چندصدایی درباره قرنطینه

اظهارات روزگذشته رئیس جمهور در جلسه مشترک ستاد اقتصادی دولت از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه ۲۶ اسفندماه_ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «همه کسب و کارها بدون قرنطینه آزادند» به بررسی اظهارات روزگذشته رئیس جمهور در جلسه مشترک ستاد اقتصادی دولت پرداخت و نوشت: رئیس جمهور روز گذشته در جلسه مشترک ستاد اقتصادی دولت با نمایندگان فعال اقتصادی مدیران و همچنین در نشست با کادر درمانی بیمارستان امام خمینی (ره) تهران حاضر شد. حسن روحانی در این نشست‌ها با بیان اینکه آرامش نسبی که امروز در کشور به‌رغم شیوع ویروس کرونا وجود دارد به خاطر اعتماد مردم به بخش درمان و بهداشت کشور است، گفت: اگر افتخارآفرینان کشور در بخش بهداشت و درمان اینطور به میدان نمی‌آمدند امروز شاهد اضطرابی چند برابری میان مردم بودیم. رئیس جمهور همچنین با اشاره به بررسی تأثیر بیماری کرونا بر کسب و کارها، گفت: تصمیم جمع بر این بود و تاکید کردیم که باید شرایط و روند اقتصادی و نیز تعامل مردم و فعالیت‌های اقتصادی به‌رغم اینکه با کرونا مواجهیم باید پروتکل‌های بهداشتی مدنظر قرار گیرد و در عین حال فعالیت اقتصادی عادی باشد. رئیس جمهور تاکید کرد: ما اصلاً موضوعی به نام قرنطینه نداریم و اینکه شایعه شده است در تهران و بخشی از شهرها، برخی فروشگاه‌ها و مشاغل در قرنطینه قرار می‌گیرند و چنین موضوعی وجود ندارد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عبور تحریم‌ها از تنگه کرونا» به بررسی شرایط اضطرار حاکم بر کشور پرداخت و نوشت: از همان روزهای ابتدایی که ابتلای برخی از هموطنان در شهر قم به ویروس کرونا تأیید شد بسیاری بر قرنطینه شهرهای مبتلا تاکید کردند. اما هر بار با مخالفت‌هایی روبه‌رو شد. حالا که ویروس به اکثر استان‌های کشور سرایت کرده و تعداد مبتلایان در شهرهایی چون تهران، قم و رشت هر روز در حال افزایش است بحث قرنطینه آنها بیش از گذشته مطرح است. برخی تاکید دارند که در این شرایط برای کنترل بر این ویروس و کم کردن هزینه‌ها باید هرچه زودتر این تصمیم گرفته شود. حتی روز شنبه در برخی شبکه‌های اجتماعی شایعه قرنطینه تهران منتشر شد که دولت سریعاً آن را تکذیب کرد. با این حال رفتار شهروندان تهرانی و هجوم آنها به فروشگاه‌ها در روزهای اخیر به گونه‌ای بوده که به نظر می‌رسد تهران در آستانه قرنطینه قرار دارد. اما روز گذشته حسن روحانی درمورد اخبار مربوط به قرنطینه برخی از شهرها گفت: ما چیزی به نام قرنطینه که شایع شده در تهران برخی از فروشگاه‌ها و مشاغل مورد قرنطیه قرار می‌گیرند، اصلاً وجود ندارد؛ نه امروز، نه در ایام نوروز، نه قبل و نه بعدش وجود ندارد. در ادامه شهردار تهران گفت: امکان قرنطینه تهران وجود ندارد‏ زیرا تأمین مایحتاج مردم و جبران خسارت سخت است و در شرایط عدم تحریم می‌توانستیم شهر را قرنطینه کنیم.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چندصدایی درباره قرنطینه» به بررسی مواضع متناقض مسئولان پرداخت و نوشت: نزدیک به یک ماه از شناسایی با تأخیر ویروس کرونا در ایران می‌گذرد. امروز تقریباً همه شهرها و حتی برخی از روستاهای کشور سهمی از کووید ۱۹ دارند و اقدامات وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا در حد توصیه به ماندن در خانه و شستن مداوم دست‌ها باقی مانده است، در حالی که تعدادی از کشورها که مانند ایران درگیر این ویروس هستند اقدام به قرنطینه شهرها کرده‌اند. دیروز رئیس جمهوری ایران مجدداً فرضیه امکان قرنطینه را رد کرد، فرضیه‌ای که حالا درایران مخالفان و موافقان زیادی پیدا کرده است. حسن روحانی، برای چندمین بار فرضیه قرنطینه کردن تهران و سایر شهرها را رد کرد. به گزارش ایرنا روحانی در جلسه دیروز ستاد اقتصادی دولت و نمایندگان فعالان اقتصادی درباره امکان قرنطینه کردن شهرها گفت: «ما چیزی به نام قرنطینه نداریم، اصلاً اینکه شایع شده در تهران یا بعضی شهرها برخی فروشگاه‌ها و برخی مشاغل قرنطینه هستند، اصلاً چنین چیزی وجود ندارد. نه امروز قرنطینه است، نه ایام نوروز، نه بعد و قبلش و همه در کسب و کار و فعالیت خود آزادند.»

