کووید ۱۹ چقدر کشنده است؟/ تزریق واکسن آنفلوآنزا به پیشگیری از کرونا کمک می‌کند؟

متخصص گوش و حلق و بینی گفت: کروناویروس‌ها علت شایع سرماخوردگی و سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی هستند؛ COVID-19 نامی است که توسط سازمان بهداشت جهانی به بیماری ناشی از کروناویروس جدید اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کروناویروس ۲۰۱۹، نوعی بیماری تنفسی است که می‌تواند از فردی به فرد دیگر یا از سطوح آلوده به فرد سرایت کند. عاملی که باعث ابتلا به COVID-19 می‌شود، ویروس جدیدی است که برای اولین بار در ووهان چین شناسایی شد. برای آشنایی بیشتر با این ویروس ناشناخته، تفاوت‌های آن با ویروس آنفلوآنزا و روش‌های انتقال آن با فرزانه ابوطالبیان، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

آیا روش‌های پیشگیری از ابتلای آنفلوآنزا و ویروس COVID-19 مانند هم است؟

اقداماتی مانند شستشوی مکرر و کامل دست‌ها، لمس‌نکردن صورت، عطسه‌کردن و سرفه در یک دستمال یا روی آرنج، تماس‌نداشتن با افراد بیمار و دور ماندن بیماران از افراد سالم که به جلوگیری از شیوع ویروس COVID-19 کمک می‌کند، برای پیشگیری از آنفلوآنزا نیز مشترک است. موضوع قابل توجه اینکه برای آنفلوآنزا واکسن وجود دارد که در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا به‌طور معمول برای همه افراد استفاده می‌شود؛ در کشور ما نیز تزریق این واکسن پیش از شروع فصل آنفلوآنزا به افراد پرخطر توصیه می‌شود. همچنین پزشک برای کاهش شدت و مدت زمان بیماری آنفلوآنزا، داروی ضد‎ویروسی تجویز می‌کند، اما در حال حاضر هیچ داروی ضدویروسی برای درمان بیماری کووید ۱۹ در دسترس نیست.

آیا تزریق واکسن آنفلوآنزا در پیشگیری از ابتلای این بیماری کمک می‌کند؟

بیشتر افراد بالای شش ماه می‌توانند واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند. این امر احتمال ابتلا به آنفلوآنزای فصلی را کاهش می‌دهد. حتی اگر واکسن مانع از ابتلا به آنفلوآنزا نشود، می‌تواند احتمال بروز علائم شدید را کاهش دهد، اما باید در نظر داشت که واکسن آنفلوآنزا افراد را در برابر ابتلای ویروس کرونا مصون نمی‌کند.

COVID-19 چگونه شیوع می‌یابد؟

تصور می‌شود که ویروس عمدتاً از فردی به فرد دیگر سرایت کند. این انتقال ممکن است توسط تماس افراد با یکدیگر (در حدود یک متر) و یا از طریق قطرات تنفسی فرد آلوده هنگام سرفه یا عطسه صورت گیرد.

آیا افراد فاقد علائم می‌توانند ناقل ویروس باشند؟

تصور بر این است که این بیماری به واسطه افرادی که بیشترین نشانه‌های بیماری را بروز می‌دهند، انتقال یابد، اما در بعضی از موارد کروناویروس ممکن است پیش از بروز علائم سرایت کند. گزارش‌هایی از این نوع انتشار وجود دارد، اما تصور نمی‌شود این امر اصلی‌ترین شیوه انتشار ویروس باشد. این امکان وجود دارد که فرد با لمس‌کردن یک سطح یا شی آلوده به ویروس و سپس لمس‌کردن دهان، بینی یا چشمان خود نیز به این بیماری مبتلا شود، اما تصور نمی‌شود این امر، شیوه اصلی انتقال و شیوع ویروس باشد.

رعایت فاصله اجتماعی در پیشگیری از بیماری کرونا تا چه حد اهمیت دارد؟

ویروس COVID-19 در درجه اول زمانی شیوع می‌یابد که یک نفر در قطرات ریز سرفه یا عطسه فرد مبتلا نفس می‌کشد. علاوه بر این، هر فرد آلوده دارای علائم یا بدون نشانه می‌تواند ویروس را با لمس‌کردن یک سطح انتقال دهد. کروناویروس ممکن است روی سطح بماند، سپس شخص دیگری به آن دست بزند و پس از آن دهان، بینی یا چشم‌های خود را لمس کند. به همین دلیل توصیه می‌شود که افراد از تماس با سطوح عمومی خودداری کنند، یا حداقل سعی کنند آن‌ها را با مواد ضدعفونی‌کننده تمیز کنند.

رعایت فاصله اجتماعی نیز در متوقف‌کردن یا کندکردن شیوع بیماری‌های مسری مؤثر است؛ این امر به معنای حفظ فاصله کافی حدود یک متر یا کمی بیشتر بین خود و فرد دیگر است. تعطیلی مدارس، تعطیلی کتابخانه‌ها، دورکاری و لغو جلسات و رویدادهای بزرگ‌تر به رعایت فاصله اجتماعی در سطح جامعه و پیشگیری از آلوده‌شدن خود یا اشخاص دیگر کمک می‌کند.

