مشکل ایمنی بلندمرتبه‌های فولادشهر چیست؟

سازه‌هایی بلندمرتبه و به ظاهر مستحکم که بر اساس اصول معماری نوین ساخته شده و بر مبنای شیوه‌های مدرن شهرسازی نظام یافته است، حالا به تهدیدی جدی علیه سلامت شهروندان و سنگی پیش پای مدیریت شهری تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معضلات بافت فرسوده شهرها داستان تازه‌ای نیست؛ هر از چند گاه اخباری از ریزش یا حریق این مناطق شهری یا اجرای طرحی برای ساماندهی آن منتشر می‌شود. خلاف تصور عموم که می‌پندارند بافت فرسوده الزاماً در بافت تاریخی و با سازه‌هایی از جنس خشت و گل قرار دارد، در برخی شهرها آپارتمان‌ها و ساختمان‌هایی با اسلوب جدید معماری وجود دارد که سازه‌ها و تأسیسات غیر استاندارد و فرسوده و نبود تجهیزات لازم برای مقابله با حوادث احتمالی، آن را به کانونی از مشکلات برای مدیریت شهری و تهدیدی علیه سلامت شهروندان تبدیل کرده است. فولادشهر از این شهرهاست که وضعیت ساختمان‌های بلندمرتبه آن به زنگ خطری برای مدیران و شهروندان تبدیل شده است.

نقص تجهیزات اطفای حریق بلندمرتبه‌ها

بابک محمدی، شهردار فولادشهر با بیان اینکه شهر جدید فولادشهر در سال ۱۳۴۷ توسط مهندسان روسی و با هدف ایجاد محلی برای سکونت تکنسین‌های کارخانه ذوب آهن پایه‌گذاری شد، اظهار می‌کند: بیش از پنج دهه از شکل‌گیری این شهر می‌گذرد، البته در سال‌های گذشته اقدامات بسیاری در راستای ایجاد تحول در سیما و منظر آن انجام گرفته است.

او با بیان اینکه معماری هر منطقه مظهر و نماد فرهنگ مردم آن است، می‌افزاید: معماری به کار رفته در ساخت و سازها، نخستین چیزی است که با ورود گردشگران و مسافران به هر شهر به چشم می‌آید و تأثیر بسیاری روی افرادی که برای نخستین بار وارد شهر می‌شوند می‌گذارد.

شهردار فولادشهر با بیان اینکه در طراحی ساختمان‌ها، غیر از لزوم توجه به مسائل زیباشناسی ساختمان‌ها باید به ایمنی و هماهنگی ساختمان‌ها با شرایط محیطی نیز توجه شود، تصریح می‌کند: در گذشته ساختمان‌های بلند مرتبه فولادشهر به عنوان نماد این شهر شناخته می‌شد، اما امروزه نه تنها سیما و منظر شهری را به چالش کشیده، بلکه این ساختمان‌ها به دلیل آنکه عمر مفیدشان به پایان رسیده به تهدیدی برای ایمنی برخی شهروندان تبدیل شده است.

محمدی ادامه می‌دهد: مجهز نبودن بسیاری از این ساختمان‌ها به سیستم اعلام و اطفای حریق، مسدود شدن پله‌های اضطراری، تبدیل فضاهای باز محوطه‌ها و محل بازی کودکان به پارکینگ خودروها، تبدیل کاربری غیر اصولی و خارج از ضابطه تراس‌ها، بالکن‌ها و پیلوت‌ها، استفاده از مصالح نامناسب و اقدامات سلیقه‌ای هر یک از مالکان در نمای ساختمان سبب شده ساختار این سازه‌ها با چالش‌های متعدد و جدی روبه‌رو شود.

او تاکید می‌کند: مدیریت شهری فولادشهر در دوره پنجم تلاش کرد تا با برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای کاهش مشکلات ساختمان‌های بلندمرتبه فولادشهر اقدام کند.

شهردار فولادشهر عنوان می‌کند: با توجه به اینکه نردبان آتش‌نشانی فولادشهر تنها قدرت پوشش هفت طبقه را دارد و قطعاً در مواقع حساس و ضرورت دسترسی به طبقاتی که گاه تا ۱۲ طبقه می‌رسد مشکلات جدی ایجاد می‌شود، بنابراین برای تجهیز این ناوگان به یک دستگاه نردبان ۵۶ متری پیگیری شده و با همکاری شرکت عمران شهر جدید فولادشهر، منابع خرید آن در مقابل واگذاری زمینی به ارزش ۲۲ میلیارد تومان مهیا شده و امیدواریم در ماه‌های آینده این اقدام مهم انجام شود.

محمدی خاطرنشان می‌کند: ساکنان بلند مرتبه‌های فولادشهر غالبا از قشر کم‌درآمد جامعه هستند و به همین دلیل نیاز است از آنان حمایت و با اختصاص اعتبار از ردیف منابع مالی ستاد ساماندهی بافت‌های فرسوده، چاره‌ای برای رفع این معضل اندیشیده شود.

