلات نوروزی توسط سازمان لیگ، ستاد مبارزه با کرونا آن را نپذیرد و چند ساعت بعد در بیانیه‌ای تمام مسابقات ورزشی تا پایان فروردین ۹۹ تعطیل اعلام شد.

با این اتفاق زمان بندی لیگ امسال بیش از پیش برای مسئولین سازمان لیگ دشوار شد؛ این اتفاق حتی این احتمال را بر سر زبان‌ها انداخت تا شاید لیگ نوزدهم بدون برگزاری ۹ دیدار پایانی به فرجام برسد. سوال اینجا است که چنانچه ادامه لیگ ممکن نباشد، تعیین تکلیف قهرمان چه خواهد شد؟ از سوی دیگر چه تیم‌هایی به دسته پایین‌تر سقوط و یا از آن صعود خواهند کرد؟ سوالاتی برای پاسخ دادن به آن‌ها سازمان لیگ اصلاً کار ساده‌ای در پیش ندارد و این تصمیم، چالش بعدی بزرگ این سازمان خواهد بود.

چرا سازمان لیگ برای برگزاری بازی‌ها با کمبود زمان روبرو است؟

طبق قوانین بین المللی فیفا، میان هر دو دوره از یک لیگ حرفه‌ای باید ۷۵ روز فاصله وجود داشته باشد. یعنی پس از پایان لیگ نوزدهم، سازمان لیگ باید حداقل دو ماه و نیم صبر کند و سپس اقدام به برگزاری لیگ بیستم کند زیرا زودتر از این موعد قوانین چنین اجازه‌ای را به این سازمان نخواهد داد. این بازه زمانی به این علت در نظر گرفته شده تا تیم‌ها بتوانند به نقل و انتقالات بپردازند و استادیوم‌های خود را آماده مسابقات فصل بعد کنند.

در حال حاضر چالش رعایت این بازه قانونی است که دست سازمان لیگ برای طولانی کردن برنامه بازی‌ها بسته است. با فرض شروع مجدد لیگ در اردیبهشت ماه و عدم برگزاری لیگ قهرمانان آسیا و همچنین برگزاری فشرده و چهار روز یکبار، احتمالاً اواسط خرداد ماه لیگ برتر به پایان خواهد رسید. در این صورت لیگ بعدی در بهترین حالت اوایل شهریور ۹۹ آغاز می‌گردد که برنامه آن دوره را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد و احتمالاً شروع دیرتر لیگ بیستم میسر نباشد؛ اتفاقی که ممکن است با مناسب نبودن شرایط جامعه در اردیبهشت و تعویق بیشتر لیگ بیافتد.

قانون فعلی در خصوص تعیین قهرمان لیگ چه می‌گوید؟

غلامرضا رفیعی، حقوقدان ورزشی و وکیل بین‌المللی فوتبال در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص قوانین پیش‌بینی شده برای تعیین قهرمان در چنین شرایطی، اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی که مربوط به کرونا است، قوانین سازمان لیگ ما چیزی را پیش‌بینی نکرده است. چنین شرایطی در جهان بی سابقه بوده و حداقل شاهد فراگیری به این کیفیت که در آن همه کشورها درگیر باشند نبوده‌ایم.

رفیعی پیرامون ادعای برخی افراد مبنی بر قهرمانی پرسپولیس، صدرنشین فعلی در صورت لغو لیگ برتر، خاطرنشان کرد: چنین قانونی وجود ندارد. لیگ تعطیل نشده و موقت به تعویق افتاده‌است تا ببینیم وضعیت کرونا به کجا خواهد کشید. واژه تعطیلی به معنای لغو بازی‌های لیگ است.

این حقوقدان ورزشی با رد مجاز بودن تعیین قهرمان در صورت برگزاری بیش از ۷۵ درصد مسابقات که برخی رسانه‌ها به آن پرداخته‌اند، تصریح کرد: به این نکته توجه داشته باشید که برگزاری ۷۵ و حتی ۹۰ درصد مسابقات نیز موجب این نیست که ما تیم نخست جدول را قهرمان اعلام کنیم. امیدوار هستم بازی‌های لیگ پس از رفع شرایط ویروس کرونا دوباره برگزار شود. توجه داشته‌باشید که لیگ‌ها، لیگ‌های حرفه‌ای است و این یعنی فوتبال حرفه بازیکنان است.

وی اضافه کرد: پس از شرایط حاد و اضطراری فعلی سازمان لیگ باید با یک برنامه‌ریزی فشرده مسابقات عقب افتاده را برگزار کند زیرا قوانین داخلی و بین‌المللی چنین اجازه‌ای به صرف اینکه ۸۰ درصد مسابقات برگزار شده بیاییم و جام را به تیم اول این دوره یعنی پرسپولیس بدهیم. حتی اگر امتیازات باشگاه پرسپولیس یا دیگر باشگاهی به گونه‌ای باشد که حتی تمامی مسابقات باقی مانده را ببازد، قهرمان شود نمی‌توان بدون انجام بازی‌ها جامی به این تیم اهدا کرد.

