"حجم مبنا" مکانیزمی من درآوردی است/ کاهش دامنه نوسان تبعات منفی زیادی دارد

یک کارشناس بورس و بازار سرمایه ضمن انتقاد از وجود حجم مبنا در بازار سهام کشور گفت: حجم مبنا در ایران مکانیزمی من درآوردی است که در هیچ جای دنیا مورد استفاده قرار نمی گیرد؛ وجود حجم مبنا عملاً تمام کارایی قیمت را از بین می‌برد.

عباسعلی حقانی نسب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در بورس‌های پیشرفته دنیا مبنا یا میانگین، قیمت در آن روز است و میانگین نرخ ۱۵ دقیقه آخر به عنوان قیمت پایانی محاسبه می‌شود.

وی افزود: در دانش مالی، متخصصان معتقدند آخرین قیمت بر اساس تأثیر آخرین اخبار منتشر شده در بازار است و همین مسئله باعث می‌شود این قیمت از اهمیت بالاتری برخوردار باشد؛ وجود حجم مبنا عملاً تمام کارایی قیمت را از بین می‌برد. در شرایط فعلی تنها پنج درصد از شرکت‌های موجود در بازار سرمایه ممکن است به دلیل حذف مبنا دچار دستکاری قیمت شوند؛ ۹۵ درصد باقی مانده با وجود حجم مبنا قیمت‌های ناکارایی را تجربه می‌کنند.

رئیس هیئت مدیره شرکت سبد گردان هدف با بیان اینکه حجم مبنا باید حذف شود و قیمت پایانی تنها بر اساس موارد ذکر شده محاسبه شود، گفت: تصمیم افزایش حجم مبنا، درست نبوده و نیست. با این حال بازار سرمایه شرایط خوبی را سپری می‌کند.

کاهش دامنه نوسان تبعات منفی زیادی دارد

حقانی‌نسب درباره تغییرات دامنه نوسان در بازار سهام گفت: کاهش دامنه نوسان تبعات منفی زیادی دارد؛ هرچه دامنه نوسان محدود شود یا حجم مبنا اضافه شود و به عبارت دیگر سیاست‌های کنترلی شدیدتری اضافه شود، عملاً بازار سرمایه محدود شده و فساد گسترش می‌یابد، همچنین صف‌های موجود نیز افزایش پیدا می‌کند و اصطلاحاً سهام قفل می‌شود.

وی افزود: کاهش دامنه نوسان می‌توانست ما را به نقطه‌ای که ۱۰ سال قبل در آن قرار داشتیم بازگرداند. ضمن اینکه دامنه نوسان دو درصدی نقش تحلیل در بازار سرمایه را از بین می‌برد و قیمت‌ها را ناکارآمد می‌کند، بدیهی است که چنین رخدادی سبب بروز فاجعه در بازار سرمایه شود. بنابراین دامنه نوسان باید از مقدار فعلی نیز افزایش پیدا کرده و حتی پویا شود.

این کارشناس بازار سرمایه با انتقاد از دخالت برخی ارگان‌ها در بازار سرمایه گفت: چنین دخالتی صحیح نیست؛ به عنوان مثال بانک مرکزی نباید در این مسئله ورود کند؛ نفس این عمل غلط است، اگرچه در آخرین جلسه شورای عالی بورس منتج به تصمیم صحیحی از سوی این شورا شد. بانک مرکزی بهتر است به جای دخالت در بازارهای دیگر به کنترل خلق نقدینگی بپردازد.

کد خبر 415324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.