۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸
مهمترین رویدادهای نجومی سال ۹۹

مدیر مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: سال آینده، ۹ رویداد مهم نجومی در آسمان ایران قابل مشاهده است.

امین مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مهم‌ترین رویدادهای نجومی قابل مشاهده سال ۹۹، در ایران اظهار کرد: گاهی ماه با اندازه‌ای بزرگ‌تر از حد معمول از زمین قابل رؤیت است که به این پدیده ابر ماه می‌گویند ۲۰ فروردین و ۱۹ اردیبهشت سال آینده این پدیده اتفاق خواهد افتاد.

بیشتر بخوانید: رویدادهای نجومی هفته دوم تیرماه ۱۴۰۰+ جزئیات

وی با بیان اینکه بارش شهابی شلیاقی نیز از جمله رویدادهای قابل مشاهده است، افزود: اوج این بارش شب دوم اردیبهشت و بامداد ۳ اردیبهشت است و در شرایط رصدی مناسب در تمامی پهنه آسمان معمولاً حدود ۲۱ شهاب در یک ساعت، قابل مشاهده است که گاهی به بیش از ۱۰۰ شهاب نیز می‌رسد.

مدیر مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: در تاریخ یکم تیر سال ۹۹ شاهد رخداد یک خورشید گرفتگی حلقوی خواهیم بود که از اصفهان به صورت جزئی دیده می‌شود، کسوف ساعت ۸ و ۵۷ دقیقه شروع شده و ساعت ۱۱ و ۳۷ دقیقه به پایان می‌رسد.

مرتضوی ادامه داد: زمان و حداکثر مقدار پوشیدگی این کسوف، در سایر نقاط ایران متفاوت است؛ این مقدار از حداکثر ۹۸ درصد در جنوب شرق تا حداقل ۲۹ درصد در شمال غرب کشور متغیر است.

وی خاطر نشان کرد: خورشید گرفتگی در آفریقا به جز بخشی از غرب آن، جنوب شرق اروپا و آسیا به صورت جزئی و در بخشی از جمهوری کنگو، سودان جنوبی، اتیوپی، یمن، عربستان سعودی، عمان، پاکستان، شمال هند، جنوب چین، تایوان به صورت حلقوی قابل مشاهده است.

مدیر مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: فصل تابستان بهترین زمان برای رصد مرکز کهکشان راه شیری است که نیاز به آسمان تاریک و به دور از آلودگی نوری شهر دارد؛ مرکز کهکشان راه شیری که به صورت ظاهری در صورت فلکی قوس (نماد شهر اصفهان) واقعاً شده، در آسمان شهر نیز قابل مشاهده است.

مرتضوی اظهار کرد: بارش شهابی برساووشی نیز از جمله رویدادهای نجومی سال ۹۹ است؛ اوج این بارش ۲۲ مرداد بوده و چنانچه شرایط ایده آل باشد، در تمامی پهنه آسمان حدود ۱۰۰ شهاب در ساعت قابل رؤیت است؛ این شهاب‌ها اجرام خرد سرگردان در فضا هستند که با جو زمین برخورد کرده و می‌سوزند.

مدیر مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: در تاریخ ۸ شهریور ماه، سیاره زحل و مشتری با فاصله ظاهری نزدیک، در کنار یکدیگر قابل رؤیت هستند و در ساعات اولیه شب، زحل به صورت نقطه‌ای درخشان با فاصله اندکی بالای ماه و سیاره مشتری به صورت درخشان‌تر، با فاصله کمی بیشتر، در سمت راست ماه قرار دارد.

مرتضوی افزود: بارش شهابی اسدی یکی از مشهورترین بارش‌های شهابی است که معمولاً هر ساله در فصل پاییز روی می‌دهد و کانون بارش آن در صورت فلکی اسد به نظر می‌رسد؛ اوج این بارش شب ۲۶ آبان و بامداد ۲۷ آبان بوده و گاه شامل ۱۰ تا ۲۰ شهاب در هر ساعت می‌شود؛ شهاب‌های اسدی از سریع‌ترین شهاب‌ها هستند و به همین دلیل اغلب به رنگ سفید دیده می‌شوند.

مدیر مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان با اشاره به وقوع رخداد بارش شهابی جوزایی در سال آینده، اظهار کرد: اوج این بارش شهابی ۲۳ آذر خواهد بود که در شرایط رصدی مناسب، در بازه زمانی یک ساعت، در تمامی پهنه آسمان موفق به رؤیت حدود ۱۲۰ شهاب خواهیم شد.

مرتضوی خاطر نشان کرد: ملاقات دو سیاره مشتری و زحل و رصد آن‌ها از زمین، در روز ۲۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ (دوشنبه ۱ دی ۹۹) نیز قابل رؤیت است و آنقدر به یکدیگر نزدیک خواهند شد که همانند یک سیاره واحد به نظر می‌رسند. این دو سیاره نسبت به یکدیگر حدود یک میلیارد و ۴۱۱ کیلومتر (۸۷۷ میلیون مایل) فاصله دارند، اما در این تاریخ در حرکت مداری خود، به گونه‌ای در راستای دید ما ساکنان زمین قرار می‌گیرند که تصور می‌شود بسیار به هم نزدیک هستند؛ به این پدیده مقارنه مشتری و زحل گفته می‌شود.

کد خبر 415455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.