تقاضای واقعی و مؤثری برای ارز در صرافی‌ها وجود ندارد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: تقاضای واقعی و مؤثری برای ارز (اسکناس) در صرافی‌ها وجود ندارد و نرخ ارز برای واردکنندگان با عرضه قابل توجه صادرکنندگان غیر نفتی و بانک مرکزی در سامانه نیما (فقط در اسفند ماه بیش از ۱.۵ میلیارد دلار) روند نزولی به خود گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالناصر همتی با انتشار یک پست در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت:

" در روزهای پایانی امسال با توجه به اثرات شیوع ویروس کرونا عملاً تقاضای واقعی و مؤثری برای ارز (اسکناس) در صرافی‌ها وجود ندارد و نرخ ارز برای واردکنندگان با عرضه قابل توجه صادرکنندگان غیر نفتی و بانک مرکزی در سامانه نیما (فقط در اسفند ماه بیش از ۱.۵ میلیارد دلار) روند نزولی به خود گرفته است اما خالی فروشان و سفته بازان که از مدت‌ها پیش با امید زیاد برای بالا رفتن نرخ ارز در بازار معاملاتی داشته‌اند، تلاش می‌کنند با عملیات روانی و اعلام نرخ‌های بالا در کانال‌های خود در فضای مجازی معاملات فردایی خود را سودآور کنند و یک گروه دیگر نیز تلاش می‌کنند از فرصت آربیتراژ به دلیل اختلاف قیمت واقعی و فردایی بهره مند شوند.

صرافی‌های بانکی که تاکنون در کنار و همراه بانک مرکزی بوده و وظیفه بازار سازی را بر عهده دارند امروز به درستی تصمیم گرفتند بدون تغییر قابل توجه نرخ خرید ارز برای از بین بردن آربیتراژ نرخ فروشی خود را افزایش داده و به تدریج آن را به نرخ تعادلی برگردانند. بانک مرکزی در دو سال گذشته با مدیریت اصولی و علمی و توجه جدی به عوامل شکل دهنده عرضه و تقاضای ارز به رغم طوفان حوادث طبیعی سیاسی نظامی روانی و تبلیغاتی و در شرایط اعمال فشار حداکثری دولت آمریکا توانسته است ثبات بازار ارز را حفظ کند و از این پس نیز سیاست خود را با قدرت هر چه بیشتر ادامه خواهد داد. "

کد خبر 415348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.