تنها شهر بدون طرح بازآفرینی بافت فرسوده

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که خدامراد صالحی، سرپرست فرمانداری لنجان با بیان اینکه طرح بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده هشت شهر از ۹ شهر این شهرستان به تصویب رسیده و در مرحله اجرا قرار دارد، می‌گوید: فولادشهر تنها شهر شهرستان لنجان است که فاقد طرح مصوب ساماندهی بافت فرسوده است و این در حالیست که ۱۹ ساختمان بلندمرتبه این شهر جز بافت فرسوده قرار دارد، زیرا بر اساس نظر کارشناسان، فولادشهر، تحولات بیش از سه دهه معماری و شهرسازی کشور را در خود جای داده است.

او با بیان اینکه فولادشهر شهری با مشکلات خاص است، تصریح می‌کند: بلندمرتبه‌های فولادشهر از نظر کمبودهای مدیریت بحران در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد؛ باید علاج واقعه قبل از وقوع شود، زیرا چنانچه حادثه‌ای در بلندمرتبه‌های این شهر رخ دهد قطعاً با بحرانی بزرگ مواجه خواهیم شد.

فرماندار لنجان با بیان اینکه تغییر کاربری‌ها در بلندمرتبه‌های فولادشهر این ساختمان‌ها را به تهدید جدی تبدیل کرده است، یادآور می‌شود: لازم است به صورت ویژه و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای رفع معضل این سازه‌ها که در بافت میانی شهر واقع شده اقدام شود، بویژه آنکه هیچ دستگاهی در شهرستان امکان خدمت‌رسانی به ساکنان این واحدها را ندارد و این مسئله در زمان بحران اوضاع را وخیم‌تر خواهد کرد.

سکونت بیش از ۵ هزار نفر در بافت فرسوده

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، پیشگیری را مهم‌ترین رکن در مدیریت بحران می‌داند و می‌افزاید: قانون مدیریت بحران در کشور به تصویب رسید و از سوی استانداری اصفهان به کلیه دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی ابلاغ شده است، بر همین اساس همه دستگاه‌ها موظف به آموزش کارکنان در حوزه مدیریت بحران هستند.

او خاطرنشان می‌کند: تعیین سازوکار پیشگیری و کنترل در مدیریت بحران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است از این رو حوادثی که احتمال وقوع آن وجود دارد باید تبدیل به یک سناریو شده و راهکارهای اجرایی آن در قالب برنامه‌ای کارشناسی شده ارائه شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح می‌کند: شناسایی ضریب آسیب‌پذیری عملکردی دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا اینگونه در مسیر رفع مشکل می‌توان اقدامات کوتاه‌مدت و بلندمدت را اجرا کرد.

شیشه‌فروش رفع مشکل بلندمرتبه‌های فولادشهر را بسیار مهم و حیاتی دانست و تاکید کرد: همه دستگاه‌های اجرایی همچون شهرداری، شورای اسلامی شهر و شرکت‌های خدمات‌رسان آب، برق، گاز و مخابرات که به نحوی با این موضوع درگیر هستند باید مطابق برنامه‌های تعریف شده اقدام کنند تا بتوانیم از وقوع بحران‌های احتمالی پیشگیری کنیم.

او خاطرنشان می‌کند: شهرداران مسئول مدیریت بحران در شهرها هستند، به همین دلیل انتظار می‌رود شهرداری فولادشهر به گونه‌ای عمل کند که همه شهروندان در برابر آسیب‌های حوادث مختلف از جمله سیل، زلزله و حریق بیمه شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه حادثه هیچگاه خبر نمی‌کند و برنامه‌های عملیاتی مورد نیاز در مدیریت بحران باید قابلیت اجرا داشته باشد، می‌گوید: بر اساس آمار ارائه شده هزار و ۱۵۱ واحد مسکونی در قالب ۱۹ بلوک در بلند مرتبه‌های این شهر وجود دارد و ایمن‌سازی آن ها متناسب با مصوبات گذشته امری اجتناب ناپذیر است.

شیشه‌فروش یادآور می‌شود: بیش از پنج هزار نفر جمعیت در قالب یک‌هزار و ۲۰۰ خانوار در این ساختمان‌ها سکونت دارند و با توجه به تهدیدات بالقوه‌ای که برای بلندمرتبه‌های فولادشهر وجود دارد، انتظار می‌رود همه دستگاه‌ها بر اساس وظایف ابلاغ شده به آنان در این زمینه، عمل کنند.

او با بیان اینکه لازم است فرمانداری شهرستان لنجان از طریق اتاق اصناف کلیه مشاوران املاک را از هرگونه خرید و فروش، انعقاد و تمدید قرارداد واحدهای مسکونی منع کنند، تاکید می‌کند: شهرداری، شرکت عمران فولادشهر و انجمن انبوه‌سازان می‌توانند پیشنهادات بخش خصوصی را جهت رفع این معضل دریافت و در قالب تهاتر واحدهای مسکونی با واحدهای مسکن مهر طرحی را در این زمینه اجرا کنند.

کد خبر 415051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.