کرونا کدام موزه‌های جهان را تعطیل کرد؟

ویروس کرونا به دلیل قدرت شیوع و سرایت بسیار بالا در بسیاری از کشورها مراکز فرهنگی و موزه‌ها که یکی از محل‌های تجمع افراد بود را به تعطیلی کشانده است. تقریباً در تمام قاره‌ها این اپیدمی ادامه دارد و موزه‌های مختلفی درهای خود را بسته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا و به نقل از "آرت نیوز پیپر"، این روزها خیابان‌های پاریس، فرانکفورت، توکیو و حتی ابوظبی حال و هوایی یکسان را تجربه می‌کنند. مراکزی که روزی صف‌های طولانی از گردشگران و مشتاقان برای بازدید از آن‌ها تشکیل می‌شد به دلیل کنترل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده‌اند. موزه‌ها و میراث فرهنگی یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی و البته محرک‌های مهمی برای گردشگری هستند که با توجه به شرایط بحرانی در دنیا مجبور به تعطیلی شده اند. در ادامه وضعیت موزه‌ها و مراکز فرهنگی در کشورهای مختلف را بررسی می‌کنیم.

اروپا

ایتالیا بیشتر از دیگر کشورهای اروپایی با ویروس کرونا درگیر شده است. بر اساس دستور دولت تمامی موزه‌ها و سایت‌های میراث فرهنگی این کشور تا سوم آپریل (۱۵ فروردین‌ماه) تعطیل اعلام شدند. این تعطیلی باعث شد تا جشنواره یادواره رافائل که به مناسبت پانصدمین سالمرگ این نقاش بزرگ ایتالیایی قرار بود در ماه آپریل برگزار شود، لغو شده و به تاریخ دیگری موکول شود. وزیر فرهنگ ایتالیا با ارسال توئیتی از تمام فعالان فرهنگی خواسته که از ظرفیت فضای مجازی برای نمایش آثار خود استفاده کنند. همچنین موزه‌های واتیکان نیز در راستا سیاست‌های کشور ایتالیا تعطیل شده است. زمان برگزاری رویداد دوسالانه معماری ونیز نیز از شش ماه به سه ماه کاهش یافته است.

دولت اسپانیا در روز ۲۴ اسفندماه اعلام شرایط اضطراری کرد و دستور بسته شدن تمام مراکز تفریحی و سرگرمی از جمله مؤسسات فرهنگی شامل موزه‌ها و باشگاه‌های ورزشی را داد. وزارت فرهنگ و ورزش این کشور تمام موزه‌ها و مراکز اسناد و آرشیو در سراسر کشور را تعطیل اعلام کرد. بدین ترتیب مهم‌ترین موزه‌های در کشور رتبه یک صنعت گردشگری دنیا تعطیل شده ضمن اینکه ساخت و ساز "ساگرادا فامیلیا" در بارسلونا هم تا اطلاع ثانوی موقف شده است.

در آلمان، بنیاد میراث فرهنگی "پروس" اعلام کرده که موزه‌های برلین حداقل تا ۱۹ آپریل (۳۱ فروردین‌) تعطیل خواهند بود ضمن اینکه یازدهمین دوسالانه هنر معاصر برلین هم برگزار نخواهد شد. در آلمان تمام سالن‌های تئاتر و سینما هم تعطیل شدند و از هر گونه تجمع خودداری می‌شود. موزه‌های مهم این کشور هم که در شهرهای دیگر قرار دارند با پیروی از مراکز فرهنگی پایتخت اعلام خود تعطیلی کردند. وزیر فرهنگ آلمان به مؤسسات فرهنگی و هنرمندان قول کمک مالی از سوی دولت برای جبران ضررهای کرونا داده است.

یکی از پیچیده‌ترین مقابله‌ها با ویروس کرونا را انگلستان تجربه می‌کند. دولت این کشور که به تازگی از اتحادیه اروپا خارج شده هنوز تصمیمی برای تعطیلی مراکز فرهنگی خود نگرفته است. با این حال برخی مراکز و گالری‌ها در لندن با تصمیم خود به تعطیلی رفته‌اند. موزه عکاسی لندن هم ساعت کار خود را کاهش داده و به گروه‌های بیش از ۱۰ نفر اجازه ورود نمی‌دهد.

