۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲
پایدارترین شهرهای جهان

هدف برنامه‌ریزان شهرهای پایدار این است که از نظر زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی شرایطی انعطاف‌پذیر برای شهروندان به وجود آورند بدون اینکه منابع نسل آینده که قرار است در این محیط‌ها زندگی کند، را به خطر بیندازند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مدیران شهرهای پایدار، که شهرهای دوستدار محیط زیست نیز نامیده می‌شود، برای رسیدن به پایداری سه اصل مهم یعنی سودآوری، حفظ مردم و سیاره را در رأس برنامه‌ریزی‌های شهری خود قرار می‌دهند. آن‌ها باید شهرهایی طراحی کنند که بهره‌وری املاک در آن‌ها بسیار بالا است و مردم می‌توانند به راحتی شغل انتخاب کنند و کسب درآمد کنند.

علاوه بر این، یک شهر پایدار باید بر تامین استانداردهای زندگی، سواد، آموزش و بهداشت و سلامت مردم توجه ویژه‌ای داشته باشد. در نهایت، مسائل حمل‌ونقل، آب، اصول بهداشتی، آلودگی هوا و انتشار گاز کربن از جمله عواملی است که به طور جدی در طراحی شهرهای پایدار مورد توجه قرار می‌گیرد. در ادامه پایدارترین شهرهای جهان که در آن‌ها اصول طراحی شهری به بهترین شکل ممکن رعایت شده است معرفی می‌شوند:

فرانکفورت، آلمان

فرانکفورت بزرگترین شهر ایالت هسن در آلمان و پنجمین شهر بزرگ آن است. این شهر به مدت پنج قرن شهر آزاد فرانکفورت نام داشت و یکی از مهمترین شهرهای امپراتوری مقدس روم بود که در سال ۱۸۶۶ حاکمیت مستقل خود را از دست داد.

فرانکفورت مرکز مالی کشور آلمان به حساب می‌آید و میزبان بانک مرکزی اتحادیه اروپا است. بیش از ۵۲ درصد از کلانشهر فرانکفورت پوشیده از فضاهای سبز باز نظیر جنگل‌ها و پارک‌های شهری دارای حوض‌های آب است و به همین دلیل در چند سال اخیر به عنوان یکی از شهرهای دوستدار محیط زیست جهان شناخته شده است. دولت فرانکفورت طرحی شفاف برای حفظ طبیعت و منابع آب شهر، بهره‌وری انرژی و حفاظت از آب و هوا در پیش گرفته است و در این راستا بسیار موفق عمل کرده است. برنامه‌ریزان شهر در نظر دارند تا سال ۲۰۳۰ میزان انتشار کربن را تا ۵۰ درصد کاهش دهند و تا سال ۲۰۵۰ انرژی مورد نیاز شهر را به طور کامل از منابع تجدید پذیر تأمین کنند.

هنگ کنگ

هنگ کنگ یا هانگ کانگ منطقه‌ای خودمختار در جنوب چین است و از مهم‌ترین بازارهای مالی و تجاری آسیا و جهان بشمار می‌رود. این منطقه جزیره‌ای که به داشتن بیشترین آسمان‌خراش‌ها در سراسر دنیا شهرت دارد، از جمله پایدارترین شهرهای جهان محسوب می‌شود. سودآوری مهم‌ترین عاملی است که هنگ کنگ را به پایداری رسانده است؛ هنگ کنگ از اقتصادی متنوع برخوردار است که بر درآمدهای بانکداری، گردشگری، علم الکترونیک و منسوجات استوار است. هنگ کنگ دارای یک سیستم حمل و نقل بسیار کارآمد است که ساکنان را از استفاده خودروهای شخصی بی‌نیاز می‌کند.

وین، اتریش

وین پایتخت کشور اتریش و یکی از استان‌های نه‌گانه آن محسوب می‌شود. این شهر بزرگترین شهر اتریش و نهمین شهر بزرگ در اتحادیه اروپا بشمار می‌رود. مدیران شهر وین یک استراتژی جامع برای حفظ آب و هوا، اقتصاد و زیرساخت‌های پایدار و بازیافت پلاستیک در پیش گرفته‌اند. پایتخت اتریش اولین شهر جهان بود که از اتوبوس‌های برقی در سراسر شهر بهره گرفت تا علاوه بر حذف انتشار کربن، استانداردهای زندگی شهروندان را بهبود بخشد. این اتوبوس‌ها در پایانه‌های شهر قابل شارژ است و در تمام طول روز شهروندان را به نقاط مختلف حمل می‌کند.

سنگاپور

سنگاپور شهری خودمختار و بسیار ثروتمند است که در جنوب شرقی آسیا واقع شده است. سنگاپور با کمبود آب آشامیدنی مواجه است و به همین دلیل تا کنون بیش از ۴۰ درصد از آب مصرفی شهروندان خود را از کشور مالزی تأمین کرده است. اما از آنجا که واردات آب برای این کشور بسیار پر هزینه بوده است، دولت راهکارهای جدیدی نظیر شیرین کردن آب شور، بازیافت آب‌های خاکستری و جمع‌آوری آب باران را پیاده کرده است. این شهر از قوانین حمل و نقل دوستدار محیط زیست برخوردار است و مالکیت غیر ضروری خودرو در آن ممنوع است. مدیران شهر برای کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای استانداردهای زندگی سبز را وضع کرده‌اند که همه شهروندان موظف به پیروی از آن‌ها هستند.

ادینبرو، اسکاتلند

ادینبرو که گاهی ادینبرگ نیز نامیده می‌شود، پایتخت و دومین شهر بزرگ کشور اسکاتلند بشمار می‌رود. این کلانشهر یکی از پایدارترین شهرهای جهان محسوب می‌شود که ساکنان آن مهم‌ترین نقش را در ایجاد پایداری این شهر ایفا می‌کنند. اختلاف بسیار پایین درآمدی بین مردم یکی از عواملی است که پایداری را برای ادینبرو به ارمغان آورده است. علاوه بر این، پایین بودن نرخ جرم و جنایت، شهر ادینبرو را به یکی از محبوب‌ترین شهرهای جهان برای زندگی تبدیل کرده است.

کد خبر 415337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.