اعتبار ۳۷۰ میلیارد ریالی برای خطوط انتقال، کلکتور و مخازن آب در سال آینده

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: برنامه ها و راهبرد های عملیاتی برای سازگاری و صرفه جویی در حوزه مصرف آب فضای سبز شهر اصفهان بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، محقق شده است.

حسین امیری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکی از اقدامات و برنامه‌های شهرداری اصفهان و معاونت خدمات شهری به منظور کاهش مصرف و افزایش بهره‌وری و همچنین مدیریت تأمین، توزیع و مصرف آب در بخش فضای سبز تکمیل طرح‌های کلکتورها و مخازن آب بوده است.

وی تصریح کرد: در سال جاری طبق طرح جامع فضای سبز، بیش از ۱۶۰ هزار متر طول و معادل ۵۰۳ میلیارد ریال برای خطوط انتقال، کلکتور و مخازن آب تأمین اعتبار و عملیات مربوطه اجرایی شده است.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان ادامه داد: در بودجه سال ۹۹ نیز برای خطوط انتقال، کلکتور و مخازن آب تأمین اعتباری معادل ۳۷۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

وی توسعه روش‌های آبیاری تحت فشار (قطره‌ای و بابلر) و اقدامات اصلاحی شبکه‌های توزیع جهت کاهش هدر روی آب شامل ترمیم شبکه، شیرآلات و اتصالات و رفع هر گونه نشتی در شبکه‌های توزیع آب را از دیگر اقدامات و برنامه‌های شهرداری اصفهان و معاونت خدمات شهری به منظور کاهش مصرف و افزایش بهره‌وری و همچنین مدیریت تأمین، توزیع و مصرف آب در بخش فضای سبز برشمرد.

امیری با بیان اینکه در سال جاری برای توسعه سیستم‌های آبیاری تحت فشار ۵۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده بود که این رقم سال آینده به ۶۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

وی افزود: اعتبار در نظر گرفته شده برای ترمیم سیستم‌های آبیاری تحت فشار در سال جاری ۲۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال بوده که این رقم در بودجه سال آینده به ۲۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال افزایش یافت.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه برای اجرای لوله گذاری شبکه توزیع آب در سال جاری ۳۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار صرف شده است، گفت: در بودجه سال آینده این اعتبار به عدد ۵۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال افزایش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه برای استفاده از منابع پایدار (پساب) تصفیه خانه تکمیلی سپاهانشهر با ظرفیت ۷۰ لیتر بر ثانیه در حال بهره برداری بوده و ارتقای ظرفیت تصفیه خانه تکمیلی تا ۱۴۰ لیتر بر ثانیه در دستور کار است، گفت: تصفیه خانه تکمیلی شاهین شهر نیز با ظرفیت ۱۰۰ لیتر بر ثانیه در دست بهره برداری است.

وی خاطرنشان کرد: در مناطقی که پساب جایگزین آب مصرفی فضای سبز شده، شهرداری اصفهان به منظور افزایش سطح آب‌های زیرزمینی نسبت به عدم استفاده از چاه‌های آب فضای سبز اقدام نموده است.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با اشاره به ادامه روند اجرای پروژه اصلاح الگوی گشت در سال ۹۹‌-۹۸، گفت: در این راستا از جمله اقدامات انجام شده ارسال لیست گونه‌های درخت و درختچه بومی و غیر بومی مقاوم به کم آبی و سازگار با محیط و با شرایط اقلیمی اصفهان به مناطق پانزده گانه و اصلاح الگوی کاشت با اجرای پروژه حذف گونه‌های با نیاز آبی بالا و جایگزینی گونه‌های مقاوم در مناطق پانزده گانه بوده است.

وی در خصوص اقدامات انجام شده به منظور جلوگیری از هدر روی و افزایش راندمان آبیاری، اظهار کرد: بررسی و اعلام نظر در خصوص افزایش فواصل زمانی آبیاری به منظور جلوگیری از پر ابیاری و هدر روی آب، اتصال سیستم تخلیه آب نماهای سطح شهر به شبکه آب فضای سبز، اقدامات اصلاحی شبکه‌های توزیع آب (ترمیم شبکه، شیرآلات و اتصالات و رفع نشتی)، انتقال زمان آبیاری از روز به شب و ساعات خنک شبانه روز به همراه نظارت مستمر دستگاه نظارت در مناطق و ستاد، احداث جویچه های آبیاری در رفیوژها به منظور کاهش تلفات آبیاری، شناسایی و ارائه دستورالعمل تعمیر و تعویض جداول رفیوژها به منظور جلوگیری از هدر روی آب، بهینه‌سازی ایستگاه‌های پمپاژ و تعویض ادوات فرسوده چاه‌ها و نظارت بر اجرای دقیق برنامه آبیاری مناطق و پیمانکاران نگهداری فضای سبز از جمله این اقدامات به شمار می‌رود.

امیری تصریح کرد: از دیگر اقدامات انجام شده اعمال سیاست‌های تشویقی و تنبیهی جهت پیمانکاران نگهداری فضای سبز در زمینه مصارف آب، بهره برداری حداکثری از طرح‌های آبیاری تحت فشار موجود در مناطق شهری و کمربند سبز، ایجاد اتصالات جدید در شبکه‌های آبیاری مناطق با مناطق همجوار خود به منظور مدیریت در مواقع بحرانی و توسعه سیستم آبیاری تحت فشار و رسیدن به رقم ۵۸ درصد از میزان کل توسعه در سطح شهر است.

کد خبر 415383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.