تورهای مالیاتی با محدودکردن دست‌های پشت پرده، تنگ‌تر می‌شود

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان از شناسایی ۱۴۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی از ۳۰۰ نفر در سال ۹۸ در استان اصفهان خبر داد و گفت: به علت شیوع کرونا در کشور از وصول ۱,۰۰۰ میلیارد تومان از این میزان فرار مالیاتی، بازماندیم.

بهروز مهدلو در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره فرارهای مالیاتی استان اصفهان اظهار کرد: شناسایی و وصول فرار مالیاتی تنها به وسیله یک ارگان مشخص قابل انجام نیست و نیازمند عزمی ملی است. این عزم به دلیل اینکه مقاومت‌های بسیاری از سوی خاطیان در این حوزه وجود دارد از اهمیت بالاتری برخوردار است.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شده است و از این مقدار تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد مربوط به استان اصفهان است، افزود: عمده این فرارهای مالیاتی توسط شرکت‌های سوری انجام شده است. از آنجا که بسیاری از این شرکت‌ها در استان اصفهان ثبت می‌شود، پرونده مالیاتی این شرکت‌ها نیز در اداره کل امور مالیاتی استان اصفهان تشکیل و بررسی می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان ادامه داد: از مجموع بیش از یکهزار شرکتی که به این شکل تأسیس و فعالیت کرده‌اند بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شده است. حال از آنجا که بیشتر فعالیت‌های اقتصادی این شرکت‌ها در دیگر استان‌ها انجام شده، تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از این مقدار مربوط به فعالیت‌های اقتصادی درون استانی است.

مهدلو ضمن تشبیه عملیات شناسایی فرارهای مالیاتی به یافتن سوزن در انبار کاه، تصریح کرد: بسیاری از پرونده‌های درگیر در فرار مالیاتی به صورت شبکه‌ای درهم تنیده بوده و بنابراین شناسایی آن دشوار است. برای مثال در جریان بررسی پرونده‌های مالیاتی یکهزار شرکت سوری شناسایی شده، پای حدود ۳۰ هزار شرکت دیگر که با آنها معامله کرده‌اند نیز به پرونده فرار مالیاتی آن‌ها باز شد که فرآیند شناسایی را دشوارتر کرد.

وی اضافه کرد: با این حال سازمان امور مالیاتی به وسیله ۱۵ میلیارد رکورد از داده‌های جمع‌آوری شده در طول ۱۰ سال از محل اجرای طرح جامع مالیاتی با همکاری تمام بخش‌های دولتی، فرد خاطی پشت پرده شرکت کاغذی را شناسایی می‌کند.

شناسایی ۱,۴۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی از ۳۰۰ نفر

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۳۰۰ نفر از این افراد شناسایی شده و از این تعداد، تاکنون ۱۳۰ نفر به طور کامل مالیات خود را پرداخت کرده‌اند. این مبلغ تقریباً برابر با ۴۰۰ میلیارد تومان است که به علت شیوع کرونا در کشور از وصول ۱,۰۰۰ میلیارد تومان باقی مانده بازماندیم. بنابراین مجموع فرار مالیاتی این ۳۰۰ تن برابر ۱,۴۰۰ میلیارد تومان است.

مهدلو ادامه داد: در یک نمونه مشخص فردی که در استان دیگری معاف از پرداخت مالیات بود، ۲.۵ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرد یا در نمونه دیگری که فرد خاطی هیچ پرونده مالیاتی نداشت ملزم به پرداخت مجموعاً ۱۷۰ میلیارد تومان شد که در مرحله وصول قرار دارد. در حال حاضر منتظر اتمام شرایط کنونی متأثر از کرونا هستیم.

وی در پیامی برای افراد درگیر در پرونده‌های فرار مالیاتی گفت: در ابتدا باید به اقشار ضعیف جامعه تاکید کرد که با مبلغی جزئی به هیچکس وکالت نداده و بدانند همه مالیات‌ها و عواقب احتمالی ناشی از فعالیت اقتصاد برعهده این افراد است، بنابراین در صورت تخطی، زیان بسیاری متوجه این افراد می‌شود. همچنین افرادی که در حال فعالیت در ثبت و انجام معاملات سوری هستند شناسایی شده و به دستگاه قضائی کشور معرفی می‌شوند؛ دستگاه قضا به جد پیگیر این مسائل است.

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان افزود: از سال ۱۳۹۵ به بعد، هر شخص حقوقی و حقیقی که از شرکت‌های کاغذی در معاملات خود استفاده کند، بر اساس ماده ۲۷۴ قانون مالیات‌های مستقیم مجرم محسوب می‌شود. این اقدام فارغ از مطلع بودن یا نبودن طرفین معامله در هر صورت، جرم است.

