تدوین الگوی تعامل شهرداری اصفهان با مراکز علم و فناوری ایران و جهان

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: پروژه پژوهشی تدوین الگوی تعامل شهرداری با مراکز علم و فناوری ایران و جهان انجام شده است.

سعید ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شهرداری روح زنده حاکم بر کالبد بی جان شهر است، بدان معنا که شهرداری باید زنده باشد و رشد کند.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های شهر زنده بودن، رشد کردن و در اوج ماندن است و قطعاً شهرداری در این مسیر تنها نیست و می‌تواند از ظرفیت‌های بالقوه شهری همچون دانشگاه‌ها با خیل اساتید و دانشجویان مشتاق به همکاری با ظرفیت‌های ناشی از رشد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان استفاده کند.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه در مرحله نخست پژوهش تدوین الگوی تعامل شهرداری اصفهان با مراکز علم و فناوری ایران و جهان، مروری بر مبانی و تئوری‌های نظری پشتیبان ارائه شد، تصریح کرد: مفاهیمی از جمله مدل‌های ارتباط صنعت و دانشگاه، نظام‌های نوآوری و نوآوری باز از مفاهیمی بود که مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: با جمع‌بندی ادبیات تحقیق، مدلی توصیفی از نحوه تعامل شهرداری اصفهان و مراکز علمی و پژوهشی در زیست بوم نهادی و نظام نوآوری منطقه‌ای ارائه شد.

ابراهیمی با بیان اینکه مدل فرآیندی، توصیف دیگری بود که تیم پژوهش از گام‌های پیشنهادی برای تعامل شهرداری با نهادهای همکار در گذر زمان ارائه کردند، گفت: تلاش شد مدل مذکور مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و دستورالعمل‌هایی به صورت راهنمای عملی برای اقدام شهرداری تعبیه شود.

وی تاکید کرد: گام‌های این مدل فرآیندی شامل تدارک الزامات نوآوری باز، هوشمندی فناوری در شهرداری اصفهان، سیاست‌های تحریک طرف عرضه، تقاضا و زیرساختی همچنین انتقال و انتشار فناوری در سایه حفظ حقوق مالکیت معنوی، فرآیندی های ارزیابی و مدیریت دانش نیز به صورت پیوسته قرار دارد.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه در ادامه پژوهش به تبیین نمونه‌های موفق همکاری شهرداری‌های دیگر کشورها با نهادهای علمی و پژوهشی پرداخته شد، تصریح کرد: این نمونه‌های موفق را کشورهای همسایه ایران، کشورهای عربی، کشورهای جنوب شرق آسیا، کشورهای اروپایی و کشور آمریکا تشکیل می‌دادند و در موارد آورده شده، شاهد همکاری و مشارکت بسیار شهرداری‌ها با مراکز علمی و پژوهشی از جمله دانشگاه‌ها بوده، در طی این همکاری‌ها شهرداری‌ها، دانش و اطلاعات نیروی انسانی خود را که در واقع پایه هر سازمانی است، تقویت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها متعهد به برگزاری کلاس‌ها و سمینارهای آموزشی مختلف و حتی بورسیه‌های تحصیلی برای کارکنان شهرداری می‌شود، اظهار کرد: همچنین به نوآوری نیز در این همکاری‌ها بسیار توجه شده که عامل مهمی برای موفقیت افراد و سازمان است و برخی قراردادها صرفاً و اختصاصاً با تمرکز و تاکید بر مباحث نوآوری و کارهای تیمی منعقد شدند.

ابراهیمی افزود: شهرداری می‌تواند هم با شرکت‌ها و هم مراکز آموزشی و پژوهشی همکاری داشته باشد و اهداف این همکاری‌ها تنها برای انجام پروژه و تأمین بودجه نیست، بلکه با توجه به روند پیشرفت علم در زمینه‌های آموزشی، نوآوری و کارهای تیمی نیز قراردادهای زیادی منعقد شده است.

وی ادامه داد: این قراردادها برای طرف متقابل نیز دارای منفعت بوده، برای مثال شرایطی برای ورود دانشجویان به محیط کار واقعی و انجام پروژه‌های مختلف فراهم می‌شود و موارد دیگر که در هر صورت می‌توان گفت یک شرایط برد- برد برای طرفین به وجود می‌آید.

ابراهیمی با بیان اینکه در مرحله دوم انجام تحقیق، با استفاده از مصاحبه‌های نظام مند، وضعیت فعلی و جاری همکاری شهرداری با نهادهای علمی و پژوهشی مورد بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: این مصاحبه‌ها در دو طیف کارشناسان شهرداری و نهادهای بیرونی همکار با شهرداری است؛ البته تلاش شد دیدگاهی نسبتاً جامع از شهرداری در نگاه ذینفعان آن توصیف شود.

وی گفت: در مرحله سوم پژوهش تلاش شد با استفاده از جمع بندی وضعیت موجود، بررسی اسناد بالادستی، مطالعات موردی و مبانی نظری تحقیق پیشنهادهای سیاستی کاربردی در جهت بهبود الگوی تعامل شهرداری با نهادهای علمی و پژوهشی ارائه شود، بنابراین به منظور استفاده از تئوری در مقام عمل، مدل‌های فرآیندی و توصیفی که در فاز اول به دست آمده بود با وضعیت موجود و چارچوب نهادی ترکیب و الگویی برای ارائه پیشنهادها آماده شد.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان ادامه داد: ابعاد تأثیرگذار این الگو عرضه و تقاضای علم و فناوری، مسئله و نیاز علمی و محصول فناورانه و دانش فعلی چشم انداز آینده انتخاب شد و بر اساس تعامل این محورها، چهار دسته پیشنهاد ذیل عناوین دانش بنیان و حمایتگر (حمایت از عرضه فناوری‌های دانش بنیان)، بهره بردار و متقاضی (متقاضی و بهره بردار دانش و فناوری)، خدمت رسان و پذیرنده (پذیره ارائه نیازها از همکار خارجی) و متعامل و پرسشگر (متقاضی نیازها از همکار خارجی) ارائه شد.

وی تاکید کرد: تلاش شده این پیشنهادها ارائه شده کاربردی و با توجه به زیست بوم شهرداری اصفهان باشد؛ در پایان نیز پیشنهادهای جهت پژوهش‌های آتی با توجه به زمینه‌های های بالقوه تحقیقاتی ارائه شد.

کد خبر 415329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.