وی ادامه داد: «خدمات دولت هم به طور معمول به مردم خواهد رسید، منتهی همه تلاش ما این است که فعالیت اقتصادی و خدمات دولت به گونه‌ای باشد که مردم بیشتر در خانه بمانند یا اگر اقدامی انجام می‌شود در چهارچوب پروتکل بهداشتی باشد.» روحانی بیان کرد: «نسبت به اینکه کاری تعطیل شود، روز و ساعتی تعطیل شود، کسب خاصی مورد محدودیت قرار بگیرد، مرجع آن فقط ستاد ملی در تهران است. استان‌ها به هیچ عنوان حق تصمیم‌گیری ندارند، نه استانداران نه بخش‌های بهداشتی. هر گونه محدودیت در ستاد ملی در تهران تصمیم‌گیری می‌شود، بنابراین در استان‌ها در این زمینه نباید اقدامی صورت بگیرد.»

صحبت‌های دیروز رئیس جمهور پیش‌تر در جلسات هیئت دولت هم مطرح شده بود، جایی که روحانی با طرح قرنطینه فردی به جای قرنطینه شهرها گفته بود: «شایعاتی است که در میان مردم وجود دارد که فلان شهر را می‌خواهند قرنطینه کنند، آن محله را می‌خواهند یک هفته قرنطینه کنند. چنین چیزی‌هایی در تصمیمات کشور وجود ندارد. قرنطینه محله و شهر را نداریم. آنچه قرنطینه است، قرنطینه فرد است. یعنی اگر فردی علائم اولیه‌ای داشت این فرد باید قرنطینه شود.»

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فرصت‌سوزی در سال رویایی» نوشت: دومین روز هفته پایانی سال ۹۸ نیز با افت ۷/ ۱ درصدی شاخص کل پشت سر گذاشته شد تا به این ترتیب ابرکانال ۵۰۰ هزار واحدی از دست برود. نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا و ریزش قیمت‌ها در بازار جهانی در کنار تسویه اعتبارات پایان سال مهم‌ترین عوامل عقب‌نشینی سهام از اوج تاریخی هستند. گرچه همچنان فشار عرضه در بخش مهمی از بازار محسوس است، اما در معاملات دیروز سهامداران حقوقی در برخی سهم‌ها که چندان درگیر موج‌سواری‌های اخیر بورس نبودند، فعال‌تر شدند. امری که می‌تواند به تدریج به متعادل‌تر شدن عرضه و تقاضا کمک کند. با وجود اصلاح قیمت‌های اخیر، بعید به نظر می‌رسد تغییری در رکوردهای سال رویایی تاریخ بورس تهران رقم بخورد. سالی که به نظر می‌رسد در اوج فرصت‌سوزی به پایان خود نزدیک می‌شود. به‌طوری‌که به جای بهره‌مندی بخش واقعی تولید از هجوم بی‌سابقه نقدینگی، این پول‌ها عمدتاً صرف سفته‌بازی و رشدهای بی‌رویه قیمت‌ها شدند. بررسی‌ها نشان می‌دهد طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ ارزش عرضه‌های اولیه به عنوان کلید جذب نقدینگی سرگردان در مقایسه با ارزش کل معاملات همان سال بیش از ۱۰ برابر این نسبت در سال ۹۸ بوده است. بنابراین به وضوح مشاهده می‌شود سهم عرضه‌های اولیه امسال نسبت به گردش پول‌های بورسی به شدت پایین بوده و نوعی فرصت‌سوزی بزرگ در اقتصاد کشور به ثبت رسیده است.

کد خبر 415163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.