به خاطر کرونا ببخش، به خاطر کرونا فرصت بده!

این روزها که همه جا بحث و ترس از شیوع ویروس کرونا است پویش‌ها در فضای مجازی و حقیقی آب و رنگ جدید به خود گرفته که برای ایجاد موج امید و کاستن از بار مشکلات راه اندازی شده است؛ «به خاطر کرونا ببخش» و «به خاطر کرونا فرصت بده».

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال ۹۸ با وقوع حوادثی طبیعی همچون سیل در گوشه و کنار کشور آغاز شد که تأثیر فراوانی بر فعالیت‌های اقتصادی گذاشت، هنوز مردم نفسی راحت نکشیده بودند که اعتراض به گرانی بنزین، خبر شهادت سردار قاسم سلیمانی، سقوط هواپیما اوکراینی تأثیر فراوانی بر شاخص‌های اقتصادی گذاشت. اخیراً نیز شیوع ویروس کرونا که ماجرایی بدتر و دشوارتر از همه وقایع قبلی است، به‌طوری‌که در این روزهای پایانی سال با گذری در خیابان‌ها و مشاهده خلوتی کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر، به‌وضوح شرایطی بسیار نامساعد دیده می‌شود که کرونا برای همه اقشار جامعه به‌ویژه کسبه به وجود آورده است. البته اگر این ویروس هم، نیامده بود اوضاع چندان مطلوبی بر اقتصاد شهرمان حاکم نبود زیرا دشواری شرایط زندگی مردم با توجه به گرانی‌های اخیر و بالا رفتن هزینه‌ها، گذران امور را برای بسیاری از کسب‌وکارها بیش‌ازپیش سخت کرده بود اما نبودش در این ایام پایانی، شاید باعث رونق نسبی بازارهایی می‌شد که یک سال با کسادی دست‌به‌گریبان بودند.

در این میان بخشی از افراد جامعه از بانک‌ها، صاحبان مغازه‌ها و… خواسته‌اند با توجه به این شرایط به کاسبان، صاحبان تولیدی‌ها و کسب‌وکارها فرصتی برای پرداخت قسط‌ها، وصول طلب‌ها و چک‌هایشان و پرداخت اجاره‌هایشان بدهند.

مسئولان دولتی هم به فکر عقب انداختن دوماهه سررسید تسهیلات مرتبط با کسب‌وکارها به دلیل شیوع ویروس کرونا افتاده‌اند. به‌طوری‌که علی ربیعی در این راستا می‌گوید: «دولت ستادی را برای رفع مشکل کسب‌وکارها تشکیل داده تا موضوع را بررسی و راهکارهایی را ارائه دهند. برای کاهش فشار بر مردم مقرر شد سررسید وام‌های مرتبط با کسب‌وکارها و برخی دیگر از وام‌ها، دو ماه به عقب بیفتد.»

همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در نامه‌ای به معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری خواستار رفع مشکلات کسب‌وکارهای خرد آسیب‌دیده از شیوع بیماری کرونا شده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی هم از بانک‌ها خواسته زمان و نحوه وصول اقساط وام برخی کسب‌وکارها را آسان‌تر سازند تا فعالان اقتصادی در شرایط رکود ایجاد شده ناشی از شیوع ویروس کرونا آسیب کمتری ببینند.

دست‌به‌گریبانی کسبه با کسادی!

گستردگی شیوع کرونا آن‌هم در شب عید، اصناف کشور را غافلگیر کرد و بسیاری از کاسب‌ها که برای فروش این ماه برنامه‌ریزی کرده بودند اکنون دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌اند.

به طوری که هر کدام از کسبه و افراد شاغل شهر، علاوه بر گرانی از کاهش شدید حضور مردم در شهر و خرید خبر داده و هرکدام از تعطیلی ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی بازار و در دست ماندن اجناس و مشکلات خود، گلایه‌ها دارند.

یکی از کسبه میدان انقلاب اصفهان در همین ارتباط به خبرنگار ایمنا می‌گوید: هرسال در چنین زمان‌هایی فروشگاه‌های پوشاک این محدوده از شهر با ازدحام زیادی روبرو بود اما امسال ضعف مالی مردم ازیک‌طرف و ویروس کرونا هم از طرفی دیگر باعث این سوت‌وکوری در خیابان‌های شهر شده است.

وی می‌افزاید: چند روز بیشتر به پایان سال نمانده ولی خیلی از روزها بدون هیچ فروشی به پایان می‌رسد درحالی‌که اجناس زیادی از قبل خریده بودم به امید شب عید اما حالا من مانده ام و چک‌های خرید قبلی. حتی در فصل‌های رکود و کسادی هم با این شرایط مواجه نبودم.

