۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴
ضایعات تحویل دهید، جایزه بگیرید

گروهی از مدیران شهری آمستردام برنامه‌ای طراحی کرده‌اند که بر اساس آن شهروندانی که پسماند خود را تفکیک کنند و بازیافتی‌ها را به فروشگاه‌های محل خود تحویل دهند می‌توانند از تخفیف‌های ویژه آن برخوردار شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مردم آمستردام، پایتخت کشور هلند از جمله مردمی هستند که خیلی به فکر بازیافت پسماند نیستند و اغلب تمام مواد را در کنار یکدیگر در کیسه‌های زباله به دفن‌گاه‌ها منتقل می‌کنند.

گروهی از برنامه‌ریزان این شهر برای حل این مشکل و ترغیب مردم برای تفکیک پسماند برنامه‌ای ریخته‌اند که بر اساس آن افرادی که بازیافتی های خود را به فروشگاه‌های محل تحویل دهند می‌توانند با تخفیف ویژه از آن فروشگاه خرید کنند. شهروندان آمستردامی به شدت از این ایده استقبال کرده‌اند و برای جمع‌آوری بازیافتی‌های خود از یکدیگر پیشی می‌گیرند.

روند جمع‌آوری پسماند به این صورت است که افراد علاقمند باید ابتدا در وب‌سایتی به نام The Wasted ثبت نام کنند و عضوی از آن باشند. پس از گذشت چند روز از ثبت نام، کیسه‌ای مملو از کیسه‌های پلاستیکی برای آن‌ها ارسال می‌شود که هر کیسه به جمع‌آوری دورریزهای مواد مختلف نظیر شیشه، پلاستیک، فلز، کاغذ و مواد غذایی اختصاص دارد. مشترکین پس از دریافت این کیسه‌ها موظفند پسماند خود را تفکیک کنند و آن را به فروشگاهی که قصد خرید از آن را دارند تحویل دهند. فروشنده‌ها بسته به مقدار بازیافتی تحویلی به مراجعه کننده تخفیف می‌دهند.

تخفیف فروشگاه‌ها تنها پاداش برای شهروندان آمستردامی در ازای تحویل مواد زائد خود نیست؛ در سراسر شهر سطل‌های زباله بزرگی تعبیه شده است که مردم می‌توانند به ازای مقدار پسماند تفکیک شده ای که در این سطل‌ها قرار می‌دهند، سکه‌هایی اعتباری دریافت کنند و سپس با جمع‌آوری این سکه‌ها بلیط‌های رایگان برای سینما، نمایشگاه‌ها، موزه‌ها و دیگر مکان‌هایی با رویدادهای فرهنگی دریافت کنند. بدیهی است که افراد هر چه تعداد سکه‌های بیشتری تحویل دهند می‌توانند بلیط‌های گرانقیمت‌تری برای رویدادهای باارزش‌تر یا تعداد بلیط‌های بیشتری دریافت کنند.

کد خبر 415089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.