گردشگری در خانه!

در تعطیلاتی که بهترین فرصت برای سفر بود باید در خانه نشست تا اپیدمی کرونا بشکند، اما این خانه نشینی به معنی ترک گردشگری نیست و می‌توان حتی در خانه هم گردش کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گردشگری همواره به عنوان پدیده‌ای تجربه گرا و نیازمند تحرک شناخته شده است. زمانی که کلمه گردشگری می‌آید همه ناخودآگاه یاد سفر، فرودگاه، جاده، ترمینال و یا منظره‌های زیبا و رویایی می‌افتند. با رشد و همه گیر شدن دنیای الکترونیک همچنین پدید آمدن فناوری‌های جدیدی چون واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بسیاری از مفاهیم دستخوش تغییر شده است.

یکی از این مفاهیم "گردشگری" یا "سفر" است. تصور اینکه بتوان پشت سیستم کامپیوتر و یا جلوی صفحه گوشی فعالیتی چون گردشگری را انجام داد، دشوار است. اما دنیای الکترونیک و فضای مجازی به هیچ پدیده انسانی از جمله سفر رحم نکرده و چند سالی است گونه گردشگری تحت عنوان "گردشگری الکترونیک" (E.Tourism) شکل گرفته است. در واقع بکارگیری ابزار الکترونیکی و استفاده از فناوری اطلاعات در فعالیت‌های مختلف صنعت گردشگری این نوع را شکل داده است.

گردشگری الکترونیک در قرن ۲۱ شکل گرفت و رشد تصاعدی پیدا کرد. ابتدا خدمات گردشگری شکل و شمایلی الکترونیک و مجازی گرفتند، سپس مراحل مختلف سفر مانند رزروها بر بسترهای آنلاین انجام شد و در چند سال اخیر خود پدیده سفر به شکلی مجازی عرضه شده است. گسترش فناوری واقعیت مجازی یکی از اصلی ترین دلایل شکل‌گیری سفر مجازی بود، اما پیش از آن دوربین‌های ۳۶۰ درجه گوگل تورهای مجازی را در بین عامه مردم مرسوم کردند.

با فناوری جدید در "گوگل استریت ویو" می‌توانستید در خانه بنشینید و با استفاده از گوشی هوشمند تجربه و در نمایی ۳۶۹ درجه خیابان‌های فلورانس را بگردید و اگر خسته شدید بالای برج ایفل رفته و تصویری از پاریس ببینید. این فناوری آغازگر انقلابی در صنعت گردشگری خواهد بود، این انقلاب با مفاهیمی تحت عنوان تورهای مجازی آغاز شد. گردشگران با مراجعه به وبسایت موزه‌ها می‌توانستند توری مجازی را تجربه کنند.

تور مجازی، با مفاهیمی همچون گردشگری مجازی و گردشگری الکترونیکی هم‌خانواده است و این مفاهیم به جای یکدیگر به‌کار می‌روند. تور مجازی نوعی همانندسازی از موقعیت از تصاویر ویدئویی تشکیل شده است. در آن، ممکن است از امکاناتی مانند صدا، موسیقی، توصیف، و متن استفاده شود. بدین ترتیب چندین مدل از تورهای مجازی از جمله تورهای مبتنی بر متن، عکس، پانورامیک و فیلم وجود دارد.

تورهای مجازی از موزه‌ها و جاذبه‌های گردشگری در بسترهای مختلفی از جمله گوگل ارث و یا سایت موزه‌ها وجود دارد. به سمت لوکس شدن خصوصاً در کشورهای در حال توسعه حرکت می‌کند، بسیاری از افرادی که رؤیای قدم زدن در محلی مانند موزه لوور را دارند، از پس هزینه‌های سفر به فرانسه بر نمی‌آیند بنابراین کافی است که به سایت موزه بروید و از قدم زدن مجازی در تالارهای مختلف آن لذت ببرید.

تجربه سفر مجازی حتی با فناوری‌های پیشرفته چون واقعیت مجازی هیچ‌گاه به اندازه تجربه واقعی آن لذت بخش نیست. اما نباید فراموش کرد که این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا مجبور به خانه نشینی هستیم؛ پس باید به سراغ تورهای مجازی رفت. تورهای مجازی مختص به موزه‌های مهم دنیا و کشورهای توسعه یافته نمی‌شود، تقریباً در همه کشورها از جمله ایران می‌توان تجربه مثبتی از تورهای مجازی داشت.

گردشگری مجازی هیچ وقت نمی‌تواند جای دغدغه‌ها و لذت سفر را بگیرد، اما می‌تواند در برنامه ریزی سفر کمک بسیار زیادی بکند. در ایامی که نمی‌توان سفر کرد، می‌توان با تورهای مجازی جاذبه‌های مورد علاقه خود را دید و برای سفر در آینده‌ای بدون کرونا برنامه ریزی کرد. بسیاری از موزه‌ها جنبه آموزشی دارند و با حضور در تور مجازی این موزه‌ها می‌توان چیزهایی آموخت.

شاید کرونا بتواند انقلاب فناوری را در قرن ۲۱ را کامل کند و برای پدیده‌هایی کلاسیک مانند سفر و گردشگری ساختارهایی مجازی بسازد. بدین ترتیب تورهای مجازی که برای ترغیب به سفر شکل گرفتند، جای سفر را گرفته و نسل جدیدی از انسان‌های وابسته به فناوری بسازد.

جدا از تمام سناریوهایی که پس از شیوع ویروس برای تورهای گردشگری (که این روزها تمام آن‌ها لغو شده‌اند) شکل گرفته، تنها راه گردش و سفر این روزها از نمایشگرها می‌گذرد. باید تورهای مجازی را در تعطیلات نوروز ۹۹ جایگزین تورهای حقیقی کرد و از این گردشگری عجین با فناوری لذت برد.

کد خبر 415309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.