این فعال اقتصادی یادآور می‌شود: هر چند در این روزهای پایانی دوباره با ازدحامی البته بسیار اندک‌تر از سال‌های گذشته مواجه شده‌ایم، ولی واقعیت آن است گذشته از ترس کرونا، مردم حوصله و نقدینگی کافی برای خرج کردن ندارند.

وی اضافه می‌کند: با وجود این کسادی، پرداخت اجاره‌بهای مغازه، پرداخت چک‌هایی که زمان وصولشان می‌رسد و مخارج خانواده چه باید کرد، نه‌تنها فروشندگان بلکه تولیدکنندگان هم با نبود تقاضا روبرو هستند زیرا سفارشی ندارند و یا سفارش‌های قبلی آن‌ها کنسل شده است.

حال با توجه به شرایط پیش‌آمده برای اصناف مختلف، بر حمایت از اقشار و اصناف بیش از هر مورد دیگر تأکید می‌شود زیرا برخی مشاغل و صنوف تمام ماحصل تلاش یک‌ساله‌شان وابسته به نیمه دوم اسفندماه و ایام نوروز است. چه‌بسا برخی از این مشاغل با درآمد ایام منتهی به نوروز بخش عمده‌ای از زندگی یا هزینه‌های تولید خود در سال آینده را مدیریت می‌کنند.

اما شیوع ویروس کرونا منجر به کاهش دادوستد در بازار و جمع‌آوری اجباری برخی مشاغل مانند دست‌فروشی‌های ایام ماقبل نوروز یا کاهش فروش بسیاری از اصناف شده است که هزینه‌های مادی فراوانی را به همراه داشته و خواهد داشت.

جدای از آن پیامدهایی همچون التهابات در بازار ارز و طلا، اعمال محدودیت از طرف کشورهای همسایه برای واردات کالاها از ایران و تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها نیز ضررهای جبران‌ناپذیری برای صاحبان آن‌ها به همراه داشته است،

و اگر بحران کرونا طولانی شود، خسارت‌های ناشی از آن نیز به‌صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت و حتی برخی از کسب‌وکارهای خُرد را به تعطیلی خواهد کشاند.

که در این شرایط بنا به گفته کارشناسان بهترین اقدام این است که قدرت خرید مردم از طریق کنترل نرخ تورم، حفظ شود و همچنین دولت باید با کمک‌های نقدی کاهش قدرت خرید مردم را جبران کند. ضمن آنکه دولت باید حمایت همه‌جانبه از این اصناف و مشاغل وابسته به ایام نوروز داشته باشد.

این حمایت می‌تواند تحت عنوان معافیت‌های مالیاتی برای سال آینده، تأمین بخشی از هزینه‌های بیمه کارفرمایی این اصناف از سوی تأمین اجتماعی و محاسبه آن در دیون دولت به تأمین اجتماعی، پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه یا کم‌بهره به اصناف یا استمهال و بخشش جریمه دیرکرد برای تسهیلات دریافتی این صنوف و… باشد.

مسئولان چه کرده‌اند؟

گذشته از عبارات پیشنهادی وشعاری در رابطه با حمایت از اصناف خسارت‌دیده سوال آن است به طور عملی در این مدت، چه اقداماتی از سوی دولتمردان انجام‌شده است؟

رضا رحمانی، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در نامه‌ای به معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، پیشنهادهایی برای کاهش نگرانی‌های مردم در بخش‌های مختلف اقتصادی و کاهش اثرات بیماری کرونا بر اقتصاد کشور داده است که به شرح زیر است:

•بخشودگی مالیاتی همه صنوف

•معافیت صنوف از پرداخت حق بیمه خویش و کارگران تحت پوشش

•استمهال اقساط بانکی این مشاغل تا عادی شدن فعالیت‌های تجاری در کشور

•تخصیص اعتبارات بلاعوض و کم‌بهره بانکی

•معافیت از پرداخت هزینه‌های جانبی در شهرداری‌ها و بخشداری‌ها

همچنین رضا اردکانیان، وزیر نیرو نیز اعلام کرد که به همکاران شرکت‌های آب و برق گفته‌شده اگر با تأخیر در پرداخت بهای آب و برق مواجه شدند، حداکثر همراهی را با مشترکان داشته باشند.

امید علی پارسا، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور نیز اعلام می‌کند: برای حمایت مالیاتی از مشاغل آسیب‌دیده بر اثر وضعیت فعلی کشور به علت شیوع کرونا بحث هیئت‌های حل اختلاف در سال ۱۳۹۸ برای اشخاص حقیقی تعطیل است.

به گفته وی، اشخاص حقوقی هم به مدیران کل امور مالیاتی استان‌ها واگذارشده‌اند تا متناسب با شرایط تصمیم مقتضی بگیرند. این یعنی رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی به سال ۱۳۹۹ موکول می‌شود.

