۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
ویکی پدیا چگونه شکل گرفت؟

جیمی دونال ویلز یکی از کارآفرینان تاثیرگذار و ناشناخته در دنیای فناوری و بنیان‌گذار ویکی‌مدیا (Wikimedia) و دانشنامه ویکی‌پدیا (Wikipedia) است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جیمی ویلز فعالیت خود را در اینترنت و با راه‌اندازی سرویس سرگرمی "Bomis" آغاز کرد و از سرمایه حاصل از این کار دانشنامه رایگان "Nupedia" را راه‌اندازی کرد؛ این دانشنامه محتوای آزاد را در اختیار همه افراد قرار می‌داد و موفق شد کاربران زیادی را به سوی خود جذب کند. در ادامه شما را با آغاز فعالیت جیمی ویلز، دستاوردها و افتخارات این کارآفرین موفق آشنا می‌کنیم:

دوران تحصیل ویلز

جیمی ویلز در سال ۱۹۹۶ در شهر "هانتسویل آلاباما" متولد شد. او از کودکی علاقه زیادی به مطالعه داشت. جیمی تحصیلات عالی خود را در دانشگاه "آبرن" (Auburn University) گذراند و پس از دریافت مدرک کارشناسی دانش مالی در سال ۱۹۸۶، تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه‌های ایندیانا و آلاباما گذراند. او در زمان تحصیل در آلاباما خود را با بازی‌های آنلاین فانتزی سرگرم می‌کرد و در این دوره زمانی متوجه شد به ساختار وب بسیار علاقه مند است.

آغاز فعالیت جیمی ویلز

جیمی ویلز فعالیت خود را در سال ۱۹۹۴ در شرکت Chicago Options Associates آغاز کرد. با وجود اینکه او در صنعت مالی مشغول به کار بود، علاقه شدیدی به دنیای اینترنت داشت و در اوقات فراغت خود کدنویسی می‌کرد. علاوه بر این، او علاقه زیادی به بازی‌های آنلاین داشت؛ بنابراین در سال ۱۹۹۶ به همراه دو شریک دیگر، سرویس Bomis را راه‌اندازی کرد که انواع محتوای سرگرم کننده را برای کاربران ارائه می‌کرد. اولین شرکت جیمی در دنیای اینترنت، موفقیت چندانی به همراه نداشت و در سال ۲۰۰۷ فعالیت آن متوقف شد.

اولین دانشنامه جیمی ویلز

نوپدیا، اولین دانشنامه‌ای بود که جیمی ویلز راه‌اندازی کرد و "لری سنگر" که دانشجوی دکتری فلسفه در دانشگاه ایالتی اوهایو بود، به عنوان سردبیر این دانشنامه انتخاب شد. ایده  نوپدیا این بود که مقاله‌هایی توسط متخصصان در حوزه‌های متنوع نوشته شود، اما به مرور زمان به دلیل سختگیری شدید کمیته داوران، نوشتن این مقالات احساس خوبی به داوطلبان منتقل نمی‌کرد. لری سنگر در سال ۲۰۰۱ با یک برنامه‌نویس حرفه‌ای به نام "بن کویتز"، گفت‌وگو کرد تا مشکل توسعه آهسته و دشوار نوپدیا را حل کند. بن پیشنهاد الگو و مفهوم ویکی را به سنگر دارد؛ آن‌ها در ژانویه سال ۲۰۰۱، اولین ویکی را در نوپدیا راه‌اندازی کردند. جیمی به سرعت تصمیم گرفت پروژه ویکی را در سرویس و دامنه‌ای جدا به نام ویکی‌پدیا راه‌اندازی کند.

راه‌اندازی ویکی‌مدیا

جیمی ویلز در سال ۲۰۰۳، بنیاد ویکی‌مدیا را در سن‌پترزبورگ به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی راه‌اندازی کرد؛ هدف اصلی از انجام این کار پشتیبانی از ویکی‌پدیا و پروژه‌های Wikimedia Commons بود. سپس جیمی ویلز در سال ۲۰۰۴ سرویس ویکیا (Wikia) را به همراه "آنجلا بیسلی" راه‌اندازی کرد؛ ویکیا مجموعه‌ای از ویکی‌های متفاوت با موضوعات متنوع است که همه آن‌ها در یک وب‌سایت جمع‌آوری شده‌اند. ویلز در سال ۲۰۰۹ از سمت مدیر عاملی ویکیا کناره‌گیری کرد و مشغول فعایت‌های متفرقه در دنیای فناوری شد.

ویکی‌تریبون و پروژه شبکه اجتماعی

جیمی ویلز در سال ۲۰۱۷، "ویکی‌تریبون" (WikiTribune) را برای انتشارات آنلاین راه‌اندازی کرد که هدف اصلی آن مقابله با اخبار جعلی بود، اما ویکی‌تریبون نتوانست به موفقیت مورد انتظار برسد و با شکست رو به رو شد. جیمی پس از شکست در این حوزه، پروژه مشابه دیگری راه‌اندازی کرد که "WT:Social" نام داشت. جیمی معتقد بود که این پروژه می‌تواند شبکه‌های اجتماعی را از مدل کنونی  دور کند؛ به نظر می‌رسد که شبکه اجتماعی WT:Social سود آنچنانی نخواهد نداشته، اما با این وجود پایدار خواهد بود.

افتخارات جیمی ویلز

جیمی ویلز به دلیل راه‌اندازی ویکی پدیا و سازمان غیرانتفاعی ویکی‌مدیا، افتخارات زیادی کسب کرد و نشریه‌های شناخته شده، او را به عنوان فردی تاثیرگذار معرفی کردند. نام جیمی ویلز در لیست ۱۰۰ فرد برتر جهان در نشریه تایم سال ۲۰۰۶ و در جمع ۲۵ فرد مشهور دنیای وب در مجله فوربز به چشم می‌خورد. همچنین جیمی جایزه سال ۲۰۰۹ بنیاد نوکیا با محوریت پیشرفت کسب و کار و جایزه سال ۲۰۱۳ یونسکو به نام "نیلز بور" را کسب کرد. در سال ۲۰۱۷ به پاس خدمات ویلز در کمک به انتشار رایگان اطلاعات، جایزه آکادمی بریتانیا به او اهدا شد.

کد خبر 415460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.