کاهش بیش از ۵۰ درصدی تعداد اهداکنندگان خون در اصفهان

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: بیماری کرونا به دلیل ایجاد ترس و استرس در افراد عاملی برای کم شدن اهدای خون بوده و آمار اهداکنندگان خون در اصفهان بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

مجید زینلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه اواخر هر سال با کاهش آمار اهدا کننده خون مواجه هستیم اما اکنون نیز افراد به علت وجود بیماری کرونا ترجیح می‌دهند که از خانه بیرون نروند، اظهار کرد: در سال جاری با توجه به شیوع کرونا این معضل تشدید شده و آمار مراجعه‌کنندگان به مراکز اهدای خون در حال حاضر با کاهش ۵۰ درصدی رو به رو شده است.

وی ادامه داد: مراکز درمانی، اتاق‌های عمل، بیماران تالاسمی و سرطانی نیازمند خون و فرآورده‌های خونی هستند و نیازشان به خون و فرآورده‌های خونی همیشه پا بر جا است اما آمار مراجعه کنندگان برای اهدای خون به سازمان انتقال خون به شدت کاهش داشته است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به اینکه بانک خون و ذخایر خونی استان نیز به دنبال کاهش آمار اهداکنندگان تحت تأثیر قرار گرفته است، افزود: برای نگه‌داری خون با محدودیت روبرو هستیم و تاریخ انقضای خون حدود ۳۰ روز است، به علت این محدودیت و کاهش آمار مراجعه کنندگان برای اهدای خون قطعاً ذخایر خونی استان کاهش می‌یابد، با توجه به اینکه در تعطیلات نوروزی نیز آمار اهداکنندگان کاهش می‌یابد، تأمین خون و فرآورده‌های خونی برای مراکز درمانی سخت شده است.

وی با توضیح اینکه رعایت اصول گندزدایی و ضدعفونی تمام مراکز انتقال خون استان به شدت و بسیار سخت‌گیرانه انجام می‌شود، تصریح کرد: راه انتقال بیماری کووید ۱۹ از طریق مجاری تنفسی و دست آلوده است، انجام معاینات لازم برای تمام مراجعه‌کنندگان برای اهدای خون انجام می‌شود تا اگر کوچک‌ترین مشکلی وجود داشت‌، چرخه اهدای خون متوقف شود.
وی با بیان اینکه نیاز روزانه استان به خون و فرآورده‌های خونی حدود ۳۵۰ واحد است، افزود: اکنون کمتر از ۳۵۰ واحد خون و فرآورده‌های خونی در مراکز انتقال خون استان دریافت می‌کنیم، ذخایر خونی استان هنوز به مرحله بحران نرسیده است اما در شرایط مناسب نیز نیستیم.

زینلی تصریح کرد: ممکن است در ایام نوروز نیز مراکز انتقال خون با کاهش مراجعه کنندگان مواجه شوند و نگران هستیم حضور مردم نیز در این ایام کمتر شود.

وی با بیان اینکه اکنون آمار مراجعه کنندگان روزانه حدود ۴۵۰ نفر است که حدود ۳۵۰ نفر موفق به اهدای خون می‌شوند، اضافه کرد: در روزهای عادی و قبل از بحران کرونا تعداد مراجعه کنندگان بیش ۵۰۰ نفر بوده است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: برای ایام نوروز به جز اول و ۱۳ فروردین‌ماه در سایر روزها مراکز انتقال خون آماده خدمت رسانی به مردم بوده و همچنین در روزهای تعطیل نیز در مرکز خواجو فقط خون‌گیری انجام شده و ۵ فروردین به بعد تمامی مراکز انتقال خون در استان آماده خدمت رسانی هستند.

کد خبر 415111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.