واقعیت آن است با معافیت اصناف از پرداخت عوارض شهرداری و حمایت بیمه از مشاغل آسیب‌دیده و کارکنان آنان می‌توان کمک بیشتری به سرپا ماندن آن‌ها کرد.

پیش‌ازاین نیز عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی با انتشار پستی در اینستاگرام اعلام کرده بود که اقساط تسهیلات کسب‌وکارهایی که به دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا دچار مشکل شده‌اند و همچنین اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه همه اشخاص، در ماه‌های اسفند ۹۸، فروردین و اردیبهشت ۹۹ بدون وضع هرگونه جریمه یا کارمزد به زمان انتهای اقساط آن‌ها منتقل شد.

و اخیراً بانک مرکزی ایران نیز در پی مصوبه شورای پول و اعتبار در مورد کمک به صاحبان کسب‌وکارهایی که به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا با مشکلاتی مواجه شده‌اند مصادیق کسب‌وکارهایی که مشمول سه ماه تعویق اقساط وام‌هایشان خواهند بود را اعلام کرد.

که به شرح زیر است:

•مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده، شامل رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی، تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها (و موارد مشابه به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت)

•مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان‌پذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، مراکز بوم‌گردی، مراکز اقامتی و پذیرایی و تفریحی و خدماتی بین‌راهی (موارد مشابه به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی)

•حمل‌ونقل عمومی مسافر درون‌شهری و برون‌شهری اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی

•دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری

•تولید و توزیع پوشاک

•تولید و توزیع کیف و کفش

•مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه

•مراکز و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی

•مراکز و مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی

•مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع‌دستی

مراتب به قید فوریت به‌تمامی واحدهای بانک‌ها و مؤسسه اعتباری غیربانکی ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به عمل می‌آید.

بانک مرکزی یادآور شد که وام‌های اقساط قرض‌الحسنه همه اشخاص بدون قید و شرط به مدت سه ماه به تعویق خواهد افتاد و بانک‌ها موظف به اجرای این بخشنامه هستند.

اقدامات حمایتی اتاق‌های اصناف

جلال‌الدین محمد شکریه نایب‌رئیس اتاق اصناف ایران گفته است: مطابق تفاهمی که در جلسه مشترک اتاق اصناف با رئیس سازمان امور مالیاتی حاصل گشت، مقرر شد یک بسته حمایتی مالیاتی از اصناف آسیب‌دیده توسط اتاق تدوین و تهیه شود و سازمان مالیات آن را پس از بررسی تصویب کند، همچنین مقرر شد زمان تشکیل هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی به ماه‌های آینده موکول و بخشودگی جرایم مالیاتی نیز تا پایان خرداد سال ۹۹ تمدید شود.

وی تصریح می‌کند: اگر دولت از اصناف آسیب‌دیده حمایت نکند این اصناف ضربه سختی خواهند خورد و به‌سختی می‌توانند این ضربات جبران‌ناپذیر را تحمل کند.

همچنین رسول جهانگیری رئیس اتاق اصناف اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با راهکارهای موجود برای گذر از این شرایط اقتصادی که با ویروس کرونا دشوارتر هم شد، اعلام کرد: به‌زودی با مشارکت رسانه ملی پویش حمایت از کسبه‌ای که کاسبی‌شان به دلیل بیماری کرونا دچار مشکل شده، تشکیل می‌شود. به دنبال آن هستیم تا با توجه به شرایط به وجود آمده و تأکیدات بر ماندن افراد در منازل و این‌که کاسبان همانند سال‌های گذشته در شب عید نتوانسته‌اند درآمد داشته باشند، شرایطی به وجود آید تا کمک حالی برای کسبه باشد.

وی می‌افزاید: تلاش ما آن است از طرف اتاق اصناف، گفت‌وگو و دیدارهای مستقیمی با معتمدان و بزرگان اصناف مختلف داشته و از آن‌ها درخواست کنیم این شرایط ویژه را در نظر داشته باشند. وضعیت امروز کسبه و اصناف نامساعد است و تقاضا داریم مسئولان امور مالیاتی، بانک‌ها و تأمین اجتماعی تا رفع کامل بحران کرونا در استان با این فعالان اقتصادی بازار همکاری کنند

جهانگیری خاطرنشان می‌کند: در هیچ شرایطی از بحران‌هایی مثل سیل و زلزله اصناف ناسازگاری نکردند و بیشترین همکاری را با مسئولان کشور داشته‌اند. حالا با توجه به اینکه در این چند هفته شیوع ویروس کرونا مشکلات فراوانی را برای اصناف به وجود آورد و حتی امکان دارد بعضی کسب‌وکارها تعطیل و یا ورشکسته شوند می‌توان با حمایت‌هایی در بخش‌های تأمین اجتماعی، مالیات، تسهیلات بانکی و بیمه با مشکل کمتری از این شرایط بحرانی عبور کرد.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد- خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 415457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.