۳۰۰ خرچنگ شناگر در سواحل خلیج فارس تلف شدند

رئیس اداره دریایی حفاظت محیط‌زیست دریایی استان هرمزگان از تلف شدن حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ قطعه خرچنگ از گونه شناگر آبی در سواحل قشم خبر داد و گفت: علت قطعی تلفات خرچنگ‌ها پس از بررسی نمونه‌ها مشخص و اعلام خواهد شد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست هرمزگان، افشین عسکری اظهار کرد: پیرو انتشار اخباری مبنی بر مرگ‌ومیر آبزیان در سواحل قشم در فضای مجازی، بلافاصله فرمانده یگان شهرستان قشم با تشکیل سه تیم مجزا، کل سواحل جزیره قشم را مورد پایش قرار دادند.

وی ادامه داد: در این بازدید و بررسی‌ها مشخص شد در ساحل جنوبی و در نواری به طول ۱۰۰ تا ۱۲۰ متر حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ قطعه لاشه خرچنگ از گونه شناگر آبی تلف شده‌اند، همچنین یک قطعه لاک‌پشت سبز نابالغ نیز در میان خرچنگ‌ها دیده شد.

رئیس اداره دریایی حفاظت محیط‌زیست دریایی استان هرمزگان با بیان اینکه نمونه‌برداری‌های آب و نمونه لاشه‌ها جهت ارسال به آزمایشگاه انجام شد، اضافه کرد: مورد قابل‌توجه این است که تنها یک گونه خرچنگ خوراکی تلف شده است درصورتی‌که آب به هر دلیلی آلوده باشد باید گونه‌های دیگر آبزیان نیز در میان لاشه‌ها مشاهده می‌شد درحالی‌که هیچ آثاری از دیگر گونه آبزیان و ماهیان مشاهده نشده است.

عسکری گفت: با توجه به موارد مذکور احتمال بیماری در این‌گونه از خرچنگ‌ها نیز مطرح و نمونه لاشه‌ها جهت بررسی به مرکز استان منتقل شد اما سایز لاشه‌ها این احتمال را نیز کمرنگ می‌کند، چراکه در صورت بیماری سایزهای متنوعی از یک گونه از بزرگ تا کوچک باید تلف شده باشند درحالی‌که تمامی لاشه‌ها در یک سایز بالغ و بازارپسند مشاهده شدند.

وی با تأکید بر اینکه احتمال صید خرچنگ‌ها توسط صیادان و تخلیه آن در ساحل به دلایل مختلف از فساد محموله گرفته تا نبود مشتری زیاد است، خاطرنشان کرد: علت قطعی تلفات خرچنگ‌ها پس از بررسی نمونه‌ها مشخص و اعلام خواهد شد.

کد خبر 415057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.