مدیریت موزه‌های اتریش تصمیم به تعطیلی کل موزه‌های زیر نظر خود تا پایان ماه جاری میلادی گرفته است. همچنین مراسم افتتاحیه موزه هنرهای معاصر "آلبرتینا" در وین که قرار بود دو روز پیش انجام شود، به تعویق افتاده است.

فرانسه خانه مهم‌ترین موزه‌های جهان هم در روز ۱۳ مارس (۲۳ اسفند) و هم زمان با تأیید ابتلای ۱۰۰ نفر از شهروندان این کشور به "کووید ۱۹"، دستور به تعطیلی تمام موزه‌ها داد. بدین ترتیب درب‌های مراکز چون موزه لوور، موزه اورسی، گران پاله، کاخ ورسای و برج ایفل تا اطلاع ثانوی بسته خواهد بود. تمام رویدادهای فرهنگی و هنری این کشور از جمله رویداد "پمپئی" به تعویق افتادند.

در هلند هم که به تازگی ابتلای ۱۰۰ نفر به ویروس کرونا تأیید شده، تمامی موزه‌ها و رویدادها تا پایان ماه جاری میلادی تعطیل اعلام شدند. دولت بلژیک هم دستور به لغو تمام فعالیت‌های فرهنگی تا چهارم آپریل (۱۶ فروردین) داده است. مشابه این تصمیم را دولت‌های سوئیس و لهستان نیز اعلام کرده‌اند ضمن اینکه در لهستان تمام مدارس، دانشگاه‌ها، سینماها و تئاترها نیز تعطیل است.

در دیگر کشورهای اروپایی مانند پرتغال، دانمارک، سوئد، فنلاند، نروژ، ایرلند و یونان تصمیماتی برای تعطیلی موزه‌ها و ممنوعیت برگزاری هر گونه گردهمایی گرفته شده است. بدین ترتیب تقریباً تمام کشورهای اروپایی تحت تأثیر ویروس کرونا مراکز فرهنگی خود را تعطیل کرده‌اند.

آمریکا شمالی

در آمریکا ایالت‌های نیویورک و بوستون زودتر از دیگر ایالت‌ها تصمیم به تعطیلی مراکز فرهنگی و موزه‌ها گرفته‌اند. در ادامه ایالت‌های واشینگتن و کالیفرنیا تصمیم به تعطیلی گرفتند و با اعلام وضعیت اضطراری در این کشور توسط ترامپ تقریباً تمام موزه‌های این کشور تعطیل خواهند شد.

در کانادا که ابتلای بیش از ۲۵۰ نفر به ویروس کرونا تأیید شده، از دو روز پیش تمام موزه‌های این کشور تعطیل شدند. همچنین مراکز گردشگری و تفریحی مختلفی تا اطلاع ثانوی بسته شدند. این تعطیلی مانع از بازدید علاقمندان نشده و تمام گالری‌ها و موزه‌های این کشور با راه‌اندازی تور مجازی در وبسایت‌های خود مردم را تشویق به خانه نشینی و بازدید از موزه‌ها در خانه کردند.

استرالیا

موزه‌های ایالت‌های جنوبی این کشور از جمله موزه ملی ویکتوریا از روز ۱۶ مارس (۲۶ اسفند) تعطیل خواهند شد. بر اساس اعلام برخی منابع محلی این موزه ۱۳ آپریل (۲۸ فروردین) بازگشایی خواهند شد.

آسیا

دو روز پس از تأیید ابتلای دو نفر به ویروس کرونا در ترکیه، دولت فعالیت تمام مراکز فرهنگی، گالری‌ها، موزه‌ها و سالن‌های نمایش را تا ماه آپریل به حالت تعلیق درآورد.

اداره مدیریت موزه‌ها در قطر هم از چند روز پیش دستور مبنی بر تعطیلی تمام موزه‌های این کشور تا اطلاع ثانوی صادر کرد. دپارتمان فرهنگ و گردشگری امارات هم تصمیم بر بستن درب‌های موزه‌های این کشور از جمله موزه لوور ابوظبی بر روی بازدید کنندگان گرفت.

کرونا از شرق آسیا برخواست و مدت زیادی است که موزه‌ها و مراکز فرهنگی سه کشور چین، کره جنوبی و ژاپن بسته هستند. با این حال به گوش می‌رسد که با آهسته شدن سرعت شیوع ویروس در این کشورها، موزه‌ها در حال آماده سازی برای بازگشایی هستند.

کد خبر 415124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.