معرفی کلانشهرها به بانک مرکزی جهت انتشار اوراق مشارکت

مدیرکل دفتر امور اقتصادی و خدمات مالی سازمان شهرداری ها و دهیاری‌های کشور از صدور مجوز انتشار اوراق مشارکت شهرداری‌ها توسط وزیر کشور خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، محسن کوشش تبار در این باره اظهار کرد: به استناد بند "د" تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، شهرداری‌های کشور، با تأیید وزارت کشور می‌توانند تا سقف ۸۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کنند که در صورت تعریف اوراق برای اجرای طرح‌های قطار شهری و حمل و نقل شهری و بازآفرینی شهری بافت فرسوده پیرامون چهار حرم مطهر، دولت ۵۰ درصد بازپرداخت اصل و سود این اوراق را تضمین می‌کند و ۵۰ درصد مابقی به عهده شهرداری است.

وی افزود: این ظرفیت قانونی به نوعی کمک مالی دولت جهت اجرای پروژه‌های مهم شهری و بهبود حمل و نقل عمومی شهروندان است که در قالب توسعه خطوط مترو، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهرها و احیا بافت‌های فرسوده اطراف حرم های مطهر انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی و خدمات مالی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور یادآور شد: در چند روز اخیر مجوز انتشار اوراق مشارکت سال ۱۳۹۸ برای طرح قطار شهری شهرداری اهواز به میزان پنج هزار میلیارد ریال توسط وزیر کشور صادر شد که با توجه به زمان اندک باقیمانده تا پایان سال، شهرداری باید پیگیری‌های لازم از سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی را در دستور کار خود قرار دهد و در انتخاب بانک عامل و دریافت پذیرش از بانک مربوطه و بورس اقدامات لازم در کوتاه‌ترین زمان ممکن در برنامه خود قرار دهند.

وی افزود: با عنایت به عدم صدور تعهد ۵۰ درصد سهم دولت برای طرح بازآفرینی بافت فرسوده پیرامون حرم امام رضا (ع) به درخواست شهرداری مشهد مبنی بر انتشار اوراق به میزان هشت هزار میلیارد ریال با ۱۰۰ درصد تضمین خود شهرداری، این موضوع تائید و مجوز مربوطه به بانک مرکزی ارسال شد.

کوشش تبار ادامه داد: به درخواست شهرداری اصفهان مانده تعهده نشده اوراق مشارکت قطار شهری اصفهان به میزان سه هزار میلیارد ریال نیز با ۱۰۰ درصد تضمین خود شهرداری اصفهان تائید و به بانک مرکزی ارسال شد.

وی تا کید کرد: باید شهرداری‌ها به ویژه شهرداری‌های غیر کلانشهر فرصت را غنیمت شمرده فرایندهای مربوطه را به دقت انجام داده تا بتوانند اوراق اختصاص داده شده را انتشار کنند.

کد خبر 415377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.