آجیل فراوان با قیمتی مناسب‌تر از پارسال اما بی مشتری!

درحالی‌که طبق رسم هرساله آجیل باید یکی از اقلام مورد تقاضای این روزها باشد، امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا که مزید بر مشکلاتی همچون رشد تورم و ضعف مالی مردم شد، این بازار همچنان در رکود به سر می‌برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شلوغی بازار شب عید و خرید اجناسی همچون آجیل، شیرینی، لباس، وسایل خانه و مایحتاج عید، از رسوم هرساله ما ایرانیان است. اما گویا امسال، شرایط متفاوت از سال‌های گذشته رقم خورده و قرار نیست شاهد بازاری واقعی برای شب عید، باشیم.

قطعاً برای ایجاد چنین شرایطی اتفاقات مختلفی، سهیم هستند از تورم گرفته تا گرانی‌ها و ضعف مالی مردم و اکنون هم کرونا که بیش از هر مورد دیگر بر این جریان دامن زده است. ویروسی که مزید بر علت شده و کاسبان بازارهای مختلف از جمله پوشاک، کیف و کفش، لوازم‌خانگی، موبایل و حتی مواردی که تا پیش از این جزو خریدهای اجتناب‌ناپذیر عید محسوب می‌شد، مثل شیرینی و آجیل، را با کسادی وصف‌نشدنی مواجه کرده است.

به‌ویژه آنکه با شیوع ویروس کرونا همه مسئولان و کارشناسان حوزه بهداشت تأکید دارند که مردم از خرید کالای غیر بسته‌بندی اجتناب کنند. مردم هم ظاهراً به این توصیه عمل کرده‌اند و دیگر سراغی از اغذیه‌فروشی‌ها، ساندویچ‌فروشی‌ها، آبمیوه فروشی‌ها و مغازه‌هایی از این دست نمی‌روند یا خیلی کم و در این میان اقلام ویژه شب عید همچون آجیل از این روند بی نصیب نمانده است.

آجیل فراوان است اما...

از کسادی بازار آجیل و خشکبار در حالی از سوی فعالان این بخش گلایه می‌شود که برخی دیگر از وفور کالا و رونق بازار آن در این روزهای پایانی سال خبر می‌دهند و رئیس اتحادیه کشوری آجیل و خشکبار در همین ارتباط اعلام می‌کند: "به دلیل بروز بیماری کرونا در چین، صادرات انواع آجیل و خشکبار از ایران کاهش یافت و این امر باعث فراوانی بیشتر این اقلام، کاهش قیمت و رونق بازار داخلی آن شده است.

علیرضا ارزانی ممقانی ادامه می‌دهد: در آستانه نوروز ۹۹ انواع آجیل و خشکبار در بازار کشور به فراوانی موجود است به غیر از مغز بادام درختی که امسال تولید آن به دلیل سرما و آفت کاهش یافت، هیچ کمبودی در سایر اقلام آجیل و خشکبار وجود ندارد، شرایط بسیار مطلوب است و قیمت بیشتر اقلام یا تغییری نسبت به مدت مشابه سال قبل ندارد یا کاهش‌یافته است. به دلیل توصیه‌های علمی و پزشکی مبنی بر تقویت قوای جسمانی در برابر پیشگیری از بیماری کرونا، خرید آجیل و خشکبار به‌ویژه انواع مغزها توسط مردم افزایش‌یافته است."

بازار کساد است

باوجود گفته‌های رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار ایران مبنی بر رونق این بازار، فعالان این صنف در اصفهان از کسادی بازار سخن می‌گویند. بررسی‌های میدانی نیز نشان می‌دهد که ترس از شیوع ویروس کرونا و لغو دید و بازدیدهای نوروز، باعث شده تا مردم قید مصرف آجیل را بزنند که بدون تردید چنین اتفاقی برای مشاغلی که رونقشان در ایام عید است، بسیار خسارت‌بار خواهد بود.

حسین جوانی از فعالان صنف آجیل اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از رکود بازار آجیل اصفهان در آخرین روزهای اسفندماه خبر می‌دهد.

به گفته وی در سال‌های گذشته نیز به دلیل گرانی آجیل، بی‌رونقی در این بازار وجود داشت، در روزهای پایانی بازار نسبتاً جان می‌گرفت و شاید امسال هم با چنین اتفاقی مواجه شویم.

