انسجام اجتماعی از اثرات سوء کرونا می‌کاهد

یک جامعه‌شناس با بیان اینکه دولت به دلیل مشکلات بسیار قادر به حمایت از همه اقشار جامعه نیست، گفت: اگر جامعه‌ای دارای همبستگی‌ و انسجام اجتماعی بالایی باشد و افراد با هم ارتباطی منطقی، عاطفی و انسانی داشته باشند تبعات چنین حوادث ناگواری به شدت کاهش می‌یابد.

مرتضی پدریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص تبعات اجتماعی کرونا، اظهار کرد: به طور کلی فجایع طبیعی مانند سیل، زلزله یا بیماری‌های همه گیری چون و با یا کرونا به شدت در زندگی مردم تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه اثرات این بلایا در حوزه‌های مختلف خود را نشان می‌دهد، افزود: اگر جامعه‌ای دارای همبستگی‌های اجتماعی بالایی باشد و افراد با هم ارتباطی منطقی، عاطفی و انسانی داشته باشند تبعات چنین حوادث ناگواری به شدت کاهش می‌یابد اما اگر جامعه به حالت ذره‌ای و افراد جدا از هم و تنها به فکر منافع خود باشند حالت فردگرایی در جامعه نمود بیشتری خواهد داشت.

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه میزان انسجام اجتماعی یک جامعه در حوادث و بلایا اهمیت بسیاری دارد، تصریح کرد: جامعه ما به دلیل وجود بالای نا امیدی در آن شاید این تفکر که مردم به آینده امیدوار نباشند درست باشد و عده‌ای هم احساس کنند مرگ برای آنها بهتر از زندگی است و این موضوع شاید در جامعه ما به دلیل وجود ناامیدی مصداق داشته باشد.

وی در خصوص وضع اقتصادی جامعه در سایه کرونا، اظهار کرد: در این وضعیت چون شرایط موجود جامعه ما در سال‌های اخیر دچار بحران‌ها و رکود اقتصادی شدید بوده است پیامدهای اقتصادی کرونا به شدت در زندگی افراد تأثیرگذار خواهد بود تا حدی که ۷۰ درصد معیشت عده‌ای از اعضای جامعه شامل صنوف و مشاغل آزاد منوط به درآمد شب عید بود که با این وضعیت هیچ درآمدی نخواهند داشت.

پدریان با بیان اینکه اصناف بسیاری از پدیده کرونا متضرر شدند، گفت: در اقشار بسیاری از جامعه نوعی یاس عمیق ایجاد شده است و پیامدهای اجتماعی آن به صورت اختلافات خانوادگی، طلاق، خودکشی، ناهنجاری‌های اجتماعی را در پی خواهد داشت.

وی در خصوص لزوم حمایت اجتماعی دولت از اقشار جامعه، اظهار کرد: بر اساس کنوانسیون جهانی در زمان قرنطینه باید دولت‌ها حداقل نیازهای جامعه را تأمین کنند اما از آنجا که دولت ما با توجه به تحریم‌ها، کاهش فروش نفت و مسدود شدن درآمدهای ارزی با پدیده FATF قادر به تأمین معیشت شهروندان نیست قشر بسیار کمی را می‌تواند تا حدود اندکی تأمین کند و قشر عظیمی از جامعه از حمایت دولت محروم خواهند بود.

کد خبر 415360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.