۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۲
نگاهی به مشکلات فضای سبز آستارا

هدف از ارائه خدمات شهری، جلب رضایت شهروندان و فراهم کردن موجبات آرامش آنان است؛ اما گاه در یک سو مسئولانی هستند، راضی از نتیجه عملکرد و تصمیم‌های خود و در سوی دیگر شهروندانی که از وضع موجود ابراز ناراحتی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ارائه خدمات شهری استاندارد و مفید، معادله‌ای است که یک سوی آن اقدامات سنجیده مسئولانی با تجربه و کاردان و سوی دیگر آن، رضایت خاطر شهروندان قرار دارد. به همین دلیل همواره همسو کردن خدمات ارائه شده با مطالبات شهروندان از مهم‌ترین اهداف مدیران خبره و کارآمد در مدیریت شهری بوده است.

آستارا، شهری محصور در بلندی‌های البرز و جنگل‌های انبوه است. این شهر ممکن است مانند بسیاری از شهرها کمبودهایی داشته باشد، اما فقر سرانه فضای سبز و نارضایتی شهروندان از نبود فضای سبز متناسب، شاید در ابتدا اندکی دور از ذهن باشد.

پارکی که حالا زیبا نیست

علیرضا رشیدی از شهروندان آستارا، می‌گوید: پارک بسیار خوبی در کنار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، آن‌طور که شنیده‌ام شش سال در اختیار پیمانکار بوده و مدیریت پارک، تجهیزات بازی زیادی در آن قرار داده و همین مسئله باعث شده بود بسیاری از شهروندان و گردشگران با خانواده از محیط آن استفاده کنند.

او اضافه می‌کند: بعد از تغییر پیمانکار مدیریت پارک شرایط بد شد؛ قرار بود پارک بانوان در آن محل احداث شود، هزینه زیادی صرف آماده‌سازی زمین آن شد، اما متأسفانه اکنون به محل دپوی ضایعات شهرداری تبدیل شده است.

علی عباسی شهروند آستارایی ساکن در شهرک عباس‌آباد، می‌گوید: در این منطقه به اندازه کافی فضای سبز وجود ندارد و بسیاری شهروندان این منطقه از داشتن پارک و تجهیزات ورزشی محرومند.

او ادامه می‌دهد: در تعطیلات تابستان و ایام عید نوروز مسافران و گردشگران در بسیاری از پارک‌ها و فضاهای سبز شهری اقدام به برپایی چادر می‌کنند و دیگر جایی برای تفریح و استراحت شهروندان باقی نمی‌ماند.

بیژن ودودی دیگر شهروند آستارایی هم با ابراز رضایت از اقداماتی که شهرداری در ایجاد فضای سبز و گل‌کاری در سطح شهر انجام می‌دهد، می‌گوید: بیشتر گل کاری‌ها در روبه‌روی شهرداری و میدان نماز انجام می‌شود و سایر نقاط شهر از داشتن پارک و فضای سبز مناسب محروم است.

او می‌افزاید: خانه من در نزدیکی فلکه مورخی است، در اینجا فضای کوچکی وجود دارد که شهرداری می‌تواند با ایجاد فضای سبز، گل‌کاری و نصب نیمکت فضای مناسبی را برای شهروندان این منطقه فراهم کند؛ در حال حاضر باغ ملی در کنار کتابخانه عمومی آستارا شرایط مناسبی ندارد؛ پارک و شهربازی خوبی هم در کنار ساختمان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود داشت که اکنون شرایط مناسبی ندارد و تبدیل به مخروبه شده است.

مسئولانی که از عملکرد خود راضی هستند

جواد معیتی، شهردار آستارا با بیان اینکه در حال حاضر سرانه فضای سبز این شهر ۹ مترمربع است، می‌افزاید: مجموع فضای سبز شهری آستارا ۶۲ هکتار است که از این مقدار ۳۵ هکتار شامل پارک‌ها می‌شود.

وی به احداث پارک محله‌ای در کوچه پانزدهم شهید رستمیان به مساحت یک هزار و ۲۰۰ مترمربع اشاره می‌کند و می‌گوید: این پارک در حال حاضر در مرحله پازل‌کاری است و به زودی به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

شهردار آستارا می‌گوید: ۱۵ هزار پیاز گل لاله در رنگ‌بندی‌های متفاوت و زیبا در طرح استقبال از بهار طبیعت برای زیباسازی فضای سبز شهری آستارا در روبه‌روی شهرداری آستارا و میدان نماز کاشت شده و به زودی شاهد گل دهی آن‌ها خواهیم بود.

معیتی ادامه می‌دهد: طبق روال سال‌های گذشته عملیات کاشت حدود ۱۵ هزار پیاز گل لاله در اسفندماه انجام شده است تا شهروندان در فصل بهار شاهد شکفتن هزاران گل لاله باشند.

