چند عادت سالم برای بهبود التهاب مفاصل

آرتریت روماتوئید یا التهاب مفاصل، یک بیماری مزمن و پیش‌رونده است که می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به مفاصل بزند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پیروی کردن از توصیه‌های درمانی پزشکان در کاهش علائم آرتریت و جلوگیری از پیشرفت این بیماری بسیار اهمیت دارد، اما بسیاری از روماتولوژیست‌ها معتقد هستند که انتخاب سبک زندگی، یعنی خوردن غذاهای کامل و سالم، حفظ وزن متناسب، ورزش منظم و کاهش استرس نیز در بهبود این بیماری نقش بسزایی دارد. در ادامه با بعضی از عادات سالم برای بهبود التهاب مفاصل آشنا می‌شویم:

غذاهای خوب بخورید

خبر خوب این است که غذاهای سالم و خوشمزه، برای حفظ سلامت کل بدن از جمله مفاصل مفید است، هرچند این غذاها آرتریت روماتوئید (RA) را درمان نمی‌کند، اما مصرف غلات سبوس‌دار، سبزیجات، میوه‌، ماهی، سایر پروتئین‌های بدون چربی و بعضی از خوراکی‌ها مانند روغن ماهی، آجیل و چای ممکن است به بهبود ورم مفاصل کمک کند. همچنین باید از مصرف زیاد قند و چربی‌های اشباع و هرگونه غذاهایی که مشکلات مفصل را بدتر می‌کند پرهیز کرد.

فعال باشید

ورزش‌کردن به حرکت مفاصل کمک کرده و عضلات اطراف آنها را تقویت می‌کند. این امر همچنین در کاهش وزن مؤثر است؛ با کاهش وزن، فشار وارد بر مفاصل کمتر می‌شود. ورزش‌های هوازی، تمرین استقامتی و انعطاف‌پذیری، نمونه‌هایی از ورزش‌های مفید برای بهبود التهاب مفاصل است. یک متخصص فیزیوتراپی باتجربه و آگاه به روماتیسم مفصلی، می‌تواند برنامه تمرینی مناسبی در مورد بایدها و نبایدهای بیماران روماتیسمی ارائه کند.

فیزیوتراپی را امتحان کنید

حتی چند جلسه فیزیوتراپی نیز می‌تواند در وضعیت مفاصل تغییر ایجاد کند. یک فیزیوتراپ می‌تواند تمرینات خوبی برای تقویت ماهیچه‌ها و بهبود حرکت آن‌ها آموزش دهد. اگر برای حرکت یا انجام کارهای ساده مشکل دارید می‌توانید در مورد استفاده ابزارها و دستگاه‌های کمکی از پزشک خود سؤال کنید.

از کمپرس گرم و سرد استفاده کنید

برای تسکین درد مفاصل از تغییر دما نیز می‌توان بهره برد. غوطه‌ورشدن در یک وان آب گرم، گرفتن دوش آب‌ گرم و یا قرار دادن یک پد گرم و مرطوب بر نواحی دردناک، درد ماهیچه‌ها را کاهش می‌دهد. قرار دادن یک کمپرس سرد نیز در خنک کردن مفاصل ملتهب و برافروخته مؤثر است. می‌توانید به‌صورت متناوب از هر دو کمپرس گرم و سرد استفاده کنید.

برای بهبود روماتیسم مفاصل زمان لازم است

درمان التهاب مفاصل می‌تواند درد، سفتی و خستگی را کاهش دهد، اما این امر یک شبه اتفاق نمی‌افتد. این بیماری ممکن است چند هفته یا چند ماه پس از آغاز درمان بهبود یابد. در صورت مصرف یک داروی جدید، می‌توان از پزشک در مورد انتظارات خود در مورد زمان بهبودی سؤال کرد، اما در صورتی‌که با گذشت زمان، وضعیت بیماری بهتر نشد، این موضوع را باید با پزشک در میان گذاشت.

بهترین درمان برای بهبود التهاب مفاصل چیست؟

دارو بخش بزرگی از درمان است، اما نباید سایر موارد بهبود دهنده وضع و تقویت کننده  مفاصل را فراموش کرد. به عنوان مثال، پزشک ممکن است فیزیوتراپی و روش‌های مدیریت استرس را پیشنهاد کند یا بیمار را به مشورت با یک متخصص تغذیه توصیه کند. بیمار نیز باید در مورد بیان عوارض جانبی روند درمان، نارضایتی از نتایج درمان و مصرف داروهای دیگر برای سایر بیماری‌ها (تداخل دارویی) با پزشک صادق باشد. به مصرف داروها ادامه دهد و دوز آن‌ها را بدون مشورت با پزشک تغییر ندهد.

کد خبر 415396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.