کره جنوبی شهرهای هیدروژنی می‌سازد

کره جنوبی در تلاش است تا برنده رقابتی باشد که بین کشورهای سراسر دنیا برای احداث شهرهایی مجهز به سوخت هیدروژنی برگزار شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در حال حاضر مدیران شهری در بسیاری از کشورهای جهان تلاش می‌کنند تدابیری به کار گیرند تا از هیدروژن به عنوان ماده اصلی تأمین سوخت مورد نیاز برای گرمایش، سرمایش، الکتریسیته و حمل‌ونقل بهره گیرند. مقامات رسمی کره جنوبی اخیراً اعلام کرده‌اند که تا سال ۲۰۲۲ با احداث سه شهر مجهز به سوخت هیدروژنی نام خود را به عنوان کشور پیشرو در تکنولوژی سبز ثبت خواهند کرد اما این افراد سخنی از محل احداث این سه شهر به میان نیاورده‌اند.

معماران اهل کره جنوبی در نظر دارند در شهرهای آزمایشی این کشور از هیدروژن برای تأمین سوخت وسایل حمل‌ونقل مختلف نظیر خودروهای شخصی و اتوبوس‌ها بهره گیرند. فضاهای مختلفی از ایستگاه‌های اتوبوس و پارکینگ‌های شهری به محلی برای شارژ هیدروژن اختصاص داده خواهد شد.

پیش از طرح این ایده، دولت کره جنوبی متعهد شده بود که تا سال ۲۰۳۰ میزان سوخت مصرفی هیدروژنی در سراسر شهرهای کشور را تا ۱۰ درصد افزایش دهد و تا سال ۲۰۴۰ این مقدار را به ۳۰ درصد برساند. اما پس از گذشت چند سال دولت اعلام کرد که ضمن تلاش برای رسیدن به هدف فوق، قصد دارد سه شهر جدید نیز احداث کند که انرژی مصرفی آن‌هابه طور کامل از طریق گاز هیدروژن تأمین می‌شود. بدون شک با پیاده سازی طرح فوق تعداد خودروهایی که سوخت خود را از طریق گاز هیدروژن تأمین می‌کند افزایش خواهد یافت که دولت کمک مالی خود برای تولید این خودروها و زیرساخت‌های شارژ این گاز را اعلام کرده است.

ژاپن، آلمان و چین نیز از جمله کشورهایی هستند که در تلاشند جوامعی ایجاد کنند که سوخت خود را از طریق گاز هیدروژن تأمین می‌کند. مدیران شرکت‌های خودروسازی معروف دنیا نظیر هیوندا، تویوتا و هوندا نیز برای تولید خودروهای هیدروژنی اعلام آمادگی و همکاری کرده‌اند. خودروهای هیدروژنی حمل‌ونقلی به مراتب پاک‌تر از خودروهای برقی ارائه خواهد داد با این حال، چالش‌هایی جدی بر سر راه استفاده از این نوع خودروها وجود دارد چرا که هزینه آن‌ها بسیار بالا است.

مشکل دیگری که در خصوص تولید و استفاده از خودروهای هیدروژنی ذهن طراحان شهری را به خود مشغول کرده است این است که اگرچه آب تنها ماده تولید شده از این خودروها به شمار می‌رود و در نتیجه خودروهایی دوستدار محیط زیست خواهد بود، با این حال، تولید خود گاز هیدروژن فرآیندی بسیار انرژی بر است که در تولید آن ضرورتاً از منابع تجدید پذیر استفاده نمی‌شود.

چیزی که بیشتر از همه برنامه‌ریزان شهری را برای استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت مصرفی در شهرها نگران می‌کند، طبیعت انفجاری آن است. در سال گذشته، انفجار یک تانک ذخیره هیدروژن در یکی از پروژه‌های آزمایشی دولت کره جنوبی منجر به مرگ دو نفر از پژوهشگران و آسیب جدی به تعداد زیادی از آنان شد.

ذخیره گاز هیدروژن مستلزم احداث زیرساخت‌هایی بسیار پیشرفته است که البته این کار هزینه زیادی را برای دولت‌ها در بر خواهد داشت و هیچ دولتی تا کنون حمایت مالی خود برای احداث این زیرساخت‌ها را علناً اعلام نکرده است.

خوشبختانه محققان در تلاشند برای هر کدام از چالش‌های ذکر شده راهکاری مفید بیابند و مدیران شهری می‌توانند ضمن یافتن راه‌حل‌هایی برای کاهش گرم شدن کره زمین، از گاز هیدروژن برای تغییر مصرف انرژی بهره گیرند.

کد خبر 415229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.