چه راهکارهایی فیفا برای این شرایط در نظر دارد؟

چند روز قبل یورو اسپورت عربی در گزارشی به چهار راهکار احتمالی برای لیگ‌هایی است که احتمالاً در مواجه با ویروس کرونا لغو خواهند شد. یکی از این راهکارها پایان لیگ با همین شرایط و بدون تعیین قهرمان، تیم‌های سقوط کننده به دسته پایین‌تر و همچنین صعودکنندگان به لیگ برتر است و تنها سهمیه‌های راه یافته به رقابت‌های باشگاهی قاره‌ای مشخص خواهد شد. با این اوصاف چهار تیم پرسپولیس، سپاهان، تراکتور و استقلال سهمیه لیگ قهرمانان فصل آینده را دریافت خواهند کرد اما تیمی صاحب جام قهرمانی نخواهد شد.

سه راهکار دیگر نیز شامل قهرمان کردن صدرنشین فعلی، اهدا جام به قهرمان فصل قبل و همچنین احتساب قهرمان نیم فصل نخست به عنوان قهرمان کل فصل است که در هر سه حالت پای چهارمین قهرمانی پیاپی پرسپولیس را امضا می‌کند.

سازمان لیگ چه تصمیمی دارد؟

با آنکه همچنان به نظر سازمان لیگ امیدوار است با رفع این مشکل لیگ را از سر گیرد تا تمامی حرف و حدیث‌ها را پایان دهد اما سهیل مهدی، سرپرست مسابقات سازمان لیگ دوشنبه روی آنتن زنده شبکه سه حاضر شد و اعلام کرد ۱۵ فروردین برای تعیین تکلیف با فیفا و کنفدراسیون آسیا مکاتبه خواهد کرد. به نظر می‌رسد مسئولان سازمان لیگ قصد دارند منتظر تصمیم سازمان‌های بین‌المللی بمانند تا خود را به این ترتیب از چالش تصمیم‌گیری سخت در خصوص ادامه لیگ نجات دهند.

بالانشینان جدول و رقبای پرسپولیس برای قهرمانی چه موضعی دارند؟

سپاهان نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده پرسپولیس رده اولی است. اگر چه کار طلایی‌پوشان اصفهانی برای رسیدن به قهرمانی ششم دشوار شده و ۱۰ امتیاز با سرخ‌های پایتخت اختلاف دارند، اما نمی‌خواهند اندک شانس‌شان را از دست دهند. آن‌ها لیگ چهاردهم تجربه قهرمانی در شرایط تقریباً مشابه با امسال را داشته‌اند و بر برگزاری ادامه بازی‌های لیگ مصر هستند.

منوچهر نیکفر، سرپرست باشگاه سپاهان در همین خصوص به خبرنگار ایمنا، گفت: در حال حاضر نمی‌توانم اظهار نظر کنم و باید مسئولان سازمان لیگ به همراه باشگاه‌ها بنشینند و راهکاری را بیاندیشند. اما در مورد اینکه پرسپولیس را با ۲۱ بازی قهرمان اعلام کنند، باید بگویم این موضوع اصلاً منصفانه نیست و حق سایر باشگاه‌ها ضایع می‌شود.

وی اضافه کرد: همان طور که گفتم این‌ها باید در یک کمیته کارشناسی که محور آن سازمان لیگ و طرف دیگر آن باشگاه‌ها باشند، بنشینند و تصمیم بگیرند. موضوعی نیست که من ابتدا به ساکن درباره‌ی آن اظهار نظر کنم.

تیم‌های میانه جدول خواهان لغو ادامه بازی‌ها هستند؟

غلامرضا بهروان مشاور سازمان لیگ چند روز پیش مدعی شد چند باشگاه که اکثر آن‌ها در میانه جدول هستند و ادامه لیگ برای‌شان چندان تفاوتی نخواهد داشت با ارسال نامه‌ای خواهان لغو کلی این دوره از مسابقات شده‌اند. ذوب آهن که شاید نیم فصل اول در کاندیداهای سقوط نامش به چشم می‌خورد، حالا در میانه جدول حضور دارد، اما ذوبی‌ها چنین عقیده‌ای ندارند و علاقه دارند لیگ ادامه داشته‌باشد.

احمد جمشیدی، سخنگوی باشگاه ذوب آهن در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص اینکه آیا این باشگاه به عنوان یک تیم میانه جدولی خواهان تعطیلی لیگ هست یا خیر، اظهار کرد: نظر باشگاه این است که دوست داریم لیگ ادامه داشته باشد. با توجه به هزینه‌های و سرمایه‌گذاری‌های فراوانی که باشگاه‌ها انجام داده‌اند فکر نمی‌کنم صلاح باشد مسابقات نیمه تمام رها شود و باید ادامه پیدا کند.

وی اضافه کرد: هر چند ما تابع قانون و مقررات هستیم و این نظرم است، اما بهتر است بازی‌ها بعد از پایان قضیه ویروس کرونا ادامه پیدا کند چون تنها ۹ هفته باقی مانده‌است و برگزاری آن پس از پایان کرونا امکان پذیر است.