شهردار آستارا خاطرنشان می‌کند: در سال‌های گذشته که مشکل شیوع ویروس کرونا نداشت، گردشگران شهر آستارا و شهروندان در فصل بهار با حضور در کنار این گل‌های زیبا با گرفتن عکس یادگاری لحظات و اوقات شاد و مفرحی را می‌گذراندند.

معیتی با اشاره به عملکرد و اقدامات یک‌سال گذشته واحد فضای سبز شهری شهرداری آستارا، عنوان می‌کند: در این مدت حدود ۵۰ هزار نشاء گل فصلی (بهاره) از جمله جعفری، آهار، گل ناز و پریوش برای زیباسازی فضای سبز شهری کاشته شده است.

او با بیان اینکه در یک‌سال گذشته حدود دو هزار اصله نهال توسط شهرداری در این شهر کاشت شده است، اضافه می‌کند: حدود ۴۰ هزار گل فصلی در پارک‌ها، خیابان‌ها و میادین شهری کاشت شده که ۳۰ درصد آن خریداری و مابقی توسط شهرداری تولید شده است.

شهردار آستارا عنوان می‌کند: در یک‌سال گذشته خزانه تولید گل‌های فصلی مورد نیاز شهرداری آستارا با ظرفیت تولید بالغ بر دو سوم نشاهای مورد نیاز، احداث شده است؛ البته استفاده از تولیدات این مرکز به فصل بهار محدود نیست و در فصل پاییز نیز گل‌های بنفشه و همیشه‌بهار این خزانه، کاشت شده است.

معیتی با اشاره به کاشت حدود دو هزار اصله انواع نهال در باغچه‌ها و پارک‌های آستارا با هدف توسعه فضای سبز این شهر، می‌گوید: در هفته دولت امسال فضای سبز میدان شهید رجایی و خیابان‌های اطراف آن تکمیل شد.

او به اصلاح گونه‌های گیاهی کوی دانش اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: درختان چنار در طرح سالم‌سازی سفیر امید استفاده شد و نهال درختان مناسب جایگزین آنها شده است.

شهردار آستارا می‌گوید: در یک‌سال گذشته درختان و شمشادهای فضای سبز شهر، منظم هرس شده و عملیات چمن‌زنی در فصول بهار و تابستان انجام شده است.

معیتی خاطرنشان می‌کند: مرحله نخست عملیات آبیاری یکپارچه و قطره‌ای فضای سبز، رفیوژ وسط بلوار بسیج، ساحل سفیر امید و خیابان شهید حسین‌نژادی در مجموع به طول پنج کیلومتر اجرا شده است.

او به خرید و نصب سطل زباله و نیمکت برای پارک‌های این شهر اشاره می‌کند و می‌افزاید: در این مدت جداول و نیمکت‌های پارک‌ها نیز رنگ‌آمیزی شده است.

اعضای شورا به توافق نرسیدند، بانوان بدون پارک ماندند

میثم الوان‌پور، سخنگوی شورای شهر آستارا نیز با اشاره به ساخت پارک بانوان در کنار ساختمان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر، می‌گوید: برای این منظور در سال ۹۴ در زمینی به مساحت ۲.۵ هکتار در شورای شهر مصوب و در دستور کار شورا و شهردار وقت قرار گرفته بود و این پروژه پس از ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی به دلیل اختصاص نیافتن اعتبار متوقف شد، اما با تمهیدات شهردار فعلی و نظر کارشناسان عمران شهرداری، باغ ملی به عنوان جایگزین محل این پروژه انتخاب شد.

او می‌افزاید: اقدام شهردار در انتخاب باغ ملی برای اجرای پروژه پارک بانوان بسیار سنجیده بود و مورد استقبال همشهریان به ویژه بانوان قرار گرفت.

سخنگوی شورای اسلامی شهر آستارا با تاکید بر ضرورت افزایش سرانه فضای این شهر، ادامه می‌دهد: مهندسان مشاور چندین بار به آستارا آمدند و مکان اجرای طرح را کارشناسی کردند، حتی شهردار در حال خرید مصالح بود که با مخالفت تعدادی از اعضای شورا، طرح اجرا نشد.

الوان‌پور تصریح می‌کند: تعدادی از اعضای شورا معتقد بودند که پارک بانوان باید طبق مصوبه قبلی شورا در کنار ساختمان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی احداث شود، اما به نظر من اجرای طرح در باغ ملی ایده خوبی بود، زیرا نیاز به تغییر کاربری زیادی نداشت، در مرکز شهر و در دسترس شهروندان بود و طبق نظرسنجی، بسیاری از شهروندان به ویژه بانوان موافق ساخت آن در این مکان بودند.

او عنوان می‌کند: شهردار تلاش کرد تا عملیات اجرای طرح در پاییز امسال آغاز شود و اگر اعضای شورا همکاری می‌کردند، این طرح تاکنون می‌توانست ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد.

کد خبر 415195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.