کرونا چه تفاوت‌هایی با دیگر بیماری‌های مسری دارد؟

در سال‌های اخیر بیماری‌های مسری زیادی گریبانگیر مردم شده و جان افراد زیادی را گرفته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در حال حاضر کشورهای زیادی در سراسر دنیا درگیر شیوع کرونا ویروس شده و بعضی از آن‌ها وضعیت اضطراری ملی اعلام کرده‌اند. تا کنون ۱۷۰ هزار و ۲۷ نفر در جهان دچار بیماری کرونا شده و شش هزار و ۵۲۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. شیوع این بیماری از کشور چین آغاز شد، اما در حال حاضر روند انتشار آن در این کشور سیر نزولی را طی می‌کند. ویروس کرونا، نوظهور و جدید است و سئوال این است که با دیگر ویروس‌ها و بیماری‌های مسری چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارد؟

آنفلوآنزا

متخصصان و پزشکان معتقد هستند علائم بیماری کرونا و آنقلوآنزا بسیار شبیه هم و شامل درد عضلانی، گلودرد، تب و سرفه است. اولین تفاوت این دو بیماری در میزان تولید مثل و تکثیر آن‌ها است. میزان تولید مثل ویروس جدید کرونا بسیار بیشتر از ویروس آنفلوآنزا است و فرد مبتلا به کووید ۱۹، افراد بیشتری را به این ویروس آلوده می‌کند. تفاوت دیگر در مورد میزان مرگ و میر ناشی این بیماری‌ها است. به گفته محققان نرخ مرگ و میر بیماری کرونا حدود ۳.۵ درصد است، در حالی که ویروس آنفلوآنزا فقط جان ۰.۱ درصد افراد مبتلا را می‌گیرد.

ابولا

بیماری ابولا توسط هوا قابل انتقال نبوده و فقط زمانی منتقل می‌شود که شخص سالم در تماس مستقیم با مایعات و مخاط بدن فرد مبتلا قرار بگیرد. به نظر می‌رسد که منشأ شیوع ویروس ابولا نیز از خفاش‌ها است؛ این ویروس نخستین بار در سال ۱۹۷۶ شناسایی شد. ابولا با ایجاد تب شدید و خونریزی بیمار را از پای در می‌آورد و بسیار سریع گسترش پیدا می‌کند. این بیماری به نام تب هموراژیک ابولا نیز شناخته شده است و ۹۰ درصد مبتلایان را به کام مرگ می‌کشاند.

سارس

ویروس سارس یکی از اعضای خانواده ویروس‌های کرونا است که به عنوان سندرم حاد تنفسی نیز شناخته می‌شود. این بیماری اولین بار در سال ۲۰۰۲ در جنوب چین شناسایی شد و در ۲۶ کشور آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، اروپا و آسیا گسترش پیدا کرد. متخصصان معتقد هستند که این ویروس جان تقریباً ۱۰ درصد از افراد مبتلا را می‌گیرد؛ یعنی نسبت به ویروس کووید ۱۹، بسیار کشنده‌تر بوده، اما میزان شیوع آن بسیار کمتر از بیماری کرونا است.

مرس

مرس یا سندرم تنفسی خاورمیانه در سال ۲۰۱۲ در عربستان سعودی گزارش شد و ۲۷ کشور را در اروپا، آفریقا، آسیا و آمریکای شمالی درگیر کرد. مرس از طریق شترهایی که این بیماری را از خفاش‌ها گرفتند به انسان منتقل شد. بیماری مرس از طریق تماس نزدیک افراد منتقل می‌شود. نرخ مرگ و میر بر اثر این بیماری ۳۴ درصد است که بسیار بیشتر از ویروس جدید کرونا بوده، اما میزان انتقال و شیوع آن بسیار کم است.

مالاریا

مالاریا بیماری است که توسط یک انگل از طریق نیش پشه آلوده به انسان‌ها منتقل می‌شود. افراد مبتلا به این بیماری تب و لرز شدیدی می‌کنند. دمای محیط، عامل مهمی در انتشار این بیماری بوده، به طوری که سرعت انتقال این ویروس در هوای گرم بسیار شدید است. انواع مختلفی از انگل مالاریا وجود دارد که بعضی بیماری خفیف و بعضی دیگر بیماری بسیار شدیدی ایجاد می‌کند. سالیانه ۲۱۰ میلیون نفر به این بیماری مبتلا و تقریباً ۴۴۰ هزار نفر نیز در اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

مننژیت

مننژیت به التهاب غشا اطراف مغز و نخاع گفته می‌شود که علائم آن شامل سردرد، تب، تشنج و استفراغ است. مننژیت باکتریایی از طریق تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها و بستری در بیمارستان درمان می‌شود؛ درمان اولیه مننژیت باکتریایی می‌تواند از بروز مشکلات جدی جلوگیری کند. تقریباً ۱.۵ میلیون نفر در سراسر دنیا به این بیماری مبتلا و ۱۷۰ هزار نفر نیز بر اثر آن جان خود را از دست داده‌اند.

ایدز

شیوع بیماری ایدز از سال ۱۹۶۰ پدیدار شد و تا به امروز ادامه دارد و اوج آن در دهه ۱۹۸۰ بود. نشانه‌های اولیه ورود ویروس HIV به بدن شامل سردرد، تب، خستگی، تورم غدد لنفاوی، کهیر، درد عضلات، مفاصل و گلو درد می‌شود. این بیماری تا به حال جان میلیون‌ها انسان را گرفته است و در سراسر جهان هر ساله میلیون‌ها انسان به HIV آلوده می‌شوند. تاکنون درمان قطعی برای این بیماری کشف نشده، اما دسترسی به داروهای ضد ویروسی امید به زندگی را در میان مبتلایان به آن افزایش داده است.

کد خبر 415312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.