از پایان سلطنت رئال مادرید در اروپا تا سلطه کرونا در فوتبال

فوتبال جهان در سال ۹۸ شمسی یکسال کم فراز و نشیب را به خود دید، سالی پر فروغ در بازی‌های باشگاهی و بی سر و صدا در بازی‌های ملی را به خود دید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بعد از سال ۱۳۹۷ که سالی پر فراز و نشیب فوتبال بود، فوتبال محبوب ترین ورزش دنیا یک سال کم سر و صدا را پشت سر گذاشت، سالی که شاید بتوان بزرگترین تورنومنت آن را کوپا آمریکا ۲۰۱۹ دانست.

لیگ قهرمانان و لیگ اروپا؛ معجزه لیورپول، افول لیورپول در فوتبال اروپا پایان سلطنت رئال بر اروپا.

لیورپول و یورگن چهره جدیدی به قهرمان اروپا دادند و توانستند با غلبه بر تاتنهام در فینال تمام انگلیسی قهرمانی ششم لیورپول را به دست آوردند، قهرمانی که آغاز جولان قدرت ورژن جدید لیورپول بود.

لیگ قهرمانان در این سال آژاکس جاه طلب را مقابل خود دید، تیمی که با معجزه "پوچتینو" و "لوکاس مو را" از دور مسابقات لیگ قهرمانان کنار رفت، تیمی که البته بعداً با فروش ستاره‌هایی مثل "دی یانگ" و "دلیخت" از هم فروپاشیده شد ولی روزهای شیرینی را برای فوتبال دوستان رقم زد.

لیگ قهرمان ۲۰۲۰ نیز در این سال آغاز و به مرحله حذفی رسید، تورنومنتی که در آن لیورپول با "یورگن کلوپ" با شکست مقابل اتلتیکو در بازی‌های حذفی از دور مسابقات کنار رفت؛ البته که اینتر نیز در همان دور گروهی حذف تلخ و عجیبی را تجربه کرد.

لیگ قهرمانان در سال ۹۸ دو ستاره بلا منازع داشت، اولی "ویرجیل فن دایک" که به نحوی لیورپول را قهرمان اروپا کرد و "ارلینگ هالند" جوان که در دورتموند و سالزبورگ درخشید تا به پدیده اول فوتبال اروپا تبدیل شود. لیگ اروپا نیز در فینالی تمام انگلیسی چلسی را به عنوان قهرمان دید، تیمی که با شکست چهار گله آرسنال در فینال به قهرمانی لیگ اروپا رسید.
 

سوپر کاپ اروپا و جام باشگاه‌های جهان

جدال فینال سوپر کاپ اروپا نیز که بین چلسی و لیپورپول برگزار شد، شاگردان کلوپ با غلبه بر آبی‌های لندن در ترکیه بار دیگر قدرت خود را به رخ رقبا کشیدند.

لیورپول، مانه، صلاح، فن دایک و آلیسون در مسابقات جام باشگاه‌های جهان سومین جام بین المللی خود را در سال ۹۸ جشن گرفتند جایی که در فینال و غلبه بر فلامینگو قهرمان جام باشگاه‌های جهان لقب گرفتند.

لیگ معتبر اروپایی در سال ۹۸

فوتبال جزیره؛ لیگ برتر انگلیس در سال ۹۸ شمسی شاهد قهرمانی سیتی با پپ و رفقا بود، تیمی منسجم که بسیاری را به یاد بارسلونای پپ انداخت، تیمی که جای خود در صدر جدول را در فصل جدید لیگ برتر انگلیس به لیورپول داد تیمی که حالا با اختلافی عجیب نسبت به تیم دوم صدرنشین مسابقات است و در سودای پایان دادن به طلسم ۳۰ ساله است.

لالیگا اسپانیا؛ لیگ برتر اسپانیا در سال ۹۸ دوباره شاهد سلطه مسی و قهرمانی بارسلونا بود، قهرمانی که در فصل بعدی نیز با تغییر سرمربی در میانه فصل به قدرتنمایی خود ادامه داد، موضوع قابل توجه لالیگا در سال ۹۸ بازگشت قدرت به رئال مادرید با حضور زیدان بود تیمی که حالا با اختلاف دو امتیازی نسبت به صدر جدول نمی‌خواهد قافله قهرمانی را به بارسلونا ببازد.

