طلا چشم اندازی مثبت از رونق بدون حباب دارد

رئیس قطب اقتصاد بین الملل دانشگاه اصفهان گفت: رخدادهای یکسال اخیر در سطح جهانی در نهایت به نفع بازار طلا تمام شده و قیمت طلا را بدون حباب افزایش داده است. باید توجه داشت که قیمت این فلز زرد چه در بازار داخل و چه در بازار جهانی به هیچ عنوان حباب نیست؛ طلا در حال گذراندن دوران رونق خود است.

سید کمیل طیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره نوسانات قیمت طلا در سال ۹۸ با بیان اینکه این بازار در حال گذراندن دوره رونق است، اظهار کرد: با توجه به سیر زمانی انس طلا، این فلز زرد همواره یک روند افزایشی داشته است. حال با توجه به وضعیت پیش آمده به دلیل شیوع بیماری کرونا در جهان، انتقال سرمایه‌ای یا به عبارتی جابجایی دارایی بین بازارهای موجود در سطح جهان رخ داد.

وی افزود: در واقع هنگامی که بخش واقعی یک سیستم اقتصادی یا همان بخش سرمایه‌گذاری و تولید تحت تأثیر عوامل موجود دچار رکود شد، بازار طلا به عنوان یک دارایی امن در این شرایط رونق پیدا کرد.

رئیس قطب اقتصاد بین‌الملل دانشگاه اصفهان ادامه داد: رخدادهای سال گذشته در سطح جهانی در نهایت به نفع بازار طلا تمام شده و قیمت طلا را بدون حباب افزایش داده است. باید توجه داشت که قیمت این فلز زرد چه در بازار داخل و چه در بازار جهانی به هیچ عنوان حباب نیست. به نظر می‌رسد این روند تا شش ماهه آینده و رونق دوباره بازار نفت، ادامه یابد.

کانال ۱۷۰۰ دلاری برای انس طلا مناسب است

طیبی خاطرنشان کرد: به دلیل وجود تقاضا، بازار طلا همچنان روند افزایشی خود را هرچند با شیب ملایم ادامه می‌دهد. کانال ۱۷۰۰ دلار می‌تواند کانال مناسبی برای انس طلا باشد البته تا زمانی که بازارهای دیگر در رکود قرار داشته باشند. با این حال طلا چشم اندازی مثبت از رونق بدون حباب دارد.

وی درباره وضعیت قیمت این فلز زرد در صورت رفع احتمالی موانع موجود نظیر جنگ تجاری آمریکا و چین و همینطور چالش شیوع کووید ۱۹ در جهان، گفت: در صورتی که جنگ تجاری آمریکا و چین و همینطور شیوع بیماری کرونا در جهان رفع شود، قطعاً این بازار می‌تواند سقوط سنگینی را تجربه کند؛ بدیهی است در آن زمان روند انتقال سرمایه از بازار طلا به سمت بازارهای مختلف دیگر به وجود می‌آید.

رئیس قطب اقتصاد بین‌الملل دانشگاه اصفهان درباره چشم‌انداز این بازار در اقتصاد ایران اظهار کرد: شرایط در بازار داخلی حکایت دیگری دارد؛ در واقع در بازار داخلی مسائلی وجود دارد که مرزی میان بازارهای ایران و بازارهای بین‌المللی پدید می‌آورد. به عنوان مثال روابط مالی بین‌المللی در ایران وجود نداشته و میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز در کشور اندک است، بنابراین نمی‌تواند کمبود سرمایه‌گذاری داخلی را جبران کند. در صورتی که ارتباطات بین‌المللی بین ایران و دیگر کشورها وجود داشته باشد، رشد اقتصاد جهانی می‌تواند بر بازار داخلی تأثیر بگذارد.

طیبی تصریح کرد: در حال حاضر که کشور علاوه بر درگیری هم زمان با مسائل رکود شدید و تورم بالا با شیوع بیماری کرونا نیز دست و پنجه نرم می‌کند، بر شدت رکود موجود افزوده شده و حتی در برخی از موارد، فعالیت‌ها را به صورت کامل مختل کرده است. این مسئله با در نظر گرفتن بودجه ۹۹ که تکیه زیادی بر درآمدهای مالیاتی دارد می‌تواند باعث کسری بودجه بیشتر دولت در سال آینده شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بر اساس آمار موجود، تورم ۴۵ درصد کنونی کشور، بسیار بالاست و به هیچ وجه نمی‌توان آن را ساده انگاشت. این مسئله می‌تواند با کاهش ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی، فشاری در جهت افزایش قیمت این ارزها وارد کند. همین امر موجب می‌شود نرخ ارز به صورت ماهانه و یا حتی هفتگی در کانال‌های تازه‌ای قرار بگیرد. کانال ۱۵ هزار تومانی فعلی ناشی از فعالیت دلالان و سفته بازان نیست بلکه به دلیل تورم افسارگسیخته‌ای است که در کشور وجود دارد.

چشم انداز اقتصادی کشور نگاهی استراتژیک به سرمایه‌گذاری باشد

رئیس قطب اقتصاد بین‌الملل دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی چشم انداز اقتصادی باید نگاهی استراتژیک نسبت به سرمایه‌گذاری باشد، یعنی باید انگیزه‌های سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کند تا بتواند محرک رونق تولید باشد. تداوم تورم و رکود با توجه به مشکلات جهانی ناشی از شیوع ویروس کرونا و نگرانی از تکرار وقایع مربوط به بحران مالی سال ۲۰۰۸ طبیعتاً می‌تواند بر اقتصاد ایران نیز تأثیر منفی بگذارد.

طیبی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی موجود در کشور، قیمت طلا می‌تواند در سال آتی با صعود قدرتمندی مواجه شود. باید توجه داشت در چنین شرایطی هم قیمت حبابی نبوده و بنابراین قیمت‌های پایداری را تجربه می‌کند.

وی اضافه کرد: البته بر اساس نگاهی دیگر، با وجود کسری بودجه و تورم، به دلیل رکود و کمبود تقاضا در بسیاری از بخش‌ها، مخارج اضافی به وجود نمی‌آید. از طرفی شرایط فعلی سبب شده است تا در بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی انضباط مالی افزایش یافته و بنابراین فعالیت‌های مالی شفاف‌تر شود. با این حال باید توجه داشت نقدینگی برای صنایع به ویژه بنگاه‌های مالی کوچک و متوسط بسیار حیاتی بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است.

کد خبر 415095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.