جوانی بر این باور است با وجود آنکه کرونا توجیهی برای نخریدن آجیل شده است به نظر من بی پولی و ضعف مالی مردم بیشتر از ترس از ویروس، باعث خودداری آنها از خرید شده است، زیرا آجیل در اولویت خرید قرار ندارد و معمولاً اجناس دیگر و مایحتاج اهمیت بیشتری برای خرید دارند، از طرفی دیگر نیز فضای عمومی و تبلیغاتی که مبنی بر در خانه ماندن مردم است، باعث اجتناب مردم از خریدهای این‌چنینی می‌شود.

به گفته این فعال اقتصادی نرخ آجیل در برخی اقلام همچون پسته نسبت به سال گذشته کاهش داشته و نرخ برخی دیگر هم که وابسته به واردات است با دلار تعیین می‌شود اما به‌طور متوسط قیمت آجیل مخلوط از ۶۰ تا ۱۲۰ هزار تومان متغیر است و قطعاً قشر متوسط و بالاتر امکان خرید چنین ماده غذایی مفیدی را دارند.

همچنین صالحی که از دیگر فعالان بازار آجیل اصفهان است با انتقاد از شدت کاهش مشتری در این بازار به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در سه سال اخیر به دلیل جهش ناگهانی نرخ آجیل، فعالان صنف آجیل و خشکبار از کاهش مشتری گلایه‌مند بوده‌اند. اما معمولاً در هفته‌های پایانی سال، خریدهای مردمی شروع می‌شد و در روزهای پایانی هم به اوج خود می‌رسید.

وی می‌افزاید: امسال باوجود ارزان شدن نسبی آجیل، به دلیل شیوع ویروس، مشتری وجود ندارد و البته ترس مردم هم منطقی است.

این فعال اقتصادی می‌گوید: هیچ کمبودی دربازار شب عید وجود ندارد فقط مشتری نیست و اجناس بدون خریدار مانده‌، درحالی‌که مردم می‌توانند از آجیل بسته‌بندی خریداری کنند جدای از اینکه آجیل در حرارت بالا طبخ می‌شود و حرارت دشمن کرونا است.

صالحی می‌افزاید: به‌علاوه نظارت‌های شدیدی بر فعالیت‌های آجیل فروشان وجود دارد و تقریباً تمام کسبه پروانه دار با قوانین بهداشتی در حال فعالیت هستند.

از مراکز معتبر، آجیل تهیه شود

موضوع مهم آنکه کارشناسان بهداشت در رابطه با خرید آجیل در این ایام چه می‌گویند؛

به گفته زهره کرمانی کارشناس مرکز بهداشت شماره ۲ اصفهان، تمامی واحدهای مجاز فروش آجیل و خشکبار، موظف به رعایت نکات ویژه بهداشتی بوده و توصیه جدی می‌شود که مردم از دست‌فروش ها و وانتی‌ها خرید نکنند.

وی تصریح می‌کند: به دلیل هشدارهای بهداشتی حضور مردم در جامعه کاهش یافته و بیشتر در منزل هستند اما در صورت تمایل به خرید آجیل، نسبت به رعایت نکات بهداشتی توجه داشته باشند.

کرمانی می‌افزاید: با توجه به اینکه ویروس در دمای بالای ۷۰ درجه از بین می‌رود و تمام فرآورده‌های آجیل هم در دمای بیش از ۳۰۰ درجه پخت می‌شود تا این مرحله مشکلی وجود ندارد.

این کارشناس بهداشتی تأکید می‌کند: باید به نکات بهداشتی پس از تهیه اجیل توجه داشت، به طوری‌که تمامی واحدهای صنفی باید ضمن ضدعفونی کردن محیط، تمام آجیل و خشکبار مغازه را با سلفون بپوشانند و حتی در بسته بندی‌های آماده عرضه کنند. همچنین در حین فعالیت، از دستکش و ماسک استفاده کرده تا با در نظر گرفتن چنین شرایطی، خریداران بتوانند نسبت به تهیه آجیل اقدام کنند، البته خریدار نیز اصول بهداشتی را باید در زمان خرید وحمل و نقل آجیل تا محل مورد نظر رعایت کند.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد- خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 415164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.