پروتئین مصنوعی که در دمای بالا مقاوم است

پژوهشگران پروتئین مصنوعی تولید کرده اند که می‌تواند در دماهای بالا دوام داشته باشد و ساختار طبیعی خود را حفظ کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه فناوری نانو، پروتئین‌ها در اثر حرارت پخته می‌شوند و ساختار طبیعی خود را از دست می‌دهند؛ مثال بارز این اتفاق، حرارت دادن تخم‌مرغ و طبخ آن است.

دانشمندان انتظارات زیادی برای استفاده از پروتئین‌ها در فناوری‌نانو و زیست‌شناسی مصنوعی دارند؛ برای حل این مشکل پژوهشگران دانشگاه شینشو با همکاری محققانی از دانشگاه پرینستون اقدام به ساخت پروتئین‌های مصنوعی با دوام بالا کرده‌اند.

آن‌ها واحد سازنده نانویی به نام Super WA20 را ساخته‌اند که در واقع نوعی ستون نانومقیاس است؛ پروتئین Super WA20 بسیار پایدارتر از نسل قبل پروتئین ۲۰۲۰ است، به طوری که در نسل قبلی، پروتئین در دمای ۷۵ درجه طبخ می‌شد، اما پروتئین Super WA20 می‌تواند تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد را تحمل کند.

نتایج یافته‌های محققان نشان می‌دهد نقطه دمایی طبخ این پروتئین ۱۲۲ درجه سانتیگراد است. پژوهشگران با استفاده از روش بلورشناسی اشعه ایکس موفق به ترسیم ساختار سه بعدی این پروتئین شدند. آن‌ها انتظار دارند تا این نانوبلوک‌های پروتئینی در آینده نزدیک در فناوری‌نانو و زیست‌شناسی مصنوعی بکار رود.

پروتئین‌ها و خودآرایی پروتئینی عملکرد زیادی در بدن انسان دارند، همانند یک نانوماشین عمل می‌کنند و در نهایت به‌عنوان یک عنصر اصلی در پدیده‌های پیچیده زندگی دخالت دارند.

طراحی پروتئین‌های مصنوعی با عملکرد مورد نظر در بخش دارویی و واکنش‌های شیمیایی یکی از اهداف دانشمندان است. نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Hyperstable De Novo Protein with a Dimeric Bisecting Topology در نشریه ACS Synthetic Biology به چاپ رسیده است.

کد خبر 415389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.