کاندیداهای سقوط راضی به لغو لیگ خواهند شد؟

در حال حاضر جنگ در پایین جدول برای بقا در لیگ برتر سنگین و فشرده‌است. پیکان و شاهین دو تیم انتهایی جدول رده‌بندی هستند، اما سایپا و پارس جنوبی نیز از اطمینان کافی برای ماند در لیگ برخوردار نیستند.

شاهین بوشهر، هم اکنون پانزدهم جدول است، اما با میشو کریستوویچ روند رو به رشدی را در پی گرفته‌است. آن‌ها در چهار دیدار خود سه برد و تنها یک شکست را به دست آورده‌اند. این تیم بوشهری تنها سه امتیاز با سایپا فاصله دارد که هفته بیست و پنج در بوشهر میزبان این تیم است و با پیروزی می‌تواند خود را از سقوط نجات دهد.

در همین خصوص سعید مسی‌گر، مدیرعامل شاهین شهرداری بوشهر در گفت و با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که چیزی مشخص نیست و معلوم نیست تا ۱۵ روز دیگر چه اتفاقی خواهد افتاد. تیم ما در شرایط بسیار خوبی قرار داشت. ما ۱۰ امتیاز را از پنج بازی گرفتیم و تقریباً در یک سیر صعودی خیلی خوب قرار داشتیم و با تعطیلی لیگ ضرر کردیم.

وی اضافه کرد: سلامتی افراد از همه چیز مهم‌تر است. از لحاظ سلامتی دوست داریم لیگ تعطیل شود، اما از نظر فنی هم اگر مسابقات ادامه یابد به لطف خدا در لیگ خواهیم ماند.

مدیرعامل شاهین شهرداری بوشهر خاطرنشان کرد: اگر بحث تعطیلی لیگ مطرح باشد، فکر نمی‌کنم اجازه این را داشته باشند که تیمی را سقوط بدهند. ممکن است دو تیم را نیز به لیگ بیاورند و با ۱۸ تیم مسابقات را برگزار کنند. در قانون نداریم که فصل تمام نشده تیمی را به دسته پایین‌تر سقوط دهند.

وی افزود: فوتبال ورزشی است که به روز، ساعت و لحظه است. شما ببینید در نیم فصل دوم اگر محاسبه شود، شاهین تیم ششم جدول است، پس نمی‌توانند چنین تصمیمی بگیرند.

با تعطیلی لیگ بر سر بازیکنان چه می‌آید؟

لغو لیگ می‌تواند اثرات مخربی بر بازیکنان داشته‌باشد. با چند ماه دور بودن از شرایط مسابقه بدن‌هایشان افت خواهد کرد و همچنین پرداختی‌ها قراردادشان با مشکل روبرو می‌شود.

مهدی کیانی، کاپیتان سپاهان در گفت و گو با ایمنا در خصوص اینکه که آیا تعطیلی مسابقات برای پرداختی‌های بازیکنان مشکلی را به وجود خواهد آورد یا خیر، اظهار کرد: این مشکل برای تمامی باشگاه در شرایط حاضر وجود دارد. زمانی که ما قرارداد بستیم نمی‌دانستیم که چنین مشکلی پیش می‌آید، اما باشگاه حرفه‌ای است و فکر نمی‌کنم این اتفاق رخ دهد.

هافبک دفاعی سپاهان با تاکید بر اهمیت سلامت جان مردم نسبت به قهرمانی، خاطرنشان کرد: قهرمانی در این شرایط زیاد جالب نیست. ۹ هفته به پایان لیگ باقی و خیلی از امتیازات مانده‌است. ما فقط دوست داریم همه تندرست و سلامت باشند و این قهرمانی‌ها می‌آید و می‌رود و مهم این است که مردم ایران سلامت باشند.

به گزارش ایمنا، شرایطی که در حال تجربه آن هستیم، اتفاقی نو در عرصه جهانی است که حداقل در ۱۰۰ سال گذشته کمتر شاهد آن بوده‌ایم. کمتر موردی را می‌توان یافت که یک اتفاق این گونه به جنگ ورزش رفته باشد و آن را از پای بیاندازد. به طور قطع هیچکس دلش نمی‌خواهد ورزش و فوتبال در رأس آن که منبع سلامتی و نشاط یک جامعه است، جان کسی را به خطر بیاندازد.

سازمان لیگ در حال حاضر با یک چالش اساسی روبرو شده‌است. به نظر تصمیم اکثریت جامعه فوتبال کشور با ادامه لیگ باشد؛ به قولی این موضوع به نفع همه است، اما در صورت ممکن نشدن این اتفاق، حتی تصور تصمیم‌گیری و تبعات آن برای سازمان لیگ نیز دشوار است. حالا تنها باید منتظر ماند و دید که کی کرونا رخت از ایران بر خواهد بست و بر سر آشفته بازار لیگ ما چه خواهد آمد؟

گزارش از: سروش فدایی _ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 415489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.