چرا درمان بیماری‌های ویروسی بسیار دشوار است؟

یک داروی ضدویروسی باید بتواند قسمت خاصی از چرخه زندگی ویروس را که برای تکثیر آن لازم است، هدف قرار دهد. علاوه‎ بر این، دارو باید بتواند ویروس را از بین ببرد، بدون آن‌که به سلول انسانی که ویروس آن را اشغال کرده‌است، آسیبی برساند. ازآنجا که ویروس‌ها به‌سرعت تولیدمثل می‌کنند، فرصت زیادی برای جهش (تغییر اطلاعات ژنتیکی خود) در هر نسل جدید دارند و در برابر هرگونه دارو یا واکسن استفاده شده، مقاومت می‌کنند.

علائم COVID-19 چیست؟

برخی از افراد آلوده به ویروس، هیچ علامتی ندارند. در صورت بروز علائم، تب خفیف، بدن درد، سرفه، احتقان بینی، آبریزش بینی و گلودرد در افراد مبتلا مشاهده می‌شود. گاهی اوقات نیز می‌تواند علائم شدیدتری مانند تب بالا، سرفه شدید و تنگی‌نفس ایجاد کند که غالباً نشان‌دهنده ذات‌الریه است.

مدت زمان بین قرار گرفتن یک فرد در معرض ویروس و شروع علائم چه مدت است؟

از آنجا که این نوع کروناویروس به تازگی کشف شده است، هنوز زمان انتقال ویروس تا شروع علائم (دوره نهفتگی یا کمون) در اکثر افراد مشخص نشده است. بر اساس اطلاعات موجود، علائم ممکن است از سه روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس تا ۱۳ روز بعد ظاهر شود. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد دوره کمون به‌طور متوسط حدود پنج روز است.

COVID-19 چقدر کشنده است؟

به‌نظر می‌رسد خطر مرگ در اثر ابتلا به عفونت کرونا ویروس همه‌گیر که معمولاً سه۳ تا چهار درصد تخمین زده می‌شود، کمتر از SARS (تقریباً ۱۱ درصد) و MERS (حدود ۳۵ درصد) باشد، اما این خطر از خطر مرگ و میر در اثر آنفلوآنزای فصلی که میانگین آن حدود ۱٪ درصد بوده، بالاتر است. اعدادی که در حال حاضر در مورد کروناویروس جدید مشاهده می‌شود، ممکن است با گذشت زمان تعدیل شود؛ البته این امر مستلزم رعایت موارد بهداشتی و اجرای قرنطینه خانگی توسط هموطنان است.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید COVID-19 هستند؟

افراد مسن و کسانی که دارای مشکلات پزشکی زمینه‌ای مانند برونشیت مزمن، آمفیزم، نارسایی قلبی یا دیابت هستند، به احتمال بیشتری به بیماری جدی مبتلا می‌شوند. این بیماری در کودکان بسیار خردسال نیز مشاهده می‌شود، اما اکثر کودکان علائم خفیف‌تری مانند تب، آبریزش بینی و سرفه را تجربه می‌کنند؛ کودکان دارای مشکلات پزشکی زمینه‌ای، در معرض خطر بیماری شدید قرار دارند.

آیا با مصرف  غذای بیرون نیز به این بیماری مبتلا می‌شویم؟

هنوز مشخص نیست که آیا این ویروس می‌تواند توسط شخص آلوده از طریق غذای مورد استفاده یا تهیه آن‌ها پخش شود یا خیر. کروناویروس، نوعی ویروس تنفسی است که به واسطه ترشحات دستگاه تنفسی فوقانی از جمله قطرات ریز موجود در هوا پس از سرفه یا عطسه، منتشر می‌شود. ویروس ایجادکننده COVID-19 در مدفوع افراد خاص نیز مشاهده شده است؛ بنابراین در حال حاضر نمی‌توانیم احتمال انتقال این عفونت از طریق غذا توسط شخص آلوده را غیرمحتمل بدانیم. در مورد غذای گرم، ویروس احتمالاً با پخت و پز از بین می‌رود، اما غذاهای خام و طبخ‌نشده مانند سالاد یا ساندویچ از این امر مستثنی است.

برای محافظت از خود و دیگران در برابر COVID-19 چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟

  • از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری کنید.
  • از لمس‌کردن چشم، بینی و دهان خودداری کنید.
  • هنگام بیماری و یا مشاهده هر گونه علائم بیماری، در منزل بمانید.
  • هنگام سرفه یا عطسه، دهان خود را با یک دستمال بپوشانید، سپس دستمال را درون سطل زباله، ترجیحاً درب‌دار بیاندازید.
  • اشیا و سطوحی را که توسط افراد زیادی لمس می‌شود، تمیز و ضد عفونی کنید.
  • دستان خود را مرتب با آب و صابون بشویید.
  • اقدامات محفاظتی مانند محدود‎کردن مسافرت، دوری از اجتماعات، پرهیز از خروج‌های بی‌مورد از منزل و شستشوی کامل و مکرر نیز دست‌ها می‌تواند پیشرفت موارد جدید COVID-19 را کندتر کند.
کد خبر 415467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.