نحوه ضدعفونی آجیل شب عید

عدم انتقال ویروس کرونا از طریق مواد غذایی سالم، نحوه ضد عفونی آجیل شب عید، کاهش خطر عفونت‌های ادراری با غذاهای گیاهی، راهکارهای تغذیه‌ای برای پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ و کاهش چاقی با خوردن پرتقال را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نتایج یک مطالعه تخصصی نشان می‌دهد که مصرف غذاهای گیاهی با کاهش خطر ابتلاء به عفونت‌های ادراری مرتبط است. بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که مصرف رژیم‌های غذایی گیاه خواری می‌تواند به کنترل خطر ابتلاء به عفونت‌های ادراری کمک کند. ذمتخصصان تایوانی معتقدند عفونت‌های ادراری معمولاً از باکتری‌های روده مانند اکولای E. coli ناشی می‌شود که وارد مجرای ادرار می‌شود و کلیه‌ها و مثانه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به گفته این متخصصان رژیم‌های غذایی حاوی فیبر بالا از رشد E. coli در روده جلوگیری می‌کند و با اسیدی‌تر ساختن روده خطر ابتلاء به عفونت ادراری را کاهش می‌دهد.

نحوه ضد عفونی آجیل شب عید

یک متخصص تغذیه درباره نحوه استفاده از آجیل شب عید با توجه به بروز ویروس کرونا در جهان گفت: آجیل‌های باز و بسته‌بندی شده مانند بادام، پسته، تخمه به هیچ عنوان از دست فروشان خریداری نشوند.

کوروش صمدپور با بیان اینکه برای خرید و تهیه انواع آجیل بهتر است به مراکز و فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنیم، افزود: قرار دادن انواع آجیل‌ها در سینی فر و دادن حرارت ملایم ده دقیقه‌ای به آنها باعث گرم شدن آجیل و کم شدن خطر ابتلاء به ویروس کرونا خواهد شد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: از آن جایی که ممکن است ماندگاری آجیل مشکل ساز شود؛ بنابراین نباید به هیچ عنوان آن را به مقدار زیاد در حرارت قرار داد و بهتر است تنها به اندازه مصرف دو تا سه روز قرار داد.

صمدپور ادامه داد: ویروس کرونا به حرارت بالای ۳۵ الی ۴۰ درجه حساسیت دارد و برای اینکه آن را به صورت کامل نابود کنیم، می‌توانیم با قرار دادن ظرف آجیل‌هایی مانند بادام، فندوق، پسته، گردو به مدت ۱۰ دقیقه در دمای ۴۰ درجه این کار را انجام دهیم و حتماً به یاد داشته باشید که حرارت دادن به آنها هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره نحوه خرید شیرینی جات، گفت: خرید یا تهیه شیرینی تر به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، اما برای خرید شیرینی جات خشک به علت حرارت دادن در فر هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.

صمدپور با اشاره به اینکه انواع شیرینی‌های خشک در اثر حرارت دادن از بین می‌روند، اظهار کرد: معلوم نیست چه کسانی به پخت و پز آنها پرداخته‌اند و می‌توانند به راحتی هنگام دست به‌دست شدن و قرار گرفتن در جعبه شیرینی، آلوده شوند. بهترین کار برای مصرف شیرینی جات پخت و پز آنها در داخل منزل با رعایت اصول بهداشتی است.

راهکارهای تغذیه‌ای برای پیشگیری از ابتلاء به کووید ۱۹

یک کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اظهار کرد: لازم است بدانیم افراد با کمبود مواد مغذی و ضعف سیستم ایمنی بیشتر در معرض ابتلاء به عفونت‌های ویروسی و تشدید این بیماری قرار دارند. با این حال با تغذیه مناسب می‌توان تا حدود زیادی به تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر این ویروس کمک کرد.

شبنم باقری، افزود: برخی مواد غذایی به علت داشتن ویتامین C، در تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی دارند. انواع میوه‌ها و سبزی‌ها مانند انواع لیمو، مرکبات، گریپ فروت، انواع توت، کیوی، فلفل دلمه‌ای، سیب زمینی و سبزی‌های برگ سبز از قبیل انواع کلم به دلیل داشتن ویتامین C می‌توانند در تقویت سیستم ایمنی مؤثر باشند.

وی تصریح کرد: کمبود روی در بدن از طریق کاهش سلول‌های ایمنی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. در این زمینه مصرف منابع غنی روی شامل غلات کامل، لبنیات و منابع پروتئین حیوانی مانند تخم مرغ، گوشت قرمز، ماهی و ماکیان توصیه می‌شود. برای بالا بردن ایمنی بدن از خوردن لبنیات و به ویژه ماست پروبیوتیک‌دار نباید غافل شد.

این کارشناس تغذیه با تاکید بر ضرورت پخت کامل منابع غذایی حیوانی، گفت: مصرف کافی «سلنیوم» به کمک کاهش التهاب و افزایش سلول‌های سیستم ایمنی، سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. منابع غنی سلنیوم شامل منابع پروتئین حیوانی، موز، لبنیات، قارچ هستند.