رانت در فرار مالیاتی نقش مهمی دارد

مهدلو اظهار کرد: به دلیل اینکه تاکنون سازمان امور مالیاتی به صورت جدی به مسئله فرارهای مالیاتی ورود پیدا نکرده بود، اگر اشخاصی معامله‌گر با شرکت‌های کاغذی، اصل و جریمه مالیات‌های خود را به صورت کامل پرداخت کنند و متعهد شوند که به انجام چنین جرمی مبادرت نمی‌ورزند، از پیگرد قضائی معاف خواهند شد، در غیر این صورت علاوه بر پرداخت اصل و جریمه مالیات‌های پرداخت نشده، به دستگاه قضائی نیز معرفی می‌شوند.

وی درباره علل کوتاهی سازمان امور مالیاتی کل کشور در شناسایی و وصول فرارهای مالیاتی تصریح کرد: برای این موضوع عوامل متعددی را می‌توان متصور بود اما به طور کلی تاکنون دولت از طریق فروش نفت هزینه‌های خود را پرداخت می‌کرد و زمانی که تحریم‌های نفتی تشدید شد و درآمدهای نفتی کاهش پیدا کرد، متوجه شد که یکی از راه‌های کسب درآمد در دنیا، دریافت مالیات است. در کشورهای پیشرفته از مالیات برای تأمین هزینه‌های جاری کشور استفاده می‌شود و درآمد ناشی از فروش نفت صرف بهبود و تأمین زیرساخت‌های لازم می‌شود.

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان افزود: وجود نداشتن زیرساخت‌ها و اطلاعات پیش زمینه‌ای نیز از دیگر دلایل این موضوع به شمار می‌رود. پیش از اجرای طرح جامع مالیاتی، اطلاعات کافی برای شناسایی فرارهای مالیاتی وجود نداشت و بسیاری از دستگاه‌ها نیز اطلاعات لازم را در اختیار این سازمان قرار نمی‌دادند که البته هنوز نیز تعدادی از ارگان‌ها همکاری اطلاعاتی لازم را با این سازمان ندارند. بنابراین می‌توان گفت بسیاری از زیرساخت‌ها و امکانات لازم وجود نداشت.

مهدلو ادامه داد: دلیل آخر نیز وجود نداشتن عزم جدی ملی میان سران قوا بود. در تمام دنیا افراد درصدد پرداخت نکردن مالیات خود هستند اما زمانی موفق به فرار از پرداخت مالیات می‌شوند که زیرساخت‌های مالیاتی لازم فراهم نباشد؛ بنابراین بدیهی است که رانت در فرار مالیاتی نقش مهمی دارد.

تا برطرف شدن معضل کرونا از آمدن به این اداره کل پرهیز کنید

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۹۵ درصد قوانین موجود مشکلی ندارد اما در اجرای آن و ایجاد زیرساخت‌ها مشکل وجود داشت که به صورت پیوسته در حال بهبود بوده و با محدود کردن دست‌های پشت پرده، تورهای مالیاتی تنگ‌تر می‌شود.

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان درباره میزان عوارض ارزش افزوده پرداخت شده از سال ۱۳۹۵ تا سال جاری اظهار کرد: در سال ۹۵، مبلغ ۸۴۰ میلیارد تومان از محل عوارض ارزش افزوده میان شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و فرمانداری‌ها بر مبنای جمعیت ساکن، توزیع شده است؛ این مبلغ در سال ۹۶ برابر با ۸۶۰ میلیارد تومان، در سال ۹۷ برابر با ۱,۱۸۰ میلیارد تومان و در سال جاری نیز تاکنون ۱,۴۹۰ میلیارد تومان بوده که میان ارگان‌های مذکور، توزیع شده است.

مهدلو در خصوص فعالیت‌های آموزشی و فرهنگ سازی مالیاتی این ارگان نیز گفت: در سال جاری ۱۱۰ همایش توسط این اداره برگزار شد و این در حالی است که در سال ۹۶ دو همایش و در سال گذشته ۲۵ همایش برگزار شده است. همچنین پخش برنامه "این جیب به اون جیب" که هر جمعه از شبکه سیمای اصفهان پخش می‌شود، از دیگر اقدامات این اداره در فرهنگ سازی مالیاتی به شمار می‌رود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شیوع ویروس کرونا، تاکید کرد: در صورتی که مردم نیازی برای حضور در اداره کل امور مالیاتی استان ندارند، به جد از حضور در این اداره تا برطرف شدن معضل کرونا پرهیز کنند.

کد خبر 415323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.