بوندسلیگا آلمان؛ لیگ برتر آلمان در سال ۹۸ هیچ اتفاق ویژه‌ای را به خود ندید، این سال با تداوم قهرمانی‌های بایرن مونیخ آغاز شد و با صدرنشینی این تیم به پایان رسید، البته که در میانه‌های سال تیم‌هایی همچون لایپزیش، مونشن گلادباخ و دورتموند در مقطعی صدرنشین شدند، اما بایرن در پایان سال با تکیه زدن به جایگاه همیشگی خود فکر از دست دادن این جایگاه را نداشت. اتفاق ویژه سال ۹۸ آلمان درخشش فلیک و ناگلزمن روی نیمکت بایرن و لایپزیش بود.

سری آ ایتالیا؛ لیگ برتر ایتالیا در سال ۹۸ نیز به مانند آلمان دست به ترک عادت نزد، در این سال یوونتوس دوباره قهرمان ایتالیا شد و در پایان سال نیز صدرنشینی را تجربه کرد، اتفاق ویژه سال ۹۸ ایتالیا درخشش لاتزیو و چیرو ایموبیله بود، در این سال رونالدو نیز با درخشش خیره کننده خود روزهای خوبی را برای خود و یوونتوس نوید داد.
 

لوشامپیونه فرانسه؛ لیگ برتر فرانسه نیز در سال ۹۸ ترک عادت نکرد، فوتبال در فرانسه گویا با قهرمانی پاریس سنت ژرمن آغاز و پایان می‌یابد، این تیم در آغاز سال به قهرمانی‌های متوالی خود ادامه داد و و در پایان سال نیز بر صدر جدول تکیه زد، اتفاق ویژه سال ۹۸ فرانسه نیمکت نشینی‌های گاه و بیگاه ادیسون کاوانی و ماریو ایکاردی بود.

جام ملت‌های اروپا؛ پرتغال قهرمان اولین دوره

سال ۹۸ یک مسابقات فوتبالی جدید را نیز در اروپا در خود جای داد، مسابقاتی که قرار است هر دو سال یکبار برگزار شود و در اولین دوره آن پرتغال با درخشش کریستیانو رونالدو به عنوان قهرمانی مسابقات رسید، البته که برخی از تیم‌های ملی تیم اصلی خود را روانه این مسابقات نکردند.


 

کوپا آمریکا؛ مسی همچنان قهرمان نمی‌شود

بزرگترین رویداد فوتبال ملی در سال ۹۸ بی شک کوپا آمریکا بود، جایی که پرو پدیده مسابقات شد و تا فینال صعود کرد و لیونل مسی و آرژانتین به ناکامی‌های خود ادامه دادند تا مسی همچنان در حسرت یک جام در سطح ملی باشد.
 

کوپا آمریکا ۲۰۱۹ سرانجام با قهرمانی برزیل به پایان رسید، مسابقاتی که یک مهاجم جوان و گلزن به نام اورتون سوارس را به فوتبال دنیا معرفی کرد، مهاجمی که در سالیان آینده از او بیشتر خواهی شنید.

جام ملت‌های آفریقا؛ درخشش الجزایر

جام ملت‌های آفریقا ۲۰۱۹ شاهد درخشش سادیو مانه و قهرمانی الجزایر بود، مسابقاتی که در آن سنگال از قهرمانی باز ماند و مراکش قدرتمند به جمع چهار تیم نرسید.

جوایز فردی، مسی از رونالدو پیشی گرفت

در سال ۹۸ فوتبال دنیا بهترین بازیکنان قاره‌های مختلف در سال ۲۰۱۹ را نیز شناخت، لیونل مسی با وجود ناکامی در کوپا آمریکا یک بار دیگر به عنوان بهترین بازیکن سال شناخته شد، سادیو مانه بهترین بازیکن آفریقا لقب گرفت، اکرم عفیف جایزه بهترین بازیکن را از بیرانوند ربود، فن دایک بهترین بازیکن اروپا شد و گابریل بابوسا عنوان بهترین بازیکن سال آمریکای جنوبی را به دست آورد.

کرونا و فوتبال

فوتبال جهان در انتهای سال ۹۸ یک پدیده عجیب را به خود دید، ویروس کرونا، ویروسی که در روزهای پایانی سال ۹۸ تمامی مسابقات لیگ‌های معتبر اروپایی، بازی‌های ملی و لیگ قهرمانان و لیگ اروپا را به تعطیلی کشاند.

عنوان داران فوتبال جهان در سال ۹۸

مربی سال: یورگن کلوپ
تیم سال: لیورپول
مرد سال: کریستیانو رونالدو
پدیده سال: ارلینگ هالند
باشگاه پدیده سال: آژاکس و لایپزیش
ا تفاق ویژه سال: درخشش لیورپول
ا تفاق تلخ سال: مبتلا شدن چندین فوتبالیست به کرونا

کد خبر 415335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.