وی تاکید کرد: ویتامین E یکی دیگر از مواد مغذی است که عملکرد آنتی اکسیدانی قوی داشته و به بدن در تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با عوامل بیماری زا کمک می‌کند. منابع غنی این ویتامین شامل مغزها مانند بادام، بادام زمینی، فندق و روغن‌های گیاهی هستند.

به گفته این کارشناس تغذیه یکی دیگر از منابع غذایی مؤثر در تقویت ایمنی بدن، مواد غذایی دارای ویتامین A مانند تخم‌مرغ، هویج، انبه، سیب زمینی، زردآلو، کدو حلوایی و سبزی‌های برگ سبز تیره مانند اسفناج است.

باقری گفت: مصرف غلات سبوس دار و حبوبات که منابع خوبی برای ویتامین‌های گروه B هستند نیز از بروز عفونت‌های مکرر دستگاه تنفسی فوقانی پیشگیری می‌کند. مواد غذایی غنی از امگا ۳ نیز مانند ماهی قباد، قزل‌آلا، ماهی‌های روغنی، دانه کدو حلوایی و روغن شاه‌دانه که غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، توصیه می‌شود.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه کم آبی بر عملکرد مخاط بدن تأثیرگذار است، گفت: باید با تأمین آب کافی برای بدن لایه‌های مخاطی (موکوز) را آماده نگاه داشت تا بتوانند به بهترین شکل از ورود ویروس‌ها و باکتری‌ها به بدن جلوگیری کنند. به طور میانگین نوشیدن روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب توصیه می‌شود، زیرا هیدراته بودن به بدن برای دفع سموم و حفظ ایمنی مناسب کمک می‌کند.

کاهش چاقی با خوردن پرتقال

نتایج مطالعه جدید نشان می‌دهد مصرف روزانه تنها دو و نیم لیوان آب پرتقال می‌تواند مانع از چاقی شده و خطر بیماری قلبی و دیابت را کاهش می‌دهد. پرتقال علاوه بر بهبود جوانه‌های چشایی، به کاهش چاقی و خطر بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. مطالعه جدید محققان دانشگاه وسترن نشان می‌دهد وجود مولکولی در پرتقال و نارنگی موسوم به nobiletin به شکل قابل توجهی موجب کاهش چاقی و بازگشت عوارض جانبی منفی آن می‌شود.

«مورای هاف»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه وسترن، در این باره، اظهار کرد: «ما نشان دادیم که در موش‌های دارای علائم منفی چاقی، ما می‌توانیم از nobelitin برای معکوس کردن آن علائم استفاده نمائیم و حتی روند تشکیل پلاک در عروق خونی را که موجب تصلب شریان می‌شود را برگردانیم.» با این حال محققان هنوز به عملکرد دقیق nobiletin پی نبردند. طبق فرضیه محققان، احتمالاً مولکول با تنظیم نحوه عملکرد چربی در بدن عمل می‌کند.

عدم انتقال ویروس کرونا از طریق مواد غذایی سالم

یک کارشناس تغذیه درباره انتقال ویروس کرونا از طریق مواد غذایی، اظهار کرد: تاکنون مطالعات نشان نداده است که این ویروس می‌تواند از طریق مواد غذایی انتقال پیدا کند یا خیر، چون انتقال این بیماری از طریق قطرات تنفسی ناشی از عطسه یا سرفه فرد آلوده است و این قطرات می‌توانند از طریق استنشاق، افراد را در معرض بیماری قرار دهد.

خدیجه رحمانی افزود: بیشترین راه انتقال این ویروس از طریق فرد به فرد است. همچنین انتقال این بیماری از طریق تماس با سطوح و یا اشیا آلوده به ویروس کرونا امکانپذیر است که این راه، آلودگی ثانویه است. این ویروس می‌تواند بر روی سطوح بر حسب نوع جنس آن و برحسب دما و رطوبت محیط بین چند ساعت تا چند روز باقی بماند.

وی تاکید کرد: مواد غذایی به طور مستقیم عامل انتقال ویروس کرونا نیست، ممکن است سطوح بسته بندی‌های مواد غذایی آلوده به ویروس کرونا باشد به همین دلیل ممکن است از طریق تماس با سطوح آلوده مواد غذایی به ویروس کرونا، این بیماری به فرد منتقل شود.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: در کل افراد باید چهار اصل را برای پیشگیری از کرونا از طریق مواد غذایی رعایت کنند: اول تمیز شستن و ضدعفونی کردن مواد غذایی خریداری شده مانند سبزیجات و میوه جات همچنین شستشوی بسته بندی مواد غذایی، دوم تفکیک مواد غذایی پخته شده از خام در یخچال، سوم خوب پختن مواد غذایی و چهارم فریز کردن صحیح مواد غذایی مهم است.

وی تاکید کرد: اگر مواد غذایی آلوده را در فریزر قرار دهند باید بدانند که در دمای یخچال و فریزر ویروس کرونا از بین نمی‌رود. بنابراین با توجه به بحث ماندگاری ویروس کرونا در سطوح اگر مواد غذایی به صورت صحیح بسته بندی نشود ویروس در یخچال و فریزر زنده می‌ماند.